SEO voor beginners; Wat moet je allemaal weten?

Last Updated on

Wellicht heb je ooit wel eens de term ‘SEO’ voorbij zien komen, maar wat is dat nou precies? SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO is een onderdeel van zoekmachine marketing. Zoekmachines hebben het hele internet veranderd. Het is voor gebruikers de ideale manier om snel informatie te vergaren over een onderwerp of om producten/diensten te kopen van een bepaald bedrijf.

Google is met een marktaandeel van 95% de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Over de hele wereld worden er door gebruikers 3,5 miljard zoekopdrachten per dag ingevoerd. Je kan je voorstellen dat het voor bedrijven daarom ook de ideale kans is om in contact te komen met potentiële kopers en uiteindelijk omzet te kunnen genereren.

Binnen een zoekmachine kan je scoren via betaalde advertenties (SEA) , maar ook organisch (SEO).  Er zijn verschillende manieren waardoor jij kan scoren in de zoekmachines. 3 punten zijn daarbij erg belangrijk, Dit zijn:

  • Content
  • Techniek
  • Linkbuilding

Schrijven van goede content

Het schrijven van goede en waardevolle content is zeer belangrijk om goed te kunnen scoren in de zoekmachines. Vroeger werd vooral content geschreven om zoekmachines te misleiden. Zo werd vaak een zoekwoord meerdere malen in een tekst verwerkt, maar was het praktisch onleesbaar voor de bezoeker. Tegenwoordig zijn robots van zoekmachines zo slim dat ze daar niet meer intrappen. Het is daarom belangrijk dat je schrijft voor de bezoekers van je website. Schrijf content dat een meerwaarde is voor het product of dienst dat jij op een bepaalde pagina aanbiedt.

Vermijdt duplicate content

Ook duplicate content is uit den boze op websites. Als content dubbel staat op verschillende pagina ‘s zal je niet goed scoren in de zoekmachine. Het is voor een zoekmachine hierdoor namelijk onduidelijk welke pagina op een bepaald zoekwoord moet ranken. Het gevolg van duplicate content is dat de pagina’s een mindere waarde krijgen of er kan zelfs een enorme drop plaatsvinden. Dit zal uiteindelijk zorgen voor minder bezoekers naar je website en dus ook minder omzet. Schrijf daarom naast waardevolle ook unieke content voor iedere pagina.

Werk met verschillende Heading tags

Als je content gaat schrijven voor een pagina is het belangrijk dat je werkt met verschillende Heading tags. Dit is erg belangrijk om te scoren op de belangrijkste zoekwoorden.

Content op een pagina kan je zien als een boek. In een boek geef je ook aan wat een hoofdstuk, paragraaf of subkop is. Zo doe je dit ook met het schrijven van content voor een website. Met H1 als titel geef je aan waar de pagina over gaat en met de H2 geef je aan wat belangrijke sub-koppen zijn. Maak je ook gebruik van sub-sub-koppen? Maak deze dan H3. Zo geef je een bepaalde pagina een structuur mee en zien zoekmachines hoe logisch deze zijn opgebouwd.

Techniek van de website

Naast content is techniek ook een belangrijk onderdeel om goed te kunnen scoren in de zoekmachines. Techniek is echter een groot begrip en er moet met veel elementen rekening worden gehouden. Zo is de snelheid van de website één van cruciaal belang. Google heeft afgelopen jaar een tool ontwikkeld waarbij je kan zien hoe snel je website is op mobiel en desktop. Daarnaast geef de tool ook verbeteringen aan om de snelheid te verbeteren. Zeer nuttig om te gebruiken om je website te verbeteren.

Bekijk hieronder het voorbeeld van de website van LEQUAL.

Lequal pagespeed
LEQUAL pagespeed

Logische URL structuur belangrijk

Daarnaast is het belangrijk dat je een logische URL structuur hebt. Een andere element is om pagina titels en meta descriptions voor elke pagina mee te geven en ook alt teksten voor alle afbeeldingen.

Bovendien moet je website mobile friendly zijn. De smartphone is een belangrijk onderdeel van ons leven geworden en steeds meer mensen zoeken informatie via mobiele apparaten. Vandaar dat dit een rankingfactor is geworden.

Linkbuilding

Linkbuilding is wellicht een vaag begrip voor velen. Het is echter wel één van de belangrijkste SEO technieken. Linkbuilding bestaat uit interne en externe linkbuilding. Wat zijn de verschillen hier tussen?

Interne linkbuilding

Bezoekers moeten gemakkelijk van de ene pagina op je website naar je andere pagina kunnen navigeren. Hierdoor moet de linkstructuur op je website goed zijn. Op een subpagina over online marketing is het handig om een link te hebben staan naar een dieperliggende subpagina, bijvoorbeeld de pagina over Linkbuilding. Wel is het belangrijk dat de link daadwerkelijk relevant is. Met interne linkbuilding kan je bovendien meer waarde toekennen aan een bepaalde pagina door veel interne links van andere pagina’s met waarde naar die bepaalde pagina te sturen.

Externe linkbuilding

Naast interne linkbuilding bestaat er ook externe linkbuilding. Het doel hiervan is om andere websites met een bepaalde waarde, die relevant zijn voor jouw website, te laten linken naar jouw website. Als jij een website hebt die gespecialiseerd is in schoenen, is het SEO technisch heel goed om een link te krijgen op een andere website in dezelfde branche.

Externe linkbuilding moet wel op een correcte wijze gebeuren. Het lijkt namelijk logisch dat jij zoveel mogelijk relevante websites een bericht stuurt en vraagt om een link naar je website te verkrijgen in ruil voor een link op hun website. Hierdoor creëer je namelijk allebei waarde, want jullie zitten allebei in dezelfde branche. Google trapt hier echter niet in. Dit wordt gezien als spam en is niet goed voor de SEO optimalisatie van je website. Je kan wel een A-B-C linkruil doen. Dit houdt in dat website A naar Website B linkt, Website B naar Website C  en Website C naar Website A.

Content, techniek en linkbuilding zijn zeer belangrijke elementen voor zoekmachineoptimalisatie. Er zijn veel elementen waarmee rekening moet worden gehouden om een goede positie te krijgen. Het ene SEO element staat of valt met het andere SEO element. Neem contact op met onze SEO specialisten om erachter te komen wat SEO optimalisatie jou kan bieden of om meer te weten te komen over SEO.