Wat is CPM?

CPM, ook wel Cost per Mile, is een afrekenmodel voor advertenties waarbij de adverteerder een bedrag betaald per duizend impressies. Er wordt hierbij dus geen waarde gehecht aan het gedrag, maar het gaat enkel om het aantal impressies/views dat een advertentie trekt.

Wanneer gebruik je CPM?

Als het doel van de marketing campagne is om naamsbekendheid te creëren en in het eerste geval geen directe verkopen of bezoekers op de website is het CPM model een goede optie. Als er daadwerkelijk actie moet worden ondernomen is het verstandig om te kijken naar CPC of CPS.

Deze vorm van online adverteren is enkel van toepassing op display advertenties en andere vormen van een visuele aanjaging op websites van ‘publishers’.

Waarom middels CPM afrekenen?

Bij een dergelijke vorm van online adverteren maakt het gedrag van de potentiële klanten (nog) niet uit. Het aantal kliks dat gezet wordt op de advertentie is mooi meegenomen, maar wordt niet meegenomen in de eindafrekening.

Grote nieuwsplatformen zullen dagelijks een enorme hoeveelheid bezoekers trekken, maar wellicht is het goed om te richten op niches. Zo kan er worden gericht op een specifieke doelgroep en zal hierin de kwaliteit van de website moeten worden meegenomen.

 

CPM
4 (40%) 3 Beoordelingen