Wat zijn jouw kansen als ondernemer in België?

Last Updated on

Als je bedrijf groeit en je graag wil uitbreiden of als je een bedrijf wil starten in een ander land, is België een goed land om te kiezen. Niet alleen grenst België aan Nederland, maar zal er bovendien geen taalbarrière zijn met een groot deel van het land. Toch is het ondernemen in België verschillend dan ondernemen in eigen land. Zo zijn er cultuurverschillen waar rekening mee gehouden moet worden, andere wetten en regels en is het ook op online gebied een groot verschil tussen beide landen.

Cultuurverschillen tussen Nederland en België

In een groot deel van België wordt er dezelfde taal gesproken als in Nederland. Dit betekent echter niet dat er ook dezelfde cultuur is bij de zuiderburen. Zo zijn Nederlanders veel directer dan Belgen. Houd hier rekening mee als je wil gaan ondernemen in België. Belgen zijn veel meer bescheiden en vinden het niet prettig om zaken te doen met persoon die alles zegt wat hij/zijn denkt. Ook zijn Nederlanders informeler in de omgang en willen ze alles goed geregeld hebben. Mensen in België willen graag aangesproken worden met ’U’ in plaats van ‘je’.

Andere wetten en regels

Ook zijn er verschillende wetten en regels in België. Zo moeten er verschillende vergunningen worden aangevraagd door buitenlandse bedrijven die zaken willen doen in het land. Een Eurovergunning voor internationaal wegvervoer is verplicht in België. Ook zit er een verschil in het btw tarief op verschillende producten en diensten. Dit is belangrijk om rekening mee te houden als je zaken doet in België.

Groot verschil op online gebied

Er is een groot verschil op online gebied tussen België en Nederland.  In Nederland wordt namelijk veel meer gebruik gemaakt van het internet en wordt ook veel meer producten en diensten gekocht online. Zo koopt in Nederland 93 procent van de mensen online vaak wat, in België ligt dit slechts op 75 procent. Ook wordt er in België veel minder gebruik gemaakt van vergelijkingssite. Nederlanders zijn namelijk prijsbewuster en willen graag de beste optie voor de laagste prijs.  Ook hechten Belgen meer waarde aan keurmerken dan aan reviews van andere consumenten. Zo zal een safe.shop keurmerk in België eerder aanzetten tot het kopen van een product dan een review van een andere bezoeker. In Nederland is dit juist exact het tegenovergestelde.

In België is er veel minder aanbod in webshops in vergelijking met Nederland. Hierdoor kiezen veel Belgen ervoor om bij buitenlandse webshops hun producten te kopen.  

Kansen voor ondernemers in België

Er zijn grote verschillen tussen beide landen, maar dit betekent niet dat er geen kansen liggen in het ondernemen in België. Aangezien de online markt in België nog niet zo ver is als in Nederland, liggen hier voor ondernemers enorme kansen. Zo is er een gebrek aan aanbod in webshops in België en is er hierdoor veel minder concurrentie. Hierdoor zijn gemakkelijker goede posities te bereiken met zoekmachineoptimalisatie. Ook met het adverteren in Google liggen er kansen. Als je wil adverteren op een bepaald zoekwoord in Google Ads doe je namelijk mee aan een veiling met anderen bedrijven die ook willen concurreren op dit zoekwoord. Als er veel bedrijven willen adverteren, zal de prijs vaak toenemen per klik en is er minder kans dat je de nummer 1 positie hebt op een zoekwoord. Wel is het zo dat er minder mensen zoeken in Google naar producten dan Nederland en er dus ook minder vraag is.  Belgen gaan direct naar een website die ze kennen en kopen procentueel gezien meer in fysieke winkels dan Nederlanders. Dit is echter wel aan het veranderen.

Belgen besteden veel geld aan Nederlandse webshops. Dit komt omdat Nederlandse webshops veel sneller kunnen leveren dan Belgische webshops, omdat werknemers in België na 17.00 uur meer moeten verdienen volgens de Belgische wet. Daarom kiezen veel bedrijven om het werk na dit tijdstip stop te zetten. Een andere reden is dat bedrijven na 20.00 uur niets meer mogen verzenden van de Belgische overheid wat een groot voordeel is voor Nederlandse webshops. Consumenten willen namelijk zo snel mogelijk hun product in huis hebben. Als een Nederlands bedrijf dit kan bewerkstelligen en een Belgisch bedrijf niet, kiezen consumenten in België dus eerder voor een Nederlandse webshop. Als Belgisch bedrijf kan je door een betere service bieden om te winnen van Nederlandse webshops. Denk hierbij aan gratis verzending of gratis retourneren.

Een andere kans voor bedrijven die willen ondernemen in België is om te verkopen via Bol.com. Dit is vooral interessant voor bedrijven die weinig naamsbekendheid hebben, maar wel snel omzet willen behalen. Doordat er heel veel mensen in de benelux kopen via Bol.com, is het de ideale plek om in contact te komen met je doelgroep en dus uiteindelijk ook omzet te behalen.