CTR

CTR is een belangrijk begrip binnen online marketing. Het  wordt vaak gebruikt om inzicht te krijgen in het succes van een advertentie. Met behulp van CTR wordt duidelijk wat mensen van je advertentie vinden en kan je deze aanpassen waar nodig is.

Wat is CTR?

CTR, ook wel Click Through Rate genoemd, is een percentage dat het aantal kliks weergeeft op jouw advertenties gedeeld door het aantal vertoningen. Met CTR kom je er dus achter hoeveel mensen je advertentie gezien hebben en hoeveel daarvan het aantrekkelijk genoeg vinden om door te klikken. Als veel mensen wel je advertentie zien, maar er heel weinig doorklikken naar je website, is de kans groot dat je advertentie niet goed is.

Wat is een goede CTR?

Een goede CTR is lastig te bepalen. Het is namelijk verschillend per product, dienst of branche wat de juiste CTR is. Zo kan er binnen de ene branche enorme concurrentie zijn en in de andere branche weer niet. Wel is bekend dat de gemiddelde CTR in Google Ads op 2% ligt. Een stijging van 1% kan dan al voor een grote omzetstijging zorgen.

Hoe bereken je CTR?

Het berekenen van de Click Through Rate is niet heel moeilijk. Je kunt het berekenen door het aantal vertoningen van je advertentie te delen door het aantal kliks.
Voorbeeld: Als jouw advertentie 100 keer wordt vertoond en dit levert 10 kliks op, dan is de CTR 10% (100 vertoningen / 10 kliks)

Hoe verhoog je jouw CTR?

Wat is de beste manier om je CTR te verhogen? Wanneer we kijken naar de advertentiemogelijkheden in Google Ads, is het meest handig om de kwaliteitsscore aan te houden. Door de kwaliteitsscore te verbeteren kan je voor hetzelfde bedrag een hogere positie krijgen. Doordat jouw advertentie bovenaan in de zoekmachine terecht komt, zal het eerder onder de aandacht komen van potentiële bezoekers.

De koppen spelen een belangrijke rol om een advertentie aantrekkelijker te maken. Dit valt bezoekers namelijk meteen op als ze een advertentie zien. Om de koppen aantrekkelijker te maken kan je USP’s vermelden, zoals ‘Gratis bezorging’ en ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ en andere varianten. Mensen willen namelijk zo snel mogelijk (en het liefst) met gratis bezorging hun bestelde producten in huis hebben. Dit zijn extra redenen voor de bezoeker om op jouw advertentie te klikken en zelfs een aankoop te doen binnen jouw webshop.

Een andere manier om de CTR te verhogen is om extensies toe te voegen aan de advertentie in Google Ads. Met extensies kun je aanvullende informatie geven, zodat het aantrekkelijk wordt om op je advertentie te klikken. Er zijn verschillende soorten extensies. Sitelink is een extensie die zeer populair is onder adverteerders. Met sitelinks kan je de bezoeker naar specifieke pagina’s sturen, zoals een uitverkoop pagina. Het is wel belangrijk om te weten dat deze sitelinks niet altijd worden toegevoegd door Google. Meestal krijgen namelijk alleen de topposities deze ‘uitbreiding’. Het is daarom wel aan te raden om tijdens het bouwen van de advertentie altijd de sitelinks in ieder geval toe te voegen. Je hoeft er namelijk niet extra voor te betalen. Of ze uiteindelijk worden geplaatst, moet je natuurlijk wel afwachten.