Davy Slof Geen reacties

Eind 2017 of begin 2018 gaat er een ingrijpende verandering plaatsvinden in SEO-land. Google stuurt websites steeds meer aan om mobielvriendelijk te worden. Om hier kracht bij te zetten heeft de zoekmachinegigant nu een Mobile-first index ontwikkeld waarbij de mobiele versie als uitgangspunt dient. Voor veel websites kan dit hele negatieve gevolgen hebben. Welke zijn dat precies en wat kan je er aan doen als je nog geen (goed functionerende) mobiele website hebt?

Wat houdt de Mobile-first index in?

Om erachter te komen wat er precies gaat veranderen met de Mobile-first index is het goed om te weten wat dit precies inhoudt. In tegenstelling tot de Google Penguin 4.0 update of andere updates heeft deze tot nu toe nog de meeste impact op websites en hun positie in de zoekresultaten. Tot op heden ging Google steeds uit van de desktopversie van een website. Hoe deze eruit zag, wat voor content erop stond en hoe het technisch in elkaar zat bepaalde uiteindelijk op welke positie een website terechtkwam. Bij de Mobile-first index wordt er eerst gekeken of deze mobielvriendelijk is. Zo niet, kan dit invloed hebben op de mobiele rankings.

Waarom deze verandering?

Steeds meer zoekopdrachten worden uitgevoerd via een mobiel apparaat. Momenteel is ongeveer de helft van alle zoekopdrachten via een smartphone of tablet. Men verwacht dat dit aantal in een rap tempo zal stijgen en dat in de toekomst 75 procent richting mobiel gaat. Met deze verandering heeft Google besloten om de Mobile-first index update uit te rollen waarmee er nog meer nadruk wordt gelegd op een hoge gebruiksvriendelijkheid. Websites met afgebroken content of halve afbeeldingen worden niet meer gewaardeerd. Dit zal je voornamelijk merken of terug zien in de zoekmachine resultaten. Om hoog in Google te komen, en te blijven, is het van essentieel belang dat een website snel en mobielvriendelijk wordt gemaakt.

Desktop vs. mobiel

Momenteel is Google bezig met het testen van deze update en worden lukraak websites gecrawld om te zien of ze aan de juiste richtlijnen voldoen. Websites die er wel aan voldoen hoeven niet te vrezen. Zij zullen een passende positie in de zoekresultaten verkrijgen als alles goed is afgestemd. Websites die qua content verschillen van desktop en mobiel, zullen het kind van de rekening worden. Google wil dat de content op beide apparaten met elkaar overeenkomt, zodat het niet ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid.

Website responsive laten maken

Om gehoor te geven aan de ontwikkelingen op het gebied van de Mobile-first index is het voor veel webmasters nu de tijd om hun website responsive en snel te maken. Mobielvriendelijke websites dienen straks als uitgangspunt voor Google. Websites die hier niet aan voldoen zullen al gauw buiten de boot vallen. Belangrijk is om dit te voorkomen voordat de nieuwe update definitief wordt uitgerold. LEQUAL kan hier een helpende hand in kunnen bieden. Samen met jou kunnen we kijken hoe we dit kunnen insteken en hoe we goede rankings kunnen behalen door middel van zoekmachine optimalisatie. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met één van de specialisten en zorg dat jouw website binnen afzienbare tijd ook op mobiel goed gaat ranken.

Wat gaat er veranderen met de Mobile-first index?
10 (100%) 1 Beoordelingen

Over Davy Slof

Sinds 2009 actief in online marketing en in de loop der jaren passie voor search en schrijven gekregen. ”Continu schakelen en bijblijven in de bewegelijke wereld van SEO houdt mij scherp.”

Interesse in: SEO, Linkbuilding en Content marketing.

“Content is de ruggengraat van online marketing!”

Bekijk alle berichten

Geef een reactie