LEQUAL meets BrightonSEO – De vijf interessantste findings

Een paar collega’s van LEQUAL mochten dit jaar bij BrightonSEO aanwezig zijn. Wat een ervaring! Het was voor ons de eerste keer om het mooie badplaatsje Brighton te bewonderen, maar natuurlijk ook om iets op te steken van het groeiende BrightonSEO congres. Het werd georganiseerd in de Brighton Dome en samen met ongeveer 4000 andere geïnteresseerden, werd het een drukke, maar zeer interessante dag.
Met totaal ongeveer 80 sprekers was het programma vrij vol geboekt. De dag bestond totaal uit vier sessies, waarbij in elke sessie drie sprekers zijn of haar specialisme uitlichtte. Uiteraard konden wij met vier man helaas niet bij elke sessie aanwezig zijn. Wij hebben daarom de vijf meest interessantste findings op een rij gezet!

Technische SEO in de ‘echte’ wereld – Barry Adams

De belangrijkste factoren die meespelen met SEO zijn technische SEO, on-page optimalisatie (content) en autoriteit. Om de juiste resultaten te behalen is de basis van de website essentieel. Dit betekent dat de buitenkant en de content nog zo mooi en uitgebreid kunnen zijn, wanneer de techniek achter de website niet correct staat, dan blijft men achter.
Een voorbeeld hiervan is het integreren van de code van de zogenoemde ‘Rich snippets’ en de hreflang-tag. Rich snippets zijn de sterren die direct onder de domeinnaam staan in het overzicht van Google. Dit zorgt voor een meer aantrekkelijke en betrouwbare visualisatie om extra aandacht te trekken bij de gebruiker:

Een rich snippet vergroot de kans op een hogere CTR en daarmee ook het vertrouwen bij de bezoeker dat de webshop goed is, dus genereert uiteindelijk ook meer bezoekers. De beste manier om deze snippets te vergaren is de website zo te optimaliseren, dat Google de website makkelijk begrijpt. Op die manier zal de website vindbaar zijn in aantrekkelijke zoekresultaten, zoals de rich snippets. Het aantrekkelijk maken kan door bijvoorbeeld code toe te voegen aan de code van de website. Deze code wordt ook wel ‘structured data’ of ‘markup’ genoemd. In feite wordt hierbij extra uitleg gegeven aan Google en hoe Google de informatie moet interpreteren van de website. Bij een webshop kan het namelijk handig zijn om in de code aan te geven welk gedeelte ervan bijvoorbeeld de voorraad, de prijs, het model, het merk en wat de productafbeelding is. Deze codes staan in een gestandaardiseerde lijst (Schema.org) die gemaakt is vanuit alle zoekmachines (Google, Yahoo, Bing, etc). De codes kunnen handmatig worden toegevoegd of bijvoorbeeld via Google Tag Manager. Het gebruik van structured data zal echter niet de garantie geven dat Google alle pagina’s met rich snippets zal weergeven, Google maakt deze overweging zelf. Desondanks is het altijd gunstig om meerdere zaken netjes op orde te hebben om zo steeds meer naar die top één positie te komen.

De Hreflang-tag gebruikt men wanneer een website in meerdere landen opereert. Deze tag dient men per land in stellen, zodat Google ‘weet’ dat meerdere landen met de website te maken hebben.
Zorg dat beide in de <head> worden gezet en niet in de <body>, anders is het invoeren van een dergelijke tag zinloos. Een schone techniekstructuur is daarom van belang!
Ook het hebben van zware Javascript op de website kan ervoor zorgen dat de snelheid aangetast wordt. Snelheid en de laadtijd van een website is meer dan ooit belangrijk voor het organische verkeer en heeft een grote invloed op de totale rankings van een website.

Tot slot gaf Barry nog aan dat bijvoorbeeld een 301 redirect kan worden gerelateerd aan de zogenoemde dampingfactor. Dit houdt in dat de totale waarde van een 301-link op een pagina door het doorverwijzen een waarde verliest van 15%! Mochten er meerdere links op een pagina staan, waarvan er één redirect, dan heeft deze laatste altijd een waardevermindering ten opzichte van de andere links op die pagina.

Canonical tag, step audit – Mark Thomas

De canonical tag is een bijzondere tag. Vaak wordt deze tag door veel mensen niet goed genoeg begrepen en snappen daarmee ook niet de directe consequenties van het verkeerd implementeren. Daarom heeft Mark een ’11 step audit’ gemaakt, hierin worden verschillende checks uitgelicht om alle (verkeerde) canonicals op de juiste wijze op te sporen en na te lopen:

  • Beoordeel Google search console Index Coverage Report (welke pagina’s zijn precies geïndexeerd, op welke pagina’s ontstaan er errors?)
  • Build data warehouse (alle data op één plek, dit zorgt voor een duidelijk overzicht en geeft de mogelijkheid om snel te reageren op problemen)
  • Beoordeel de dubbele content op de website
  • Schat de impact van het crawl budget in
  • Schat de ‘canonical‘ content gelijkenis in
  • Check de interne links (een cannonical hoort de meeste interne links te ontvangen)
  • Check de XML sitemap
  • Bekijk de URL’s met canonicals die naar een 404 naar verwijzen of een no-index
  • Check de URL’s die een canonical missen
  • Controleer de URL’s met een canonical die naar zichzelf verwijzen
  • Controleer de Hreflang-tags met een canonical die naar zichzelf verwijzen

Al met al behoorlijk technisch en het is nogal een waslijst aan taken. De basis begint dan ook bij de vraag wat een canonical-tag precies inhoudt.
Een canonical houdt in dat er door middel van een code wordt aangegeven dat de pagina een kopie is van een andere pagina. Een vaak voorkomende pagina hierin is bijvoorbeeld de categoriepagina. De verschillende categorieën laten vaak duplicate content zien, op elke pagina staat namelijk dezelfde content en hetzelfde product alleen zal de kleur anders zijn. Als voorbeeld gebruik je de url www.shopvoorbeeld.com/spijkerbroeken/zwart (pagina 1). Vervolgens worden er filters toegepast zodat er nieuwe pagina’s ontstaan zoals www.shopvoorbeeld.com/spijkerbroeken/zwart?#32 (pagina 2 met de maat). Zonder een canonical tag ziet Google deze pagina’s met dezelfde content over spijkerbroeken, alleen zijn de producten op de tweede pagina meer uitgesorteerd.
De canonical plaats je vervolgens in de <head> van de duplicate pagina. De url die erin staat verwijst naar de originele pagina en dient altijd een pagina te zijn die indexeerbaar is.
De reden waarom de audit check relevant is, is dat men altijd een canonical goed moet implementeren. Dit werkt namelijk bevorderend voor de totale uitkomst van de rankings. Het komt behoorlijk vaak voor dat de canonical niet goed wordt ingezet, zonde, gezien de consequenties voor de rankings.

Linkbuilding; use your competitors – Laura Hogan

Het vinden van de juiste links is soms een lastig karwei. Daarom is het ook goed om even buiten de box te denken en op zoek te gaan naar het vinden van ‘creatieve’ links. Eén van de manieren is op zoek te gaan naar 404-pagina’s met een tool als Screaming Frog.

Zie het voorbeeld in onderstaande printscreens.

Klik op het tabblad ‘Responsive Codes’.

Vervolgens kan er in de filter worden geselecteerd op alle errorcodes die er zijn:

Hierna kunnen deze partijen worden benaderd voor een nieuw voorstel met eigen geschreven content. Voor de professionaliteit kunnen er infographics en video’s in de content worden geplaatst. Op die manier wordt er een win-winsituatie gecreëerd. Maak de content daarom zo relevant mogelijk en probeer na te gaan waar de oorspronkelijke pagina in eerste instantie over ging. Dit kan bijvoorbeeld door middel van de ‘waybackmachine’ tool (https://archive.org/web/).

Een aanvullende manier vanuit LEQUAL om meer backlinks uit een dergelijk ‘eigen’ onderzoek te halen is het achterhalen van de backlinks van de 404 pagina. Dit is het beste te achterhalen via Majestic. In Majestic is het ook mogelijk om een Excel lijst te exporteren met de 404 pagina’s. Ditzelfde geldt natuurlijk voor Screaming Frog. Zodra er meer backlinks moeten worden gezocht is het handig om de Excel lijst vanuit Majestic te gebruiken. Hier staat namelijk het aantal backlinks in die naar de 404 pagina refereren. De pagina met de meeste backlinks is het meest interessant, plaats daarom het domein opnieuw in Majestic. Klik vervolgens op het tabblad ‘backlinks’ en daar verschijnen alle backlinks die naar de 404 pagina linken. Ook deze partijen kunnen worden geëxporteerd in een Excel bestand voor een makkelijk overzicht.

Mocht dit interessant zijn, dan heeft mijn collega Koen Ras een blog gemaakt over broken linkbuilding. Hierin worden de stappen dieper uitgelicht om zo tot het juiste resultaat te komen.  

Een andere bijzondere, creatieve en simpele manier is een afbeelding dropping in google. Zodra er een afbeelding wordt gesleept naar Google afbeeldingen, is het mogelijk om de afbeelding hierin te plaatsen. Vervolgens komen allerlei relevante websites in afbeeldingsvorm naar voren. Dit kan worden gebruikt om nieuwe partijen te benaderen in het vinden van links. Zet bijvoorbeeld het logo van een concurrent in Google. Direct verschijnen er alle relevante afbeeldingen met de daarbij horende links rondom de concurrent, ideaal om gelijk weer nieuwe kansen te hebben!
Tot slot kunnen altijd nog de backlinks worden gecheckt van de concurrent en kunnen deze partijen vervolgens worden benaderd in het aanvragen van relevante links.

How to use Local SEO – Greg Gifford

De Google local Pack is een interessante plek die steeds drukker en populairder wordt. De Local pack zijn de zoekresultaten die in de zoekresultaten ‘pack’ verschijnen met bedrijfsnaam en contactgegevens. Daarom is het van belang om het GMB (Google my business/ Google mijn bedrijf) profiel zo goed mogelijk te optimaliseren, zorg daarom voor:

  • Altijd een reactie geven op alle binnenkomende reviews
  • Het is goed om zoveel mogelijk ‘thumbs up’ te geven op reacties en gestelde vragen
  • Voeg een FAQ toe in het GMB profiel. Hierdoor heeft de gebruiker of de klant direct antwoord op zijn of haar vragen, dit bevordert vervolgens de waarde om beter zichtbaar te worden in de Local pack. Een printscreen van een FAQ in het GMB profiel:
  • Upload een video in het GMB profiel. Dit zorgt niet alleen voor een directe persoonlijke ervaring, maar weegt ook sterker mee om beter in local pack te worden uitgelicht.

Voice search & GSC – Stuart Shaw

Er is inmiddels al veel over geschreven en gesproken, maar voice search gaat in de toekomst een belangrijke positie in het dagelijks leven innemen. Het stellen van vragen in langere zinnen (long-tail) wordt op dit moment al toegepast en zal alleen maar belangrijker worden met voice search. Wanneer men namelijk de stem gebruikt in plaats van het toetsenbord, worden er automatisch langere zinnen gevormd. De taal zelf wordt immers gesproken en dat vergt een nieuwe aanpak in het beantwoorden van vragen van (potentiële) klanten. Om daar nu alvast op in te springen kunnen er verschillende stappen worden ondernomen.

In Google’s Search Console is het mogelijk om filters aan te maken en veel gestelde vragen rondom dit onderwerp te vinden. Een aantal filtervoorbeelden:

  • Traffic van mobiele apparaten
  • Zelf te bepalen (zoek)woorden uitsluiten
  • Zoekwoorden toegepast op branding mee laten nemen

Op deze manier is het mogelijk om veel gerichter in te gaan op onderwerpen. Met als gevolg dat de antwoorden uitgebreider worden beantwoord en hierdoor de betrokkenheid wordt vergroot. Dit zorgt direct ook weer voor een betere vindbaarheid vanuit Voice.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Voice Search en hoe dit kan worden toegepast op jouw onderneming?

Interessant: LEQUAL organiseert een Voice Search workshop. Bekijk de informatie en schrijf je in!

Tot slot zijn er nog een aantal handige tools naar voren gekomen die zeer nuttig zijn in het gebruik van SEO. Wij zetten er een aantal op een rij:

Handige SEO tools

Storybase.comStorybase.com
Deze tool richt zich op het vinden van de juiste relaties in onderwerpen op content gebied. Deze onderwerpen zijn gebaseerd op data waardoor de content optimaal kan worden geoptimaliseerd.

Thehoth.comThehoth.com
Thehoth is zeer nuttig om te gebruiken om een totaaloverzicht te hebben van alle SEO. Bijvoorbeeld linkbuilding en alle zaken rondom whitelabel praktijken.

Pitchbox.comPitchbox.com
Dit is een uitgebreide tool om bijvoorbeeld bloggers te benaderen voor linkbuilding, te outreachen en geeft een totaal beeld van alle zaken rondom linkbuilding. Houdt de uitgestuurde mailtjes bij door middel van gedetailleerde grafieken, erg nuttig want op die manier kan de kwantiteit aan mailtjes worden gemeten met daadwerkelijke uiteindelijke resultaten.

Sonartool.comSonartool.com
Sonar is gerelateerd aan Amazon SEO (en ja dit komt eraan!) Deze tool is handig om relevante keywords te genereren die kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld content.

XENU
Xenu is een gratis tool waarmee broken links snel kunnen worden gedetecteerd. Daarnaast is het erg makkelijk in gebruik en na het crawlen van een website, is het mogelijk om een rapport te produceren.

Sitebulb.comSitebulb.com
Deze tool zorgt ervoor dat alle technische zaken rondom een website direct inzichtelijk zijn. Dit wordt gedaan door middel van duidelijke visuals, overzichten en grafieken.  Zo worden bijvoorbeeld de niet correcte HTML, robots en canonicals erros allemaal op een rijtje gezet om vervolgens direct te kunnen worden opgepakt.

Keywordtool.iokeywordtool.io
Dit is een snelle, handige tool om zoekwoorden te vinden die relevant zijn aan het onderwerp en het is nog gratis ook! De verschillende zoekmachines kunnen hierin worden geselecteerd, zodat alles overzichtelijk blijft.

Al met al erg nuttige informatie we direct kunnen toepassen. BrightonSEO is dan ook een must voor elke SEO-specialist. Het houdt de eigen ideeën fris en bovendien is het een enorme drijfveer om weer enthousiast aan de slag te mogen gaan voor de klant!