Ahrefs

Ahrefs is vergelijkbaar met de SEO tools van MOZ en Majestic. Net als MOZ en Majestic heeft ook Ahrefs haar eigen metrics ontwikkeld, namelijk UR, DR en AR. Uit onderzoek blijkt dat de Ahrefs metrics een positieve correlatie hebben met de Google Rankings. Als SEO specialisten gebruiken wij de Ahrefs metrics dan ook voortdurend om de kwaliteit van websites te analyseren en te beoordelen of websites toegevoegde waarde hebben binnen een backlinkprofiel.

Ahrefs SEO metrics

Ahrefs verzameld enorm veel data van alle websites wereldwijd. De index update zichzelf iedere 15 tot 30 minuten, we kunnen wel spreken van een accurate tool. De crawlers van Ahrefs is de beste crawler op Google na, maar presteert daarmee dus beter t.o.v. Bing, Yahoo, Yandex, Baidu en andere zoekmachines. Hieronder de uitleg van alle metrics in het kort.

URL Rating (UR)

Meet de kracht van het backlinkprofiel van een specifieke URL. Uit onderzoek blijkt dat deze rating een enorme correlatie heeft met Google Rankings. Deze kracht wordt gemeten op een schaal van 1 tot 100.

Domain Rating (DR)

Meet de kracht van het backlinkprofiel van een domein. Domain rating heeft net als UR een positieve correlatie met de Google Rankings, maar UR is toch een betere metric als het gaat om Google Rankings. Dat betekent dus dat je domeinen met een hoge DR kunt outranken zodra jouw eigen UR hoger is t.o.v. de UR van het domein met een hoge DR. DR wordt meetbaar gemaakt op een schaal van 1 tot 100.

Ahrefs Rank (AR)

Dit is een index van alle websites over de hele wereld die gerankt zijn op basis van grootte en kwaliteit van de backlinkprofielen van de websites. Weten waar jouw eigen website scoort? Bekijk hier de complete index: https://ahrefs.com/ahrefs-top.

Live index

Ahrefs biedt via de Live index functie de optie om alle backlinks te bekijken die live staan.

Fresh index

Zodra een backlink verwijderd wordt, dat kan soms vanwege onverklaarbare redenen gebeuren, zal deze dus uit de ‘Live index’ verdwijnen. Omdat je als webmaster en/of SEO specialist op de hoogte wilt zijn van de ontwikkelingen binnen jouw backlinkprofiel, biedt de Fresh index je de mogelijkheid deze verloren links in kaart te brengen. Uiteraard dien je er natuurlijk zelf voor te zorgen dat de backlink teruggeplaatst wordt.

Keyword Difficulty(KD)

De KD functie geeft inzicht in hoe lastig het zal zijn om in de top 10 op een specifiek zoekwoord te scoren. De moeilijkheidsgraad wordt op een schaal van 1 tot 100 getoond. Let op: deze score kijkt enkel naar de backlinkprofielen van de websites binnen de top 10 en beoordeelt geen on-page SEO factoren van dezelfde websites.

Search Volume

Deze functie spreekt voor zich, al zal de data met een korreltje zout genomen kunnen worden. Ahrefs erkend zelf ook dat het erg lastig is om perfecte data te verkrijgen wat betreft zoekvolumes. De Google Keyword Planner blijft dus nog steeds de meest betrouwbare, wat logisch is. Echter heeft Google vorig jaar de beslissing gemaakt om de Keyword Planner enkel beschikbaar te stellen zodra je Adwords gebruikt en uitgave hebt bij Google, het zou dus wel een alternatief kunnen zijn.

Organic traffic

De functie organisch verkeer wordt gebaseerd op het aantal zoekwoorden waar de Ahrefs Crawler de website op vind. Op basis hiervan wordt een schatting van het aantal organische bezoekers gemaakt. Je kunt dit visueel maken door het ‘Overview’ tabblad aan te klikken.