Local SEO is voor veel bedrijven erg belangrijk binnen het toepassen van een SEO strategie. Echter laten veel bedrijven nog steeds veel kansen liggen als het gaat om local SEO. Lees hieronder waarom het zo belangrijk is voor jouw bedrijf, wat het precies is en hoe je er een maximaal resultaat uit kunt halen.

Waarom local SEO zo belangrijk is

Door de sterke groei van het aantal mobiele apparaten is lokale SEO erg belangrijk geworden aangezien er constant vanaf andere locaties zoekopdrachten uitgevoerd kunnen worden. Gezien het feit dat Google altijd het beste resultaat voor de ‘searcher‘ wilt tonen, heeft de locatie een steeds prominentere rol verkregen.

Wat is local SEO en hoe zet ik dit in?

Lokale SEO is eigenlijk niets meer dan het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden. Tevens kan het ook handig zijn op generieke termen, hieronder vind je twee situaties:

#1) Lokaal georiënteerde zoektermen

Stel je bent een loodgietersbedrijf uit Amstelveen, dan is de kans dat je deze activiteiten in Amsterdam levert groot. Wanneer jij een landingspagina maakt op het geoptimaliseerd op het zoekwoord “Loodgieter Amsterdam” kunnen mensen die zoeken op “Loodgieter Amsterdam” ook bij jouw website terecht kunnen komen.

#2) Generieke termen vanaf locatie

Het kan ook voorkomen dat iemand die zich op het moment van zoeken in Amsterdam bevindt, vanaf zijn telefoon zoekt op de generieke term “loodgieter”. Op basis van locatie van de ‘searcher‘ en de content op jouw landingspagina kan Google een match maken en is de kans aanwezig dat hij of zij bij jouw bedrijf terecht komt.

Enkele tips m.b.t. local SEO

Wij lichten alvast een tipje van de sluier op en geven je drie tips!

#1) Google my Business

De allereerste en meest eenvoudige tip is het toevoegen van een Google my Business pagina. Je kunt deze aanmaken via deze link.  Hier vul je al jouw bedrijfsgegevens in. Denk aan het adres, het telefoonnummer, openingstijden en foto’s. Tevens kunnen klanten een review achter laten op jouw pagina, mits deze positief zijn kan dit ook de betrouwbaarheid van jouw bedrijf verhogen.

#2) Link & Authority building

Uit onderzoek van MOZ blijkt dat het continu vergaren van inkomende links (ofwel link & authority building) nog steeds een enorme impact heeft op de lokale zoekresultaten. Het is aan te raden om te investeren in een duurzame linkbuilding strategie.

#3) Structured data toevoegen

Google wilt een proactieve assistent zijn en dus iedereen een zo goed mogelijk resultaat geven op zijn zoekopdracht. Op het moment dat iemand die in de regio Amstelveen zoekt naar
“linkbuilding”, is de kans groot dat wij getoond worden. Google begrijpt namelijk dat wij daar gevestigd zijn en linkbuilding aanbieden. Om ervoor te zorgen dat Google dit goed begrijpt kun je de data gestructureerd bij Google aan leveren, hoe dit werkt kun je terugvinden op Schema.org.
Zo kan Google dit eenvoudiger begrijpen en gaan tonen in bijv. rich cards. Zie rechts een voorbeeld van een Google rich card.

Verder is het natuurlijk erg belangrijk dat je jouw website goed optimaliseert voor mobiele gebruikers, mobiel heeft een prominente rol binnen een online strategie.

Local SEO
10 (100%) 1 Beoordelingen