Website migratie: behoud je SEO-waarde met deze stappen

Last Updated on

Heb jij ervaring met website migraties? Dan weet je als geen ander dat het een lastige en tijdrovende klus kan zijn. Bovendien is elke migratie weer anders, dus wordt er ook nog de nodige aandacht en precisie geëist om dit correct door te voeren. Zeker op het gebied van zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat websites juist worden gemigreerd. Echter bestaan er verschillende soorten website migraties waarbij steeds een andere aanpak is vereist. In dit artikel gaan we de meeste voorkomende migraties behandelen, hoe je deze op een correcte manier doorvoert en wat voor impact dit heeft op de rankings in zoekmachines.

Wat is een website migratie?

Een website migratie houdt in dat een site wordt overgeplaatst naar een nieuw domein. Dus vanaf de oude URL gaat een website verhuizen naar een nieuwe URL. Vaak wordt dit gedaan bij de rebranding van een bedrijf waarbij een hele nieuwe huisstijl wordt ontwikkeld en er een andere koers wordt gevaren. Anderzijds kunnen website migraties ook op kleinere schaal worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het pimpen van een website waarbij er een nieuw webdesign wordt toegepast. Of wanneer er een nieuwe URL-structuur wordt ontwikkeld.

Welke soorten website migraties zijn er?

Website migraties komen in verschillende mate voor. Dit kan het vernieuwen van een webdesign zijn tot aan het compleet overzetten van een website op een andere domeinnaam. Welke migratie ook aan de orde is, het is altijd belangrijk dat je weet wat je moet doen en hoe je dit op de juiste wijze uitvoert. Wanneer je dit niet correct doet, kan dit grote gevolgen hebben op je complete SEO-strategie en kan je in het ergste geval helemaal verdwijnen uit de zoekresultaten. Welke soort migraties worden vaak toegepast waar jij ooit ook mee te maken kan hebben?

  • Content migratie: als je vindt dat je website toe is aan een ander uiterlijk, zou je ervoor kunnen kiezen om een andere template toe te passen of bepaalde elementen te veranderen.
  • Websiteveiligheid: anno 2019 is het belangrijk dat websites zijn voorzien van een SSL-certificaat. Deze moet dus altijd worden overgezet van http naar https.
  • Nieuwe URL-structuur: als je de website opnieuw wil inrichten met andere categorieën en nieuwe pagina’s komt het vaak voor dat je URL’s moet wijzigen.
  • Rebranding: als je een andere koers wil varen met een nieuwe naam en focus, dan moet de hele website worden verhuisd naar een andere domeinnaam.

Naast bovengenoemde situaties, kan je op andere manieren ook nog te maken krijgen met migraties. Denk bijvoorbeeld aan een content migratie of zelfs een server migratie. Welke situaties jij ook mee te maken hebt, het gaat erom dat alles volgens een stappenplan op een correcte manier worden doorgevoerd.

Welke voorbereiding heeft een website migratie nodig?

Het is belangrijk dat elke website migratie op de juiste manier worden doorgevoerd. Anders gaat het ten koste van je organische vindbaarheid en ben je bepaalde posities kwijt in de zoekresultaten. Zorg daarom dat je eerst helemaal hebt uitgezocht wat je moet doen voordat je daadwerkelijk aan de knoppen gaat draaien. Laten we in dit voorbeeld ervanuit gaan dat een website naar een nieuw domein wordt overgezet. Waar moet je dan op letten?

Stap 1: Periode bepalen

Heeft jouw onderneming een bepaalde piekperiode in het jaar of continueer je het gehele jaar door? Dit is van invloed op het moment dat je de websitemigratie wil doorvoeren. Immers wil je dit niet doen op het moment dat er veel traffic naar jouw website komt en je veel conversie hebt. Daarom kan je beter een website migratie toepassen als het wat rustiger is zodat je zo weinig mogelijk schade ondervindt mocht het onverwachts niet goed uitpakken.

Stap 2: Breng alle URL’s in kaart

Heb je al inzichtelijk welke pagina’s er op jouw website zijn? Dit is cruciale informatie, want deze pagina’s moeten zonder problemen correct worden overgezet bij een migratie. Dit kan je onder andere terugvinden in de sitemap die je bij de start hebt ingediend van Google Search Console. Maar tools als Screaming Frog kan een volledige analyse maken van alle URL’s op je website. Zo weet je dat je geen URL’s over het hoofd ziet en dat alles wordt meegenomen tijdens het overzetten.

Stap 3: Monitor je huidige posities

Om er zeker van te zijn dat je de oude posities behoudt, moet je van tevoren monitoren op welke positie je staat in de zoekresultaten op een bepaald keyword. Mocht er iets fout gaan, kan het voorkomen dat je posities verliest en moet je weer gaan uitzoeken hoe je dit kan terugbrengen. Breng daarom alle zoekwoorden in kaart waar jouw website op wordt gevonden en ga dan kijken welke positionering deze heeft.

Stap 4: Kijk naar inkomende links

Nu je weet op welke posities je scoort per keyword en welke URL daaraan is gekoppeld, kan je bepaalde waardes aan pagina’s meegeven. Bekijk ook in Google Analytics of deze data strookt met de pagina’s waar het meeste verkeer binnenkomt en welke de hoogste conversies hebben. Ook kan je naar de backlinks per pagina kijken om te kijken hoeveel autoriteit deze heeft opgebouwd. Tools als Ahrefs of Majestic lenen zich daar perfect voor.

Stap 5: Werk een URL-structuur uit

Deze stap geldt alleen als je van plan bent andere pagina’s door te voeren en daardoor nieuwe URL’s creëert. Werk dit eerst van tevoren uit en kijk welke oude pagina’s naar de nieuwe URL moeten verwijzen. Door de website tructuur eerst uit te denken, krijg je een compleet beeld van hoe je website eruit moet komen te zien en kan je al direct de nieuwe website gaan inrichten.

Stap 6: Behoud alle content

Bij het redirecten van URL’s hoort ook het analyseren van je content. Welke kan je meenemen naar je nieuwe site of welke pagina’s moeten worden voorzien van nieuwe teksten. Het beste is om al je content op te slaan in één document of dat je het verdeelt per categorie zodat je dit overzichtelijk houdt. Mocht het dan misgaan, dan ben je in ieder geval niet alle content kwijt.

Welke stappen horen bij het migratieproces?

Als alle voorbereidingen zijn gedaan dan wordt het tijd om de website te gaan verhuizen. Ook daar gelden weer een aantal stappen voor. Welke volgorde dien je aan te houden?

Stap 1: Plaats eerst alle content

Voordat dat URL’s definitief worden gemaakt is het belangrijk dat eerst de content wordt overgezet op de nieuwe omgeving. Zo krijg je vast een beeld hoe het eruit komt te zien en weet je zeker dat het goed staat voordat het live wordt gezet.

Stap 2: Koppel de URL’s aan elkaar

Als alle content live staat, ga je kijken of alle oude en nieuwe URL’s aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Heeft elke oude URL een nieuwe bestemming op de website? Zo ja, dan weet je zeker welke pagina’s naar elkaar moeten verwijzen.

Stap 3 Redirects instellen

Dan komt het moment dat alle redirects kunnen worden ingesteld. Zo kan je van tevoren kijken of pagina’s juist worden doorverwezen of dat er misschien nog iets fout gaat. Kijk daarbij ook welke status deze nieuwe URL’s meekrijgen zodat je zeker weet dat het goed gaat. Alle nieuwe URL’s moet namelijk een 301 redirect hebben. Mocht alles goed verlopen, dan kan de webbouwer de redirects ook op de liveomgeving gaan implementeren.

Stap 4: Monitoren van URL’s

Zijn de redirects goed ingesteld? Het is van essentieel belang dat je dit goed in de gaten houdt. Het verlies van URL’s kan namelijk organische posities kosten en daardoor verlies je bezoekers en uiteindelijk dus omzet. Blijf alles goed monitoren zodat je zeker weet dat het goed gaat.

Stap 5: Kijk naar je posities in de zoekresultaten

Als alles goed is gemonitord, is het ook belangrijk dat je naar de organische posities gaat kijken. Worden de nieuwe URL’s overgenomen door de robots en behoud je de huidige posities? Zo ja, dan weet je dat het goed is gegaan. Houd er rekening mee dat dit soms even kan duren dat de zoekmachine dit verwerkt. Wees dus geduldig en kijk regelmatig naar je eigen vindbaarheid.

Aan de slag met jouw SEO migratie

Het uitvoeren van een website migratie kan gecompliceerd en tijdrovend zijn. Daarom moet je altijd mensen om je heen hebben die hier kennis van hebben en weten wat er bij komt kijken. Mocht je toevallig een partij zoeken die jou hierbij kan helpen, dan kun je onze specialisten raadplegen. Wij hebben veel ervaring met SEO migraties en technische vraagstukken. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn? Wij helpen je graag met het optimaliseren van jouw website en proberen altijd het maximale rendement eruit te halen.