Wat is CPC?

CPC, ook wel Cost per Click, is een afrekenmodel voor online advertenties. Dit is misschien wel de meest bekende vorm van afrekenen bij online adverteren en gaat op basis van kliks. Iedere keer dat de ingezette advertentie wordt aangeklikt zal er een bedrag moeten worden betaald door de adverteerder.

Wanneer gebruik je CPC?

CPC wordt voornamelijk gebruikt wanneer de advertentie bestaat uit een banner, beeldadvertentie, link of een tekstadvertentie. CPC komt o.a. ter sprake bij:
Google Adwords
Retargeting
– Display advertising

Indien de strategie achter een advertentie bepaald is, is het verstandig om een aantal varianten online te zetten. Zo kan er na verloop van tijd gemeten worden hoe bepaalde advertenties kliks genereren en kunnen niet succesvolle campagnes uitgeschakeld of bijgestuurd worden. Zo zou je bijvoorbeeld ook af kunnen rekenen o.b.v. CPL, CPA of CPM.

Waarom CPC hanteren?

Het voordeel van CPC is dat je zelf keuzes kunt maken kijkend naar het budget en verwachte ROI van de betreffende campagne. Je kunt bijvoorbeeld binnen Google Adwords o.b.v. een voorgesteld bod op een specifiek zoekwoord de advertentie aan- of uitzetten. Over het algemeen zullen er ook directe concurrenten willen adverteren op bepaalde zoekwoorden binnen de zoekmachines, maar het is niet altijd zo dat de hoogste bieder bovenaan staat, dit wordt namelijk ook gebaseerd op de Quality Score van je account.

CPC
10 (100%) 1 Beoordelingen