Succesvol een Google Ads-campagne importeren in Bing Ads

Last Updated on

Bing heeft in Nederland een marktaandeel van net iets onder de 10%. Hierdoor is het nog steeds een serieus marketingkanaal om rekening mee te houden. Google is uiteraard nog steeds met afstand de marktleider met een marktaandeel van bijna 90%. Om deze reden heeft Bing ervoor gezorgd dat de Google Ads campagnes automatisch overgezet kunnen worden naar Bing Ads.

Welke aantallen kun je importeren?

Het is niet mogelijk om een oneindig aantal campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties te importeren in Bing, er is een maximum aan gesteld, namelijk:

  • 10.000 campagnes
  • 1.000.000 advertentiegroepen
  • 5.000.000 zoekwoorden
  • 4.000.000 advertenties

Het importeren van de campagnes

Om te beginnen is het belangrijk dat je controleert of je in het juiste account aan het werk bent, dit staat rechtsboven in de Bing Ads omgeving.

Vervolgens klik je op ‘Import Campaigns’ in de menubalk bovenin en op ‘Import from Google Ads’. Log in met je Google account en kies het Ads account dat je wilt importeren naar Bing.

Kies de import opties

In de volgende stap kun je selecteren of je alle campagnes wilt importeren of een selectie hiervan. Onder ‘Choose import options’ ga je hier dieper op in. Je kiest bijvoorbeeld of je de budgetten, negatieve zoekwoorden, biedingen, etc. wilt importeren.

Schedule options

Onder schedule options kun je selecteren hoe vaak de campagnes moeten worden geïmporteerd uit Google Ads. Je kunt kiezen om de wijzigingen die je in Google Ads maakt dagelijks, wekelijks of maandelijks moeten worden doorgevoerd in Bing Ads. Is een éénmalige import genoeg? Dan kun je hier ook voor kiezen. Deze instellingen kunnen altijd aangepast worden onder ‘Import Campaigns’.

Hierna is het account klaar om geïmporteerd te worden. Bing laat aan je zien of de overzetting helemaal succesvol is verlopen of dat er fouten zijn ontstaan. Deze fouten kun je downloaden in een overzichtelijk rapport.

Ben ik nu helemaal klaar?

Nadat de overzetting is voltooid is het account in principe klaar om weergegeven te worden, maar wacht hier nog even mee. Controleer altijd of het account volledig juist is geïmporteerd. Het is altijd mogelijk dat er bepaalde zaken niet helemaal juist gaan. Daarnaast kunnen scripts en experimenten niet worden overgezet.

Hieronder nog een aantal instellingen en onderdelen waar je op moet letten.

Campagnetype

Bing ondersteund geen sites van het Display Netwerk. Als het campagnetype ‘Zoeknetwerk met Display-uitbreiding’ bevat wordt deze automatisch overgezet naar ‘Search’.

Verschil in biedingen en budgetten

Bing heeft andere vereisten voor de biedingen en budgetten. Tijdens het importeren is het mogelijk deze automatisch te wijzigen naar het minimum dat nodig is in Bing Ads.

Taalinstellingen

Tijdens de import is het mogelijk één taal over te nemen. Heb je meerdere talen ingesteld in Google Ads dan worden deze veranderd naar één taal. In Bing stel je de taal in op advertentiegroep niveau. Wil je alsnog adverteren op meerdere talen? Dan kun je aparte advertentiegroepen aanmaken voor iedere taal waarop je wilt adverteren.

Locatietargeting

Het kan voorkomen dat na het importeren de locatietargeting niet helemaal goed is overgezet. Het is bij Bing niet mogelijk om exact op een stad of dorp te richten. Controleer dus altijd of dit nog juist staat.

Advertentieplanning

De advertentieplanning van Google Ads werkt ook anders dan die van Bing Ads. In Google Ads regel je de advertentieplanning op basis van de tijdzone die is ingesteld in het account. Bing Ads baseert dit op de tijdzone van de persoon die de advertentie bekijkt. Hierdoor kunnen er ook fouten ontstaan bij het overzetten, altijd even checken dus.

Broad match uitsluitingswoorden

Broad match uitsluitingswoorden zijn niet beschikbaar in Bing Ads. Mocht je hier in Google Ads gebruik van maken, worden deze automatisch overgezet naar phrase match uitsluitingswoorden.

Shoppingcampagnes

De shoppingcampagnes zijn alleen nog beschikbaar in Amerika, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Deze kunnen dus niet worden geïmporteerd in Bing.

Conversietracking

Google Ads conversietrackingcodes kunnen niet worden geïmporteerd. De conversies worden in Bing bijgehouden met een Universal Event Tracking code (UET-code). Hoe je dit kunt instellen staat gemakkelijk uitgelegd onder ‘Conversion Tracking’ in het linker menu van de Bing Ads omgeving.

Het importeren van de Google Ads campagnes naar Bing Ads kan dus vrij gemakkelijk. Zorg er wel voor dat je het hele account na de import controleert op fouten. Is er nog iets onduidelijk of wil je dat wij het voor je uit handen nemen? Neem dan gerust contact met ons op!