SEO VS SEA: de belangrijkste verschillen

Sinds internet steeds belangrijker is geworden in ons leven zijn er veel dingen veranderd. De online wereld is voor veel bedrijven de plek geworden om producten of diensten te verkopen. Het is hierdoor noodzakelijk dat een website vindbaar is.  Anders weten maar weinig mensen van het bestaan van je website en zal je ook niet veel verkopen. Met de komst van Google kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze vindbaar zijn. Google is de grootste zoekmachine van de wereld die door miljoenen mensen dagelijks gebruikt wordt.

Er zijn een aantal manieren waarmee je een website vindbaar kan maken in Google. In deze blog wordt er gekeken naar adverteren om verkeer te genereren en op een organische manier verkeer op te brengen. Adverteren in Google wordt ook wel SEA (Search engine advertising) genoemd. Organisch verkeer naar je website  toe genereren wordt SEO (Search engine optimization) genoemd.  Meer uitleg over SEA en SEO en de voordelen van beide manieren worden in dit artikel besproken.

Wat is SEA?

SEA is dus het adverteren in Google. Het adverteren doe je op een bepaald zoekwoord dat voor jouw website relevant is. Wanneer jouw onderneming als locatie Den Haag heeft en jouw klanten nemen ook bij deze locatie een product of dienst af, is het goed om de locatie ‘Den Haag’ mee te nemen in de zoekwoorden. Toekomstige klanten zoeken namelijk eerder op een dienst/ product en vervolgens op een locatie. Op die manier richt je je specifiek op jouw doelgroep, waarbij de wens van de klanten en jouw aanbod bij elkaar zijn gebracht.
Het plaatsen van een advertentie op Google is geheel gratis. Je betaalt pas voor een advertentie als mensen op jouw website klikken. Je betaalt dus een bedrag per klik aan Google.

Door middel van de advertentieveiling van Google kan je een betere positie krijgen ten opzichte van je concurrentie. In zo’n veiling kan je een bedrag aangeven dat je maximaal wil betalen per klik. Dit betekent echter niet automatisch dat de website die het meeste wil betalen per klik ook direct bovenaan staat in Google. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen of jouw advertentie boven jouw concurrent komt te staan. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de advertentie en kwaliteit van de website. Met zoekmachine adverteren zijn er in ieder geval erg veel mogelijkheden.

De voordelen van SEA ten opzichte van SEO

Er zijn veel voordelen aan het adverteren in Google. Het grootste voordeel van het adverteren is dat je direct vindbaar bent in de zoekwoorden die voor jouw website relevant zijn. Hierdoor kan je direct bezoekers genereren naar je website. Als je een webshop hebt en hiermee snel omzet wil behalen is SEA zeer aantrekkelijk.

Wat is SEO?

SEO is organisch verkeer genereren via Google. Dit zijn dus de niet betaalde resultaten.  Voor SEO hoef je geen geld te betalen. Er zijn veel factoren die bepalen dat jij organisch hoog kan scoren op relevante zoekwoorden in Google. Het is niet een simpel trucje dat je kan toepassen waardoor je direct hoog staat op relevante zoekwoorden. Als dit zo was, zou iedereen het natuurlijk wel doen. Allereerst is het belangrijk om te weten dat je niet direct hoog staat. SEO heeft in tegenstelling tot SEA tijd nodig.

Er zijn drie elementen die de basis vormen voor SEO. Dit zijn: Content, techniek van de website en autoriteit. Om goed te willen scoren in Google is het noodzakelijk dat deze drie elementen goed zijn.  Het is belangrijk dat er goede teksten en vooral teksten die meerwaarde hebben geschreven worden op jouw website.  Google hecht namelijk veel waarde aan unieke, relevante en goede content.

De techniek van de website is ook zeer belangrijk. Dit is de basis van alles. Als de techniek achter de website niet goed is kan de content of autoriteit nog zo goed zijn, je zal organisch niet goed scoren in Google.

Naast content en techniek is autoriteit ook zeer belangrijk voor  SEO. Autoriteit is de waarde die jouw website heeft. Zulke autoriteit bouw je op door middel van online branding. Het creëren van backlinks, online PR en social signals zijn hierbij belangrijk.  Linkbuilding is een onderdeel van SEO dat belangrijk is voor het opbouwen backlinks en dus ook autoriteit.

Voordelen van SEO ten opzichte van SEA

Het grote voordeel van SEO ten opzichte van SEA is dat SEO gratis is. Je betaalt geen bedrag per klik.  Daarnaast ben je met SEO ook niet tijdelijk zichtbaar, maar een langere periode. Hierdoor kan je maanden tot jaren organisch bovenaan staan in Google en dus veel verkeer via een bepaald zoekwoord binnenhalen.

Welke manier is voor jouw website het beste?

Je wil vast weten of er een manier beter is dan de ander. Hier valt eigenlijk geen antwoord op te geven. Het zijn beide goede manieren om vindbaar te worden in Google op relevante zoekwoorden. Het is daarom niet raar om SEA en SEO allebei in te zetten voor je website. Hierdoor ben je direct zichtbaar door middel van SEA en heb je door middel van het uitvoeren van SEO een goede positie op een zoekwoord voor een langere periode.