Meer omzet in je Duitse webshop?

Last Updated on

Met bijna 5 keer zoveel inwoners als Nederland lijkt uitbreiden naar de Duitse markt een keuze die snel gemaakt is. Helaas is het in werkelijkheid vaak lastiger dan vooraf gedacht. Er komen veel meer zaken bij kijken dan even de website vertalen en die Duitse markt op. Hieronder lees je waar je op moet letten voor je deze stap neemt.

Hou een uitgebreid marktonderzoek

Duitsland heeft niet alleen bijna 5 keer zoveel inwoners/klanten, maar dit betekent ook dat er een grotere kans is op concurrentie. Doe dus een uitgebreid concurrentieonderzoek waarbij je kijkt naar de volgende punten:

  • Wat is het assortiment?
  • Hoe wordt het gepresenteerd?
  • Wat zijn de USP’s?
  • Maak een inschatting van de grootte
  • Voor hoeveel worden de producten aangeboden

Neem bij het vergelijken van je eigen prijzen met die van hen rekening met de extra kosten die er voor jouw website bij zullen komen, zoals:

  • De extra verzendkosten die erbij komen
  • BTW-kosten: Wanneer je producten levert aan consumenten in een ander EU-land worden er andere btw-regels gehanteerd.
  • AV-check: laat de algemene voorwaarden goed nakijken door een jurist.
  • Vertaalkosten: Het vertalen van de website moet goed gebeuren. Wanneer teksten niet kloppen heeft dit grote invloed op je betrouwbaarheid en hier hechten Duitsers veel waarde aan.

Het verschil tussen de Duitse en de Nederlandse (online) consument.

Hoewel Duitsland ons buurland is zijn er veel verschillen. Zo vinden Nederlanders de totale beleving en het gevoel erg belangrijk, waar Duitsers veel meer geïnteresseerd zijn in het product. Hou daarnaast ook rekening met de onderstaande tips:

  • Duitsers hechten erg veel waarde aan vertrouwen en betrouwbaarheid. Wanneer ze een positieve ervaring hebben bij een webshop zullen ze hier vaak terugkomen. Aan de andere kant zullen ze een webshop ook net zo snel als ‘slecht’ beoordelen.
  • In Duitsland komt men liever meteen ter zake in plaats van een persoonlijk verhaal, hou hier dus rekening mee bij het (laten) schrijven van de teksten. Wees zo duidelijk en specifiek mogelijk over de producten.
  • Duitsers zijn erg perfectionistisch en verwachten dit ook van de ander. Een website in het Engels zullen zij zien als gebrek aan belangstelling en zal minder snel vertrouwd worden.
  • Doorgaand op het bovenstaande punt is het verstandig om een .de domein te nemen. Ze blijven liever bij een vertrouwde Duitse website dan dat ze bij een ‘buitenlandse’ website kopen.
  • In Duitsland is men veel meer gewend te betalen op rekening of met PayPal. Het vooruitbetalen (wat in Nederland wordt gedaan met IDEAL) is daar helemaal niet populair.
  • Er wordt in Duitsland veel meer onderzoek gedaan naar een product voordat er over wordt gegaan tot aankoop. Dit kan ervoor zorgen dat bij het betaald adverteren de kosten per conversie hoger uitkomen dan in Nederland.
  • Duitsers zijn gewend producten gratis terug te kunnen sturen. Bied jij dit als webshop niet aan, dan zullen zij je hierop afrekenen.

De belangrijkste keurmerken

Zoals hiervoor al aangegeven hebben ze in Duitsland vertrouwen en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. Om de consument te laten zien dat jouw webshop te vertrouwen is, is het belangrijk enkele van de onderstaande keurmerken toe te voegen aan de webshop:

  • Trusted shop
  • Der Grüner Punkt
  • BHV-Gütesigel
  • EHI Geprüfter Online-Shop
  • Internet Privacy standards
  • Sofortüberweisung
                                                                    

Adverteren met Google Ads in Duitsland

Om in heel Duitsland te adverteren heb je al snel een groot budget nodig. De kosten per klik in Duitsland liggen vaak tot wel 25% hoger dan in Nederland en daarbij is het bereik ook 3 tot 5 keer zo groot. Het gevaar hiervan is dat het vertoningsaandeel te ver naar beneden zakt.

Een laag vertoningsaandeel in Google Ads kan ervoor zorgen dat consumenten je niet meer terug kunnen vinden wanneer ze daadwerkelijk zo ver zijn de aankoop te doen (na het bespreken met hun partner bijvoorbeeld).

Wanneer je merkt dat het vertoningsaandeel te laag komt te liggen is het verstandig je te richten op een provincie. Een grote provincie als Nordrhein-Westfalen heeft al meer inwoners dan heel Nederland.

Wij helpen je graag!

Weet je niet precies waar je moet beginnen? Of heb je zelf geen ervaring met Google Ads? Ons ervaren team helpt je graag bij het bouwen en optimaliseren van het account! Een andere optie om in Duitsland marktaandeel te winnen is om in te zetten op Amazon marketing. Neem gerust contact op met onze specialisten!