Voice Search Workshop

De opkomst van voice search neemt in hoge snelheid toe. Grote bedrijven als Apple, Facebook, Amazon, Google, Samsung en Microsoft investeren flink in de nieuwe technologie en creëren daardoor een hele nieuwe markt: de voice assistenten.
Door deze nieuwe devices en de bijbehorende technieken verandert ook de manier van zoeken, namelijk spraakgestuurd ofwel voice search.

In onze voice search workshop vertellen we je alles over waarom je als organisatie gebruik moet maken van de trend en hoe je dit kunt doen. We laten je strategieën zien die jouw organisatie ‘future-proof’ maken als het gaat om vindbaarheid in zoekmachines, maar in het verlengde van voice, kunnen we ook een complete voice assistant programmeren voor jouw organisatie. We doen dit door 1 volle dag te besteden aan het opzetten van een conversational design om vervolgens het development team 4 volle dagen alle conversaties en technieken in te bouwen zodat jouw organisatie klaar is voor de voice revolutie!

Ja, ik wil graag een Voice Search Workshop aanvragen voor mijn organisatie!


Wat is Voice Search?

Voice search is zoals gezegd het zoeken via spraak. We kennen de techniek o.a. van het spraakgestuurde programma Siri. Nu de andere grote organisaties ook met voice assistants de markt betreden, zal het gebruik ook veranderen en daarmee de definitie van voice search ook.

Hoe we voice search kennen?

Wie komt het niet bekend voor “Hey Siri, kun jij Rob bellen?“, “Wilt u dat ik Ron bel?” ofwel, het feit dat de technologie nog niet klaar is voor het gebruik. Inmiddels is de technologie flink door ontwikkelt en kunnen we stellen dat de grootste fouten er inmiddels uit zijn. Zie onderstaand een overzicht van de performance van de devices die op het moment op de markt zijn.

Voice Search trend: informatie gedreven

De belangrijkste invloed op de voice search trend is dat alles met elkaar in verbinding staat door de opkomst van IoT. Zo kun je straks eenvoudig via jouw Google Home Assistent of Amazon Echo het licht aan- en uit doen in je woning, je koelkast openen, de temperatuur aansturen en het nieuws voor laten lezen.

Door de omgang en de mogelijke koppelingen van de voice gestuurde apparaten, veranderd ook de manier van vragen en het uitvoeren van zoekopdrachten. Zo verschuiven we van kortere vragen naar lange vragen. Denk bijvoorbeeld aan het verschil wanneer je via een desktop zou zoeken naar een goed restaurant in Amsterdam t.o.v. deze vraag via de Google Voice Assistant:

Desktop: “Restaurant Amsterdam
Voice Assistant: “Wat is een goed restaurant in Amsterdam?

Voice Search SEO

Zoals hierboven te zien zal je als organisatie jouw SEO en marketing strategie dus aan moeten passen op het veranderende zoekgedrag van de gebruiker. Ook als je twijfelt aan het feit of voice search uberhaupt doorbraak zal vinden! Mogelijk heb je inderdaad de negatieve eerdere ervaringen met voice assistants, maar de technologie is verbeterd en onze adoptiecurve wordt korter. We zijn door de jaren heen gewend geraakt aan het gebruik van devices en kunnen er steeds beter en sneller mee omgaan. Het is dus niet de vraag of voice search belangrijk wordt, maar vooral wanneer dit jouw organisatie een voorsprong zal geven zodra je er nu mee begint!

Voice Search Nederland

Voice Search in Nederland is zeker anno 2018 nog voor de ‘early adopters’ en daarmee staat de techniek in Nederland nog in de kinderschoenen. We kennen natuurlijk allemaal het principe van de ‘first mover advantages‘, het is dus van belang dat je als organisatie niet te lang wacht om voice (search) marketing als een serieus onderdeel te gaan zien binnen jouw organisatie. Daarnaast wordt in veel markten duidelijk dat de grotere spelers steeds sterker worden en daarnaast wordt het online steeds competitiever, door vroegtijdig in te spelen op de nieuwe trends kun je de lange termijnwaarde van jouw onderneming waarborgen om ook in 2019 en de daaropvolgende jaren onderscheidend te blijven!

Voice shopping

Momenteel wordt voice (zeker in Nederland) nog niet gebruikt om daadwerkelijk aankopen te doen vanuit webshops. De vragen die gesteld worden zijn momenteel nog puur gericht op het vergaren van informatie. Echter zijn er in de USA al cijfers bekend dat er tijdens de feestdagen in 2017(!) al voor 16 miljoen euro aan producten werd besteld via voice, enkel vanuit Amazon. Via de Amazon Echo is het al mogelijk om spraakgestuurd producten te bestellen (mits je lid bent van Amazon Prime), uitsluitend bij Amazon.

Heeft voice search jouw interesse gewekt maar ben je benieuwd naar wat wij precies bieden in deze training? Vraag dan vrijblijvend meer informatie op over onze workshop en we komen zo snel mogelijk bij je terug!