WhatsApp advertising binnenkort mogelijk?

De overname van WhatsApp door Facebook zorgde in 2014 voor veel onrust en angst bij de gebruikers van de App. Waar het Facebook platform volledig gefinancierd wordt door advertentie inkomsten, is dat nu ook het geval bij Instagram (de App die in 2012 middels een acquisitie toegevoegd werd aan de Facebook bedrijven). De uitspraak van Mark Zuckerberg dat WhatsApp advertentievrij zou blijven werd dus logischerwijs flink in twijfel getrokken.

Advertentievrij? Uhu.

Dus WhatsApp blijft advertentievrij en de gegevens zullen niet gedeeld worden met andere bedrijven? Dat was inderdaad de belofte van Facebook tijdens de overname. In Augustus 2016 bleek toch dat telefoonnummers gekoppeld werden aan profielen op de social media accounts om de advertenties te optimaliseren.


Facebook deelt wel degelijk data vanuit WhatsApp met alle andere Facebook bedrijven om advertenties op platformen als Facebook en Instagram te verbeteren.

WhatsApp Business

WhatsApp focust zich momenteel enkel nog op bedrijven als het gaat om hun verdienmodel. Zo kunnen bedrijven via WhatsApp Business accounts direct contact opnemen met klanten. Voor bedrijven biedt dit een enorme meerwaarde om de snelheid van communicatie met klanten te bevorderen. Daarnaast biedt WhatsApp Business ook andere voordelen als het gaat om snelheid. Zo kun je met geautomatiseerde berichtinstellingen snel antwoorden geven. Door snelle antwoorden in te stellen kun je bijvoorbeeld door “/bedankt” in te typen een bericht als “Bedankt. We hopen snel weer iets van u te horen.” versturen. Doe dit 100 keer per dag een je bespaart veel tijd!

Als bedrijf kun je ook extra informatie tonen op je bedrijfsprofiel binnen WhatsApp. Denk aan het adres (inclusief locatie op de map), openingstijden, e-mailadres, website en een bedrijfsomschrijving inclusief dienstverlening. Tevens kun je statistieken verkrijgen in de activiteit van het gebruik van WhatsApp Business. Inmiddels is er voor bedrijven ook een API gelanceerd welke te koppelen is met klantenservice applicaties als Zendesk, OBI4wan en Messagebird.

Verdienmodel WhatsApp

Tot op heden heeft WhatsApp alleen nog maar geld gekost voor Facebook (al zal dat ook allemaal wel meevallen als we kijken naar de data die afkomstig is vanuit WhatsApp), op papier in ieder geval. Het wordt dus tijd dat WhatsApp komt met een verdienmodel, en die komt er! Het verdienmodel zal opgedeeld worden in twee varianten:

1)WhatsApp Business: betalen voor klantcontact

Volgens Techcrunch wilt Facebook grote bedrijven laten betalen voor het versturen van een reactie. Dit klinkt heel ingrijpend, maar dat is het zeker niet. De bedrijven betalen de vergoeding namelijk alleen wanneer de reactie 24 uur later als het eerste bericht verstuurd wordt. De kosten per bericht zullen naar verwachting tussen de vijf en negen dollarcent liggen.

2)WhatsApp Ads

Er zullen ook advertenties getoond gaan worden binnen de App. Echter is het nog onbekend per wanneer dit zal zijn. Het zal in ieder geval erg beperkt beginnen om gebruikers niet af te schrikken. Binnen de status-overzichten van WhatsApp (vergelijkbaar met Instagram Stories en Facebook verhalen) zullen naar verwachting de eerste advertenties getoond worden tussen berichten in. Het zal naar mijn inziens een kwestie van tijd zijn voor we de advertenties ook op andere plaatsen binnen WhatsApp terug gaan zien.

Advertenties tonen in WhatsApp? Momenteel is adverteren in WhatsApp dus nog niet mogelijk, maar Facebook heeft in de nieuwe servicevoorwaarden van WhatsApp wel aangegeven dat het bereid is om de deuren te openen voor Adverteerders. Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom WhatsApp Advertising? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

WhatsApp advertising binnenkort mogelijk?