Quality Score

Wat is de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore (in het Engels quality score genoemd) is een score die Google de Adwords advertenties en Shopping advertenties geeft voordat de advertentie online wordt gezet. Google maakt een schatting van de kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. De bevindingen van Google worden getoond in een score van 1 tot 10. Een hoge kwaliteitsscore betekent dus eigenlijk dat Google jouw advertentie goed vindt aansluiten bij de zoekopdracht.

Waarom is de kwaliteitsscore binnen Adwords zo belangrijk?

Het behalen van een hoge kwaliteitsscore is belangrijk omdat het kan leiden tot lagere kosten en hogere posities. Er wordt gezegd dat een kwaliteitsscore van 1 leidt tot een verhoging van de CPC met 600% en een kwaliteitsscore van 10 tot een verlaging van 30%. Het behalen van een hoge kwaliteitsscore kan je dus enorm veel geld besparen.

Bewerken
Kwaliteitsscore Korting/Boete
10 – 30%
9 – 22,2%
8 – 12,5%
7
6 + 16,7%
5 + 40%
4 + 75%
3 + 133%
2 + 250%
1 + 600%

Hoe wordt de kwaliteitsscore bepaald?

De hoogte van de kwaliteitsscore hangt af van verschillende punten.
– Verwachte klikfrequentie (CTR)
– Kwaliteit van bestemmingspagina
– Advertentierelevantie
– Accountgeschiedenis (CTR van alle advertenties)
– Relevantie van het zoekwoord
– Geografische prestaties van het account in de regio’s die worden getarget
– Overige relevante factoren