Rowen van Dijk Geen reacties

Online marketing voor goede doelen (Google Ad Grants)

Stel je voor: je hebt een non-profit organisatie en wilt dat jouw website goed zichtbaar is in Google. Om bovenaan in de organische zoekresultaten is een hele opgave wanneer er tal van andere websites zijn die schrijven over dierenleed. In dit geval kan het adverteren in Google Ads (voorheen Google AdWords) de uitkomst zijn. Helaas hebben non-profitorganisaties vaak niet het budget om de kosten die daarbij komen kijken op te hoesten. Hierom is Google Ad Grants in het leven geroepen door de zoekmachine gigant.

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants is een advertentie programma dat ontwikkeld is om ervoor te zorgen dat non-profitorganisaties en goede doelen gemakkelijker zichtbaar kunnen zijn in Google. Het programma steunt deze organisaties met een klikbudget dat kan oplopen tot 329$ per dag, wat neerkomt op $10.000 per maand (de verhouding naar euro’s fluctueert en verschilt). Dit is afhankelijk van de zoekvolumes op de zoekwoorden die relevant zijn aan de organisatie. Verder werkt Google Grants hetzelfde als Google Ads. Het beheren van de accounts gaat ook via Google Ads en er wordt gewoon betaald per klik. Het enige verschil is dat er normaal betaald moet worden voor de kosten die gemaakt zijn, en een Google Grants adverteerder deze kosten van Google krijgt.

Hoe kan ik me aanmelden voor Google Ad Grants?

Het aanmelden voor Google Ad Grants is vrij gemakkelijk. Je meldt jouw organisatie aan via deze link en wacht op de goedkeuring van Google. Scholen, ziekenhuizen en overheidsinstanties komen niet in aanmerking voor Google Grants. Na de aanmelding neemt Google binnen één tot drie dagen via e-mail contact met je op en kan er gestart worden met het opbouwen en beheren van het account.

Ik ben aangemeld en wat nu?

Wanneer je bent aangemeld is het belangrijk dat je het account goed bijhoudt. Google stelt namelijk hoge eisen aan de kwaliteit van het account. Als er niet aan de eisen wordt voldaan ben je snel je Google Grants account kwijt. De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:

  • Het is opgebouwd volgens de structuur-eisen van Google Ads.
  • Het account wordt actief beheerd. Onder ‘actief beheren’ verstaat Google dat er gereageerd wordt op e-mailverzoeken en ten minste één keer per maand wordt ingelogd in Google Ads.
  • Een CTR van 5%. Lukt dit twee maanden op rij niet, dan wordt het account op non-actief gezet.
  • Cost per Click (CPC) niet hoger dan $2,-
  • De zoekwoorden zijn direct relevant aan de missie van je organisatie. Ook hebben ze een kwaliteitsscore van minimaal 3.

 

Heb je hulp nodig bij het aanvragen, opzetten en/of beheren van het account? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten!

Online marketing voor goede doelen (Google Ad Grants)
10 (100%) 1 Beoordelingen

Geef een reactie