404 pagina’s

Online. Tegenwoordig is iedereen ‘online’, maar wat als we even niet ‘online’ zijn? Het hebben van een website is voor een onderneming van ongekend belang. We willen allemaal de beste website hebben ten opzichte van de concurrentie en de bezoekers een prettige ervaring meegeven. Maar wat nu als je website even niet ‘online’ is? Wat gebeurd er dan met de bezoekers?

Website optimalisatie

Om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te komen, zal een website zo goed mogelijk geoptimaliseerd moeten zijn. Dit komt doordat Google zijn gebruikers de beste content wil voorschotelen. Wanneer jouw website bijvoorbeeld veel 404 pagina’s bevat, zal Google zijn gebruikers eerder naar een concurrent leiden dan naar jou. Dit is natuurlijk niet wat je wil.

Wat zijn 404 pagina’s?

Een 404 pagina is een pagina die de bezoeker aangeeft dat de opgevraagde webpagina niet (meer) bestaat. De foutmelding krijgt de bezoeker vanaf de server naar zijn browser gestuurd, wanneer deze een pagina probeert te bereiken die niet meer in gebruik is. Het resultaat is dus een foutmelding in de vorm van een 404 pagina. Maar wat is nu het gevolg voor de zoekresultaten door het hebben van 404 pagina’s? Dit hangt van een aantal zaken af. Google indexeert jouw website en heeft daarvoor een zogeheten ‘crawlbudget’. Een crawlbudget is het aantal pagina’s kan indexeren per bezoek en wanneer jouw website veel 404 pagina’s heeft is dat zonde. Google kan dan geen relevantie informatie over jouw website inwinnen en kan dan niet inschatten of de website relevant is voor zijn gebruikers. Het hebben van 404 pagina’s kan dus indirect leiden tot een lager resultaat in de organische zoekresultaten van Google.

Hoe kunnen 404 pagina’s worden opgespoord?

Het is dus belangrijk om een website zo goed mogelijk te optimaliseren en zo min mogelijk 404 pagina’s te hebben. Maar op welke manier kunnen deze 404 pagina’s het beste opgespoord worden? Hier zijn namelijk een aantal tools voor die ingezet kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is Google Search Console. Binnen Google Search Console kan er worden nagegaan welke 404 pagina’s ontstaan en kan er gekozen worden welke externe links deze 404 pagina’s creëren. Wanneer dit laatste het geval is, zal er met de website, met de niet werkende link, contact opgenomen moeten worden om de link te laten aanpassen of te verwijderen.

Wat kun je met 404 pagina’s doen?

Helaas komen 404 pagina’s veel voor en in dat geval kan er maar beter iets van gemaakt worde zodat ze geen schade aanrichten op de organische zoekresultaten binnen Google. Hieronder worden een aantal tips gegeven om 404 pagina’s te voorkomen:

Wees vriendelijk naar de bezoeker toe door een vriendelijk bericht te plaatsen, waarin staat dat er een fout is gemaakt door de website. Geef nooit de bezoeker de schuld, want de bezoeker moet zich niet dom gaan voelen. Bied de bezoeker een mogelijkheid om contact op te nemen, hiermee kun je de bezoeker wellicht alsnog helpen. Daarnaast is het verstandig om de bezoeker een aantal andere relevante links te geven waar men naar op zoek is. Wellicht kan de bezoeker op deze manier alsnog geholpen worden.

Zijn er toch veel 404 pagina’s op jouw website of linken er een aantal broken links naar jouw website? Maak dan gebruik van broken linkbuilding om kansen te halen uit deze 404 pagina’s.

Heb je advies nodig bij het opsporen en optimaliseren van jouw 404 pagina’s op je website? Schroom dan niet om contact op te nemen met onze SEO-afdeling. Of heb je vragen over andere online marketing gerelateerde zaken? We helpen je graag!