Wat is Vimeo?

Vimeo is een video platform waar gebruikers video’s kunnen uploaden om vervolgens te bekijken en eventueel te delen op andere platformen. Vimeo is opgericht in 2004 door een groep video professionals waaronder Jake Lodwick en Zach Klein. De naam ‘Vimeo’ komt voort uit een anagram van “movie“. Vimeo wordt steeds populairder en wint aan marktaandeel

Wat kun je als organisatie met Vimeo?

Tegenwoordig hoor je veel organisaties dat ze graag ‘iets met video’ willen doen. Steeds minder mensen nemen de tijd om textuele informatie tot zich te nemen en kijken liever een video of luisteren liever naar een podcast. De aandacht van mensen verschuift zeker naar video en daarmee worden diensten als video marketing en advertising erg relevant. Grote video platformen als Youtube en Vimeo hebben maandelijks miljarden views en daarmee een groot bereik. Echter worden deze kanalen nog steeds onderschat door organisaties. Ondanks dat bijvoorbeeld Youtube al de grootste zoekmachine ter wereld is op Google na, gebruiken veel organisaties nog niet de mogelijkheden die het biedt. De advertentiekosten zijn relatief laag binnen Youtube en je kunt er heel gericht een groot publiek bereiken. Echter werkt Vimeo net even anders, daar kun je een heel groot publiek bereiken maar je kunt er niet adverteren.

Vimeo als alternatief voor Youtube?

Zoals hierboven al vermeld is Vimeo bezig met een inhaalslag richting Youtube. De voornaamste reden hiervan is dat Youtube meerdere nadelen heeft voor sommige gebruikers. Youtube is enorm en erg toegankelijk en daarmee is ook enige wildgroei ontstaan in gebruikers en video content.

Verschillen Youtube en Vimeo

  • Advertenties:Doordat Youtube advertenties toont stoort dat sommige gebruikers. Het onderbreken van video’s met een advertentie is bijvoorbeeld een groot irritatiepunt bij veel Youtube gebruikers. Vimeo heeft dit niet, Vimeo verdient namelijk geen geld met advertenties maar middels abonnementen.
  • Gebruikers: Vimeo maakt gebruik van (betaalde) abonnementen en daarmee is Vimeo voor een grote doelgroep geen aantrekkelijk platform. Enkel mensen die hoogwaardige videobeelden willen delen zullen bereid zijn te betalen.
  • Kwaliteit en inhoud:Door het verdienmodel te baseren op abonnementen komt er enkel hoogwaardige video content op het platform en zijn de gebruikers erg volwassen. De gebruikers van Vimeo zijn veelal filmliefhebbers, video specialisten of organisaties die video als duidelijk onderdeel in de marketingmix hebben neergezet.
  • Embedden op je (WordPress) website: Een bijkomend voordeel dat Vimeo advertentievrij is is dat je jouw eigen video’s dus advertentievrij kunt toevoegen aan jouw website. Je wilt uiteraard niet dat er in jouw video een advertentie van een concurrent getoond wordt op jouw website.

In onze ogen is het niet zo dat Vimeo een juist alternatief is voor Youtube. Het richt zich beide op een andere doelgroep, dus probeer daar zo goed mogelijk rekening mee te houden binnen je video marketing strategie.

Abonnementsvormen van Vimeo voor uploaders

Vimeo is dus voor de actieve video producenten en voor échte liefhebbers. Als je zo nu en dan een video maakt, is Youtube de beste optie. Maar ben je écht opzoek naar feedback, engagement en heb je concrete doelstellingen vanuit video binnen de organisatie? Dan is Vimeo een goede keuze. Binnen Vimeo heb je vier verschillende opties:

  • Gratis: Als gratis lid heb je bij Vimeo standaard recht op 25GB per jaar om video’s te uploaden. Verder kun je inzicht krijgen in de statistieken van iedere video. Als je veel ondersteuning nodig hebt is dit niet het ideale abonnement, support vragen blijven 3 dagen liggen in deze versie.
  • Vimeo Plus: Voor slechts 5 euro per maand (of eenmalig 50 euro per jaar) heb je 250GB per jaar aan uploadruimte. De statistieken die je per video kunt zien zijn uitgebreider en je kunt er dus meer inzichten uithalen. Verder krijg je binnen 4 uur antwoord van de support afdeling van Vimeo.
  • Vimeo Pro: Voor 14 euro per maand (of eenmalig 160 euro per jaar) heb je een uploadlimiet van maar liefst 1TB per jaar. Binnen dit abonnement kun je interessante statistieken als engagement naar voren halen, waardevol voor iedere organisatie. Je krijgt binnen 2 uur antwoord van de support afdeling.
  • Vimeo Business: Als je overweegt om Vimeo Business te gebruiken, weet je in ieder geval dat je als bedrijf serieus bezig bent met Video. Dit is een pakket voor grote organisaties. Voor 40 euro per maand (of eenmalig 480 euro per jaar) kun je 5TB aan video’s uploaden. De statistieken zijn dan te integreren in Google Analytics zodat je tijdens web analyses alle statistieken op één plek kunt inzien. Support is hierbij prioriteit en daarmee krijg je binnen één uur antwoord op alle vragen.

Conclusie

Om een keuze te maken voor een specifiek platform als het gaat om video marketing dien je de volgende vragen mee te nemen in je overweging:

1. Wat is je doel met de video’s die je publiceert? Wil je enkel een groot bereik hebben en organisch vindbaar zijn? Of gaat het om de professionaliteit?
2. Wil je de video’s verspreiden en insluiten op verschillende platformen?
3. Welke doelgroep past bij jouw organisatie?

Twijfel je nog steeds over het gebruik van beide platformen of wil je een professioneel zakelijk account inrichten? Neem vrijblijvend contact met ons op voor professionele video’s en een complete online advertising strategie.