Waarom is Mobile SEO belangrijk?

Dat steeds meer mensen gebruik maken van hun mobiele telefoon om zoekopdrachten uit te voeren is geen geheim meer. Ruim 75% van alle zoekopdrachten is afkomstig vanaf mobiele apparaten. Dat is dan ook direct de belangrijkste reden waarom Mobile SEO steeds belangrijker wordt of eigenlijk het belangrijkste is.

Wat is Mobile SEO (Mobiele SEO)

Mobile SEO is het traject waarbij de website geoptimaliseerd wordt om hoog in Google te komen op mobiele apparaten. Maar waar moet je opletten of rekening mee houden bij het optimaliseren van jouw website voor mobiele apparaten?


Do’s

#1 Google Update: Mobilegeddon

Vanaf 21 april 2015, de dag van de uitrol van de Google Mobilegeddon update, worden websites die niet mobielvriendelijk zijn niet of slecht getoond in de mobiele zoekresultaten in Google.

Het is dus erg verstandig om ervoor te zorgen dat jouw website mobielvriendelijk ingericht is. Via de “mobielvriendelijke test” van Google kun je dit zelf achterhalen!

#2 Mobile first

In 2017 is maar liefst 75% van de bezoekers afkomstig vanaf mobiele apparaten, daarom adviseren wij om vanuit mobiele websites te denken. Wanneer jouw website volledig geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, kun je vanuit daar de website gaan opbouwen voor op desktop of andere grotere schermen. Hou hier dus ook altijd rekening mee bij de ontwikkeling van jouw webshop of website.
Lees in deze blog meer over de Mobile first index.

Verder is het ook verstandig om te kijken of het interessant is om een app te ontwikkelen. Dit zal per branche verschillend zijn en het moet ook passen bij de doelgroep, maar ook voor jouw SEO strategie kan het interessant zijn om een App te ontwikkelen. Google toont namelijk ook Apps in de mobiele zoekresultaten.

#3 Website snelheid

Website snelheid is altijd al een belangrijke factor geweest binnen SEO, zo is het ook binnen je mobiele SEO strategie essentieel om een snelle website te hebben. Je herkent het vast; een website met een lange laadtijd is enorm vervelend en zelfs aanleiding om een ander zoekresultaat te bezoeken. Google heeft nog steeds het uitgangspunt om het beste resultaat te tonen aan haar gebruikers, een trage website kan dus veel problemen geven als het gaat om online vindbaarheid. Tegenwoordig zal je in veel branches een website moeten hebben die in minder dan 2 seconden tijd de pagina geladen heeft, anders zal het erg lastig worden om te scoren.

#4 AMP (Accelerated Mobile Pages)

Google heeft geconstateerd dat een groot deel van alle websites op het internet toch simpelweg te traag is t.o.v. de verwachting van een gebruiker. Daarom heeft Google zelf een oplossing ontwikkeld: AMP.


Don’ts

#1 Mobiele website

Tegenwoordig zie je het al steeds minder, maar toch zijn er bedrijven die er nog steeds mee in de fout gaan. Het ontwikkelen van een aparte mobiele website. Bijvoorbeeld: www.m.lequal.nl. Je creëert hiermee eigenlijk een aparte website, daardoor zal de mobiele websites ook niet profiteren van de autoriteit van de andere versie. Veel backlinks zullen namelijk naar www.lequal.nl geplaatst zijn. Daarom raden we aan om met een mobile responsive website te werken.

Mobile SEO
10 (100%) 1 Beoordelingen