Elwin Schmid Geen reacties

Wat is online reputatiemanagement en hoe pas je het toe?

Welke stappen onderneem je zelf als je een grote uitgave gaat doen? Wanneer je een groot bedrag gaat investeren, wil je zelf ook dat het goed wordt besteed. Vertrouwen is hierbij een belangrijke factor. Dit kan je van een consument winnen door middel van goede recensies, beoordelingen en aanbevelingen. Daarentegen zijn negatieve recensies funest voor een bedrijf. Het kan zelfs het einde van een organisatie betekenen. Wat kan je er tegen doen en hoe pak je het aan als het jou overkomt?

Wanneer je er snel bij bent en adequaat reageert is het niet te laat om er iets aan te veranderen. De online reputatie van je bedrijf heb je grotendeels zelf in de hand. Door het managen van jouw online imago heb je zelf invloed op wat consumenten over jou te zien krijgen. In dit artikel lees je hoe online reputatiemanagement werkt en hoe je dit kan toepassen.

Wat is een online reputatie?

Jouw online reputatie is het beeld dat consumenten van jou hebben op het web. Dit beeld is gebaseerd op meerdere bronnen, denk aan:
➢ Nieuwsberichten
➢ Fora
➢ Social media
➢ Recensies

Jouw online imago wordt bepaald door hoe je zelf online communiceert en hoe anderen over jou praten. De totaalindruk van consumenten bepaalt of jouw online reputatie positief of negatief is.

Waarom online reputatie managen?rating-153245_960_720

De mening van consumenten over jouw bedrijf vormen de basis van jouw online reputatie. Doordat het internet voor iedereen toegankelijk en transparant is, is het belangrijk om een positieve reputatie te hebben. Maar liefst 90% van de consumenten lezen eerst online recensies voordat ze met een bedrijf in zee gaan. En 88% van de consumenten geven aan dat ze online reviews net zo veel vertrouwen als persoonlijke aanbevelingen. Bij een negatieve beoordeling van 2 sterren of minder in bijvoorbeeld Google Reviews, Trustpilot of Kiyoh, kost dit gemiddeld 90% van de conversie voor een bedrijf!

 

Hoe werkt online reputatiemanagement?

Het managen van je online reputatie kan je op meerdere manieren toepassen. De basis hiervan zijn de zoekresultaten in Google. Het belangrijkste is dat op pagina één van de organische zoekresultaten geen negatieve resultaten te zien zijn, ruim 90% van de bezoekers van Google gaan namelijk niet verder dan de eerste pagina. Een negatief nieuwsartikel of bijvoorbeeld een klacht op het forum van Kassa kan de eerste indruk sterk beïnvloeden. Bij search engine reputatiemanagement is het zaak dat deze resultaten worden verwijderd. Echter is dit niet altijd mogelijk doordat je te maken hebt met externe factoren, zoals webmasters of verwijderingsverzoeken die door Google worden genegeerd. Waar je wel invloed op hebt is wat er wordt getoond op de eerste pagina in Google. Maar hoe zorg je ervoor dat hier enkel positieve resulaten worden getoond? Het is niet makkelijk om berichten van autoritaire websites uit de top 10 van de zoekresultaten te krijgen. Hier volgen enkele tips:

✓ Meld je website (gratis) aan bij autoritaire sites. Autoritaire sites komen veel makkelijker in de Top 10 van de zoekresultaten dan relatief onbekende sites. Voorbeelden van autoritaire websites zijn YouTube, LinkedIn, Prezi, Facebook, Instagram, Twitter, etc.
✓ Aanmaken van nieuwe content. Door nieuwe content aan te maken, maak je voor Google nieuwe opties om te indexeren. Het is vervolgens zaak om deze content op pagina één van Google te laten ranken. Ook hier geldt dat content op een autoritaire site makkelijker omhoog te pushen is. Content kan bijvoorbeeld in de vorm van een blog, PDF of video worden aangemaakt.
✓ Linkbuilden. Pagina’s die positief bijdragen aan de zoekresultaten moeten omhoog in de zoekresultaten. De meest effectieve manier om dit te doen is door linkbuilding toe te passen en backlinks te vergaren voor deze pagina’s. Hierdoor krijgen de pagina’s meer waarde en dit zal positieve gevolgen hebben voor de resultaten in de zoekmachines.
✓ Negatieve berichten laten verwijderen. Het is niet altijd mogelijk om negatieve berichten te laten verwijderen doordat je te maken hebt met externe factoren. Hiervoor dien je de desbetreffende webmaster te benaderen met het verzoek het bericht te verwijderen, dan wel aan te passen. Wanneer je te maken hebt met een negatief bericht op een forum, reageer dan gepast. Geef eventuele fouten toe en kom met een gepaste oplossing.

 

Wat is online reputatiemanagement en hoe pas je het toe?
5 (100%) 1 Beoordelingen

Over Elwin Schmid

Tijdens zijn opleiding passie voor (online) marketing gekregen. "Online marketing heeft de toekomst. In relatief korte tijd een grote groep mensen kunnen benaderen, dat is gaaf."

Interesse in: SEO, Linkbuilding, (Online) reputatiemanagement en Neuromarketing.

"Een bijdrage kunnen leveren aan de groei van een klant, dat is waar je het voor doet."

Bekijk alle berichten