Linkbuilding 2019; 11 strategieën om meer backlinks te krijgen

Last Updated on

Linkbuilding is ook in 2019 essentieel voor jouw SEO positie. Hoe zat het ook alweer en waarom is linkbuilding nodig?

Met linkbuilding zorg je ervoor dat je probeert om zoveel mogelijk websitelinks naar jouw website te krijgen. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Hoe meer backlinks, hoe beter. Waarom? Wanneer zoveel websites aandacht aan de website geven, dan moet de content op de website wel van kwaliteit zijn en is daarmee dus waardevol voor de gebruiker. Als het waardevol is voor de gebruiker, dan is het ook waardevol voor Google. Zodoende probeer je een zo goed mogelijk netwerk van links op te bouwen, wat uiteindelijk resulteert in een sterk backlinkprofiel.

Een sterk backlinkprofiel is van hoge waarde en autoriteit. Dit betekent dat je ook zoveel mogelijk links moet vergaren van websites die ook een hoge waarde hebben en daarom een hoge autoriteit. Maar hoe krijg je die hoge waarde?

Hoge waarde en hoge autoriteit verkrijg je door waardevolle content. Google roept steeds meer het belang aan van hoge kwaliteit content en het belang hierin voor de gebruiker. In combinatie met een sterk backlinkprofiel, betekent dit links verkrijgen die toegevoegde waarde biedt voor de gebruiker. Maar hoe krijg je een dergelijk profiel en waar begin je precies? Om je zo goed mogelijk op weg te helpen volgen er 11 linkbuildingstrategieën die je kunt gebruiken om goede backlinks te krijgen.

1. Content van hoge kwaliteit

De eerste stap naar hoge kwaliteit en het creëren van een sterk backlinkprofiel is de content van de eigen website op orde brengen en optimaliseren. Creëer hierin een meerwaarde naar de gebruikers ten opzichte van de concurrent, zoals deze website relevante informatie deelt. De content moet sterk zijn zodat externe partijen het aantrekkelijk vinden om naar jouw website te linken. Wanneer die websites van hoge autoriteit zijn, wordt dat stukje autoriteit ook doorgegeven aan de eigen website, dit creëert duidelijk een win-win situatie voor beide partijen.

Wat is content van hoge kwaliteit? Ga op zoek naar welke vragen jouw doelgroep stelt en geef op deze vragen antwoord. Wees de specialist binnen jouw vakgebied en zorg dat de doelgroep van alle informatie is voorzien die zij nodig hebben.

2. Externe partijen benaderen voor een gastblog

Een leuke manier om een goede backlink te krijgen is het schrijven van een goed artikel die eventueel op externe websites wordt geplaatst. Uiteraard met hierin een link naar de eigen website. Veel websites bieden namelijk de mogelijkheid aan om externe blogs te posten. Ga natuurlijk wel op zoek naar websites die een hoge autoriteit hebben. Maar hoe kom je erachter welke een hoge autoriteit hebben?

Autoriteit van een website wordt, zoals eerder beschreven, opgebouwd door de hoeveelheid links, de kwaliteit van de links en waar die links precies vandaan komen. Dat laatste is belangrijk want wanneer links allemaal van hetzelfde domein afkomen, dan wordt dat als minderwaardig gezien. Het beste backlinkprofiel heeft zoveel mogelijk backlinks van verschillende websites en domeinen met hoge kwaliteit. In het volgende filmpje laten we een voorbeeld zien hoe je via Ahrefs Content Explorer gastblog websites kan vinden met minimaal 10 verwijzende domeinen:

Daarnaast kan je ook altijd websites benaderen waarbij het onderwerp van het artikel wat jij hebt gemaakt gewoonweg interessant is. Zoek daarom altijd in een branche die het eventueel interessant vindt en ga er dan voor, wie weet kom je wel hele leuke verassingen en samenwerkingen tegen. Let er wel op dat het artikel van goede kwaliteit moet zijn en dat je externe partijen van hoge autoriteit alleen met hoogwaardige artikelen benadert, de kans is dan groter dat je vaker mag schrijven.

Via Ahrefs Content Explorer (gezien in het vorige filmpje) kan je ook relevante websites zoeken omtrent het artikel waar jij over hebt geschreven. Heb je bijvoorbeeld iets geschreven over veiligheid en computers? Dan kan je via Content Explorer in de richting zoeken van hackers of privacy. Er komen dan verschillende websites naar voren die relevant zijn aan dit onderwerp. Vervolgens kan je deze partijen benaderen of ze eventueel jouw blog willen posten.

3. Infographic

Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld. Dus hoe meer afbeeldingen, video’s en infographics je in een artikel plaatst, hoe aantrekkelijker het natuurlijk is om te lezen. Wij hebben afgelopen jaar ook een infographic gemaakt over de 7 belangrijkste SEO trends voor 2019. Deze is onder andere ook geplaatst door een toonaangevend marketingplatform, omdat het inhoudelijk een toegevoegde waarde biedt naar de gebruiker.

4. Brand links

Wanneer je een grote naam of een merk hebt opgebouwd, dan zal de naam van het bedrijf vaak tot veel worden genoemd op internet. Ga hier slim mee om. Je kan uiteraard via Google zoeken op de desbetreffende naam, maar je kan ook in deze tactiek Ahrefs gebruiken met de Content Explorer. Zoals hierboven bij punt 2 uitgelegd.

Wanneer je zoekt op een brand, komen er allerlei websites naar voren die de naam gebruiken. Neem vervolgens contact op met die partijen om te vragen of ze er een link van willen maken. Wanneer je uit naam van het bedrijf mailt, worden deze verzoeken altijd wel serieus genomen wat vaak goede links van kwaliteit oplevert.

5. Backlinks checken

Wanneer je al lang aan linkbuilding doet, kan het zijn dat je inmiddels behoorlijk wat links hebt verkregen. Hoe meer links, hoe meer onderhoud. Dit betekent dat je ze af en toe ook eens moet nalopen. Het kan namelijk voorkomen dat de links zijn verloren of dat ze zijn verwijderd. Je kan dit zowel met Ahrefs nalopen als met Majestic.

 

6. Broken linkbuilding

Met de tactiek ‘broken linkbuilding’ ga je op zoek naar een website die een relevante pagina heeft voor jouw website of brand. Denk bijvoorbeeld aan websites van de overheid of websites van grote organisaties. Vervolgens kijk je of er pagina’s zijn die een 404-pagina hebben en waar naar toe wordt verwezen door veel websites. Ook dit doe je met behulp van Ahrefs. Zodra je een goede en relevante pagina hebt waar ook veel websites naar toe verwijzen, kan je kijken hoe die pagina er voorheen uitzag. Dit doe je met de website: archive.org/web

Vervolgens ga je diezelfde content herschrijven en benader je de partijen om de juiste link te plaatsen naar de content die jij hebt geschreven. Op die manier zorg je ervoor dat jij een link krijgt en bedien je de andere partij van goed geschreven content voor de gebruiker.

7. Onderzoek

Bedrijven vinden het altijd aantrekkelijk om iets te winnen, het zorgt immers voor publiciteit. Denk bijvoorbeeld aan een award of een prijs. Als marketingbureau doe je wel eens een onderzoek doen naar een branche. Een onderzoeksvraag die je hiervoor zou kunnen gebruiken is bijvoorbeeld welke bedrijven hoog scoren op SEO gebied binnen een bepaalde branche. Dit onderzoek hoeft niet veel tijd te kosten en biedt een meerwaarde voor de bedrijven die in het onderzoek worden genoemd.

Vervolgens schrijf je hier een kort bericht over en stuur je deze op naar de desbetreffende winnaar. Dit bericht moet natuurlijk altijd positief zijn, anders is de kans klein dat de partij het gaat plaatsen. In het bericht plaats je natuurlijk ook een link naar jouw eigen website om zo die link te krijgen.

8. Gebruik de concurrent

Met de meesten tools kan je kijken naar het backlinkprofiel van een concurrent. Wanneer je in het overzicht alle backlinks bekijkt, weet je op welke websites naar jouw concurrent wordt verwezen. De kans is groot dat diezelfde partij ook eventueel naar jou wilt verwijzen wanneer je een aantrekkelijk aanbod hebt. Gebruik daarom de concurrent en benader deze partijen. Hieronder een voorbeeld hoe je de backlinks kunt vinden voor jouw concurrent, in dit geval is de website van LEQUAL gebruikt.

9. Gebruik bestaande content

Aangezien er al veel content is geschreven op het internet is het aantrekkelijk om diezelfde content te gebruiken en het opnieuw te publiceren. Dit kan je doen door een nieuw artikel erover te schrijven met bijvoorbeeld aanvullingen. Pak content of een artikel dat goed is gelezen en zet hier extra (gemiste) punten of een ander perspectief in. Geen een artikel is namelijk perfect, er kunnen altijd punten worden toegevoegd.

Verder kan je natuurlijk ook altijd de punten die in het artikel zijn beschreven testen en wellicht het tegenovergestelde beweren. De kans is dan ook groot dat er een discussie ontstaat en dat er veel over wordt gesproken.

10. Creëer een uitleg video

´How to´ video´s en uitleg video´s zijn ontzettend populair. Dit is dan ook een goede toevoeging voor een website waardoor mensen extra geneigd zijn om hiernaar toe te linken. Uiteraard kan je een dergelijke video ook vervolgens op YouTube zetten of verspreiden naar externe partijen die het eventueel relevant vinden.

11. Gebruik een foto van de concurrent

Via Google Images kan je een foto plakken in Google. Vervolgens komen er allemaal websites naar voren die hieraan zijn gelinkt. Wanneer je bijvoorbeeld een logo van een concurrent neemt, kan je kijken welke partijen naar jouw concurrent linken. De vervolgstap is om deze partijen te benaderen met goede content die relevant is. Hoe je precies een afbeelding in google plaatst leggen we uit in het volgende filmpje aan de hand van het logo van LEQUAL.

Conclusie

Wanneer je bovenstaande tactieken toepast, is het soms vrij gemakkelijk om een link te krijgen. Probeer vol te houden om een mooi en sterk backlinkprofiel te ontwikkelen. Hoe hoger de autoriteit, hoe makkelijker het is om weer nieuwe backlinks te krijgen.  Die backlinks zorgen er uiteindelijk voor dat jij een hogere positie kan krijgen op SEO gebied. Mocht je nog vragen hebben of je hebt hulp nodig bij linkbuilding? Neem dan contact met ons op.