Meta description

De meta description is een korte omschrijving dat vertelt waar een pagina over gaat en welke informatie erop te vinden is. Het is belangrijk dat iedere pagina zijn eigen, unieke omschrijving heeft. Deze is terug te vinden in de Google zoekresultaten onder de Page title. Hoewel een meta description niet tot de officiële rankingfactoren behoort, is het wel een belangrijk onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. Soms bepaalt de omschrijving of een bezoeker wel of niet op het resultaat gaat klikken, wat natuurlijk uiteindelijk resulteert in een CTR. Hoe hoger jouw CTR, hoe beter.

Waar moet een meta description aan voldoen?

Aan een goede meta description zitten bepaalde eisen. Voornamelijk over de lengte wordt vaak gespeculeerd hoe lang deze moet zijn. Google wil dat de meta description ten minste 140 tekens bevat zodat het duidelijk is wat het onderwerp van een pagina is. Maar sinds de nieuwe update worden er ook langere meta descriptions getoond in de zoekresultaten. Tot voorheen werd het maximaal op 165 tekens geschat, maar tegenwoordig worden ze zelfs getoond tot maximaal 320 tekens zoals onderstaand voorbeeld laat zien:

Verder is het belangrijk om altijd het belangrijkste zoekwoord van de desbetreffende pagina op te nemen in de meta description. Voor Google wordt het dan ook sneller duidelijk waar de pagina over gaat. Daarnaast is het ook slim om een Call-to-Action toe te voegen zodat de interesse van een bezoeker wordt gewekt en overgehaald om de pagina te bekijken.

Meta description
10 (100%) 2 Beoordelingen