Nieuwe features van de Keyword Planner

Last Updated on

Wie de Google Keyword Planner regelmatig gebruikt is zeker al eens verwelkomd met het bericht ‘A Better Keyword Planner’.

Volgens het bericht zijn de volgende punten verbeterd:

  • Extra zoekwoorden
  • Keyword trends
  • Gegroepeerde ideeën
  • Ideeën opslaan in een bestaande campagne
  • Voorgestelde budgetten
  • Nieuwe concurrentiestatistieken

In dit artikel zullen we alle nieuwe features van de Keyword Planner toelichten.

Keyword planner

 

Extra zoekwoorden

Je kunt nu de gegevens van 10 zoekwoorden tegelijk ophalen. Dit is jarenlang mogelijk geweest, maar sinds de komst van de nieuwe Keyword Planner interface heeft Google dit teruggebracht naar 3.

 

Keyword trends

Deze nieuwe functie is vooral handig voor seizoensgebonden producten. Wanneer je over de grafiek gaat met je muis kun je de maandelijkse zoekopdrachten zien. De maandelijkse zoekopdrachten op het woord waterballonnen in juli is 4.400, terwijl dit in augustus alweer 1.300 is. Deze informatie kan erg nuttig zijn voor het bepalen van een strategie.

keyword trends

 

Gegroepeerde ideeën

In de balk aan de linkerkant staat de nieuwe functie ‘Gegroepeerde ideeën’. Hier worden zoekwoorden gegroepeerd op relevantie. De zoekwoorden kunnen vanuit daar direct als advertentiegroep toegevoegd worden aan het Google Ads account. Dit scheelt veel tijd bij het handmatig bij elkaar zoeken van zoekwoorden.

Google ads

 

Ideeën opslaan in een bestaande campagne

Door deze functie is het nu een stuk makkelijker om zoekwoorden toe te voegen aan de campagne. We zitten regelmatig in de Keyword Planner om nieuwe zoekwoorden te vinden die we kunnen toevoegen aan het account. Voorheen moesten we de interessante zoekwoorden toevoegen aan het plan, het plan downloaden en vervolgens uploaden via de Google Ads Editor of de online interface. Met deze update is het mogelijk om de zoekwoorden direct vanuit de Keyword Planner naar de campagnes sturen.

zoekwoorden toevoegen aan campagne

 

Voorgestelde budgetten

Om de voorgestelde budgetten te kunnen zien moet je eerst een aantal zoekwoorden toevoegen aan het plan. Daarna klik je op ‘Planoverzicht’ aan de linkerkant.

Wanneer het plan is aangemaakt wordt er een prognose gemaakt over het aantal conversies, klikken, budget etc. Dit is een handige tool om een idee te krijgen van de kosten en het aantal conversies. Je hoeft je hier niet aan vast te klampen, aangezien er veel verschillende factoren zijn die dit kunnen beïnvloeden.

Voorgestelde budgetten

Nieuwe concurrentiestatistieken

In de Keyword Planner wordt de concurrentie standaard weergegeven in drie verschillende waarden: hoog, gemiddeld of laag. Met de nieuwe statistiek Concurrentie (geïndexeerde waarde) wordt de mate van concurrentie getoond in een waarde van 1 tot 100. De nieuwe statistiek dient eerst nog toegevoegd worden aan de kolommen.

De hoogte wordt bepaald door het aantal gevulde advertentieruimten gedeeld door het totale aantal beschikbare advertentieruimten. Wanneer er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn staat er een streepje.

 

Handige nieuwe features

Er zijn weer een aantal handige nieuwe features toegevoegd aan de Keyword Planner waar wij regelmatig gebruik van zullen maken. Kom je er nog niet helemaal uit of wil je graag meer informatie over de Keyword Planner? Neem gerust contact op met onze specialisten!