De nieuwe trend: Voice Shopping

Met de recente opkomst van Smart Speakers zoals Amazon Echo en Google Home is Voice Search enorm toegenomen. Aangezien Amazon Echo al sinds eind december in Nederland beschikbaar is zal Google met de Google Home speaker de strijd met Amazon moeten aan gaan. Google Assistant is sinds eind juli al in Nederland beschikbaar, de Google Home speaker is echter nog niet op de markt aanwezig. Een redelijk recente ontwikkeling binnen Voice Search is Voice Shopping. Maar wat is Voice Shopping precies, hoe gebruik je het, waarom wordt het zo veel gebruikt en wat zijn de SEO mogelijkheden voor jouw bedrijf? Wij zetten het voor je op een rijtje!

Wat is Voice Shopping?

Voice Shopping is letterlijk het doen van spraak gestuurde online aankopen via een smart speaker. Dit betekent dat je ‘hands free’ je online aankopen kunt doen. Dit hoeft niet uitsluitend een aankoop via Amazon of Bol.com te betekenen, maar het kan ook het bestellen van bioscoopkaartjes of een pizza zijn.

Omdat een Smart Speaker zoals Google Home of Amazon Echo zelflerend is onthoudt deze ook precies welke producten je via Voice Shopping hebt gekocht. Dit betekent dus ook dat de Smart Speaker een reminder kan sturen om een specifiek product te bestellen als je bepaalde producten vaker bestelt. Ook houdt de Smart Speaker je orderstatus bij en kan het enige kortingscodes en kortingsbonnen voor de website waar je een aankoop doet opsporen.

Hoe werkt Voice Shopping via Google Home of Amazon Echo?

Wanneer je via Google Home of Amazon Echo een online aankoop wil doen ziet dat er ongeveer als volgt uit:

“Hey Google, bestel deodorant bij de Albert Heijn”

“Oké, Vorige keer bestelde je ‘Axe Dark Temptation’. Wil je deze bestellen?”

“Ja”

Om deze aankoop ook daadwerkelijk te kunnen doen heeft de Smart Speaker echter wat informatie van je nodig. Zo dien je de eerste keer je betaalgegevens door te geven, welke na de eerste keer automatisch voor je worden ingevuld. Vervolgens dien je de Smart Speaker te vragen om een product te bestellen, waarna het merk en de prijs in kaart worden gebracht door de speaker. Als je het product eerder hebt gekocht krijg je de vraag of je het product opnieuw wilt bestellen. Vervolgens geef je akkoord om het product te bestellen en wordt het in je winkelmandje gestopt, waarna je bestelling afrond en de Smart Speaker de betaling regelt. Je kunt op dit moment echter nog niet in één keer meerdere producten in je winkelmandje stoppen via Voice Shopping. Je zult dus één voor een je winkelmandje op moeten vullen.

Nadat de bestelling is voltooid kan Google Home Assistant of Amazon Echo ook bijvoorbeeld jouw orderstatus in de gaten houden.

Waarom is Voice Shopping zo populair?

Voice Shopping hands free

Volgens de studie van OC&C Strategy Consultants In Amerika had 13 procent van de Amerikaanse bevolking in 2017 een smart speaker. En van die 13 procent gebruikte meer dan een derde de smart speaker regelmatig om aankopen mee te doen. Dat heeft in 2017 voor 2 miljard dollar aan Voice Shopping bestellingen gezorgd. Hun prognose is dat dit in 2022 op 4 miljard dollar ligt, waarbij 55% van de bevolking een Smart Speaker bezit.

De reden dat Voice Shopping zo’n grote rage is in Amerika is dat het geheel ‘hands free’ is. Je kunt een bestelling doen zonder daarvoor iets aan te hoeven klikken of in te toetsen. Zo hoef je ook de deur niet meer uit om bijvoorbeeld een nieuwe koptelefoon te kopen. De Smart Speakers worden vooral gebruikt voor het doen van boodschappen, het kopen van entertainment-gerelateerde dingen zoals kaartjes voor een concert en om elektronische producten te bestellen.

Voice Search en Voice Shopping gaan de komende jaren alleen maar groeien. Dit is mede door de Apple HomePod en de Bixby Voice Assistant waar Samsung mee bezig is. Om er voor te zorgen dat jij met jouw producten ook van Voice Shopping kunt profiteren is het handig om je website te optimaliseren voor Voice Search, waardoor potentiële gebruikers van Voice Shopping jouw producten makkelijker kunnen vinden en bestellen. Met de grote groei van Voice Search gebruikers en de prognose van de groei in Voice Shopping kan dit van cruciaal belang zijn voor jouw bedrijf in de nabije toekomst. Lees ons eerdere artikel over de release van de Google Home Assistant en de mogelijkheden die dit voor jouw bedrijf biedt op het gebied van SEO.