Wat is CPA?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is een afrekenmodel voor online advertenties. Kosten per actie betekent dat er pas betaald wordt wanneer er een actie wordt ondernomen naar aanleiding van een online advertentie. Het soort actie kan enorm uiteenlopen van het aanvragen van een offerte tot het aanmelden op een nieuwsbrief.

Wanneer reken ik af middels CPA?

Wanneer je van plan bent om via de advertorial direct klanten of belangstellenden aan te trekken kan Cost per Action een goed afrekenmodel zijn. Je betaald enkel een ‘fee’ wanneer de partij waar de advertorial draait een actie voor de adverteerder gegenereerd.

Is het doel van de advertorial dat lezers een test invullen, hun emailadres achterlaten of een mening geven over een bepaald vraagstuk? Dan kan dit de ´Action´ zijn.

CPA is vergelijkbaar met het afrekenmodel van CPL. De reden dat er verschillende afrekenmodellen beschikbaar zijn heeft te maken met het feit dat de afstand tot een conversie verschillend kan zijn.

Waarom CPA als afrekenmodel gebruiken?

Wanneer je Google Adwords inzet kan je ervoor zorgen dat middels CPA wordt afgerekend. Hierdoor is het goed meetbaar welke keywords en welke combinaties renderen en welke juist niet de investering terugverdienen.

CPA
10 (100%) 1 Beoordelingen