Wat is content marketing?

Afgelopen jaren een vaak voorkomend begrip, maar wat is content marketing precies? Content marketing is een benadering van de markt waarbij de aandacht uitgaat naar het creëren en verspreiden van relevante en kwalitatieve content om op termijn een doelgroep aan een organisatie te binden. Wanneer een doelgroep eenmaal aan een organisatie is gebonden is het zaak om de juiste content voor te schotelen wanneer de aankoopintentie het hoogst is. Er zijn diverse fases in het gedrag van de eindconsument en content dient hierop te worden aangepast.

Waarom content marketing?

Allereerst de grootste vraag van veel ondernemers; waarom zou ik content marketing inzetten? Content marketing dient ingezet te worden om potentiële klanten te interesseren voor jouw product of dienst. Advertentiekosten rijzen de pan uit en het is vaak ook niet eens meer interessant om televisie-, banner- of radio advertenties in te zetten, omdat de doelgroep vrijwel altijd op het internet te vinden is. Content marketing is over het algemeen dus effectiever dan de traditionele advertentie mogelijkheden en daarnaast kan het effectief worden ingezet.

Uit onderstaande cijfers kan geconcludeerd worden dat content marketing een belangrijke rol speelt bij een geoptimaliseerde en weldoordachte marketingmix.

  • 3 op de 4 (online) marketeers behaalt een positieve ROI middels content marketing
  • 4 op de 5 marketing managers verwacht dat content marketing een juiste aanvulling is op een goed renderende marketingstrategie (Demand Metric)
  • Ruim 40% van de bedrijven maakt budgetten vrij voor content marketing (Demand Metric)
  • Bijna 90% van de marketeers gebruikt content marketing (CMI)

Welke content is er?

Content is een naam voor alle informatie die op het internet wordt gedeeld. Zoals je weet zijn er diverse vormen van content en is het afhankelijk van doelstellingen welk type content wordt gebruikt. Onderstaand de meest voorkomende content soorten die tegenwoordig gebruikt worden.

Video content

‘Beeld zegt meer dan 1000 woorden’, een bekend begrip en nog steeds van toepassing. Op het internet kan je een hele lap tekst schrijven, maar bij een complex product of dienst is het verstandig om middels video content duidelijk te maken wat het inhoudt. Wanneer de content gecreëerd is, is het zaak om de juiste kanalen in te zetten.

Video content kan bestaan uit een animatievideo waarin een product wordt toegelicht, maar ook een uitleganimatie, bedrijfsanimatie of een bedrijfsvideo is mogelijk.

Nieuws

Heb je een nieuwswaardig bericht welke jij ook als één van de eerste in bezit hebt? Dan is het verstandig om dit op de eigen site te delen en onder de aandacht te brengen. Andere media platformen zullen weer verwijzen naar jouw eigen originele nieuwsbericht en dit draagt bij aan zowel het verspreiden van de content als voor het vergaren van links.

Onderzoeken

Een branche gerelateerd onderzoek heeft als voordeel dat hoogstwaarschijnlijk geen van de concurrenten met hetzelfde bezig is en de waarde voor betrokkenen dus hoog zal zijn. Het is mogelijk om dit onderzoek zelf uit te voeren, maar het komt de geloofwaardigheid ten goede wanneer het door een marktonderzoeksbureau wordt gedaan. De uitkomsten van het onderzoek kunnen worden gedeeld met relevante vakbladen en natuurlijk voor de eigen website(s).

Interviews

Content welke waardevol is voor je bezoeker, dat is wat Google en de andere zoekmachines nodig achten. Wanneer er een interview wordt afgenomen bij een persoon of bedrijf dat relevant is aan jouw doelgroep zal die een toevoeging zijn voor Google. Dit interview is natuurlijk voor on-page gebruik, maar het kan ook zomaar zijn dat externe (media) partijen quotes overnemen en vermelden naar het volledige interview.

Reviews

Met de opkomst van het internet is het steeds eenvoudiger geworden om leveranciers, bedrijven en dienstverleners te beoordelen. Deze beoordelingen komen in de meeste gevallen in de vorm van reviews op de eigen website terecht, maar kunnen ook op websites van de reviewsoftware worden geplaatst.

Het is ook mogelijk om reviews te laten ontwikkelen door externe partijen of productspecialisten. Stylingproducten kunnen bijvoorbeeld worden gereviewd door vloggers met veel lezers/volgers op zijn/haar website en social kanalen. Bij een goed product of dienst zal het dus betekenen dat je met lage budgetten positief in het daglicht wordt gesteld.

Social

Voor veel bedrijven behoort het al tot de dagelijkse werkzaamheden, maar het is goed om op social kanalen content te blijven verspreiden. Een simpele link naar een blog artikel op de eigen website kan er al voor zorgen dat Google ziet dat er activiteit is. Een aantal veel gebruikte social kanalen zijn Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn (B2B markt) en Pinterest.

Kennisbank

Informatie verstrekken aan de bezoeker is een vereiste van Google. Om dit op de juiste manier in te vullen is het wellicht goed om on-page een kennisbank te maken waar veel voorkomende begrippen worden toegelicht. Deze begrippen kunnen, bij correcte en volledige uitwerking, weer door derden worden overgenomen. On-page zal er activiteit zijn wat voor Google van belang is en bij de juiste content zal het off-page ook zijn steentje bijdragen aan de vindbaarheid.

Webinar

Een andere vorm van het delen van kennis is het organiseren van een webinar. Dit is een live presentatie waar een bepaald onderwerp aan wordt gesneden. Het is goed om vooraf duidelijk te maken dat dit event plaats gaat vinden zodat veel belangstellende zich in kunnen schrijven. Door de webinar interactief in te steken kan er een band met de doelgroep worden gecreëerd. Voornamelijk bij exclusieve of complexe producten of diensten zal een webinar de doelgroep helpen.

Veelgestelde vragen

Naast de kennisbank voor het uitwerken van branche gerelateerde begrippen zou je als website eigenaar ook kunnen kiezen voor een FAQ gedeelde, ook wel Frequently Asked Questions of veelgestelde vragen. Merk je dat bezoekers van de website (geregeld) tegen bepaalde zaken aanlopen? Dan is het goed om dit uit te werken en op de website te plaatsen. Allereerst natuurlijk om de content op de eigen website te verbeteren, maar het zal ook tijdbesparend zijn voor medewerkers. De vragen worden namelijk op de website beantwoord en niet telefonisch of via de mail gesteld.

Het effect van content marketing

Indien content gerelateerde marketing op de juiste manier wordt ingezet zal het op een aantal manieren een positieve bijdrage leveren.

Betere vindbaarheid

Wanneer content zowel op externe als de eigen website wordt geplaatst en hierin ook een vermelding wordt verwerkt zorgt dit voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines. De onderneming wordt namelijk door meerdere, hopelijk autoritaire, partijen benoemd en dit is een teken voor de zoekmachines dat je daadwerkelijk van waarde bent voor de zoekmachine en haar lezers.

Activiteit op de website

De activiteit op een website is voor Google een belangrijke graadmeter om te bepalen of je de topposities in de zoekmachine kan innemen. Door geregeld content op de eigen website te plaatsen zal de activiteit hoog blijven en dit heeft positieve effecten op het toekomstige crawl budget van Google.

Betrokkenheid lezers

Wanneer je als merk of bedrijf veel actief bent op verschillende fora of websites in dezelfde branche zal dit ervoor zorgen dat steeds meer potentiële klanten betrokken raken. Door op de juiste manier op de behoeften in te spelen zullen zij betrokken zijn en blijven. Wanneer je een CTA verwerkt in de content welke uiteindelijk voor de betrokkene een beloning oplevert zal de mate van betrokkenheid alleen maar toenemen.

Content en het koopproces

Niet ieder type content is passend voor de fase waarin een potentiële klant zich bevindt en daarom is het goed om de content aan te passen op de fase in het koopproces. Onderstaand vind je de manier waarop content voorgeschoteld dient te worden in bepaalde koopfasen.

Naamsbekendheid creëren

In de eerste fase van het aankoopproces is het zaak om de potentiële klant kennis te laten maken met jouw bedrijfs- of productnaam. Hierin is de mate van betrokkenheid nog laag, maar is het wel zaak om met de juiste boodschap aan te komen. Over het algemeen is de boodschap in deze fase wat luchtiger ten opzichte van de volgende fasen. Denk hierbij aan grapjes of een opvallende boodschap om enkel de aandacht te trekken. Product of dienst inhoudelijk hoeft er nog geen informatie te worden verschaft.

Educatie fase

Na de fase van naamsbekendheid zijn de prospects bekend met jouw product, dienst of organisatie. Dit is natuurlijk mooi, maar zij zien op dit moment nog niet de meerwaarde in. Nu is het zaak om het probleem van de prospects aan te kaarten en de meerwaarde van jouw eigen onderneming ten opzichte van dit probleem te laten blijken. Een veelgebruikte vorm van content in deze fase is video content en influencer content.

Product fase

De productfase is de fase waarin alles draait om jouw product of dienst. De behoefte is gecreëerd bij de prospects en deze hebben uiteindelijk wel een aankoop intentie, maar zijn nog in de onderzoekende fase. De meerwaarde van de producten of diensten moet nu worden aangetoond en er moet onderscheidt worden gemaakt met de concurrentie. De werking van het product of de toegevoegde waarde van de dienst moet nu worden aangetoond om de prospects uiteindelijk om te zetten tot klanten.

Selectie fase

In deze fase weten de prospects dat zij een bepaald product of dienst willen afsluiten, maar vergelijken zij het aanbod op de markt. Zij vergelijken aan de hand van reviews, maar ook vergelijkingswebsites komen hierbij aan bod. Bij een product is het dus verstandig om ook meegenomen te worden in de vergelijkingen, zodat jouw product wellicht als beste hieruit komt. Daarnaast is het goed om social kanalen in te zetten om zodoende de potentiële afnemers een positief beeld van het product of dienst te geven.

Content marketing plan ontwikkelen

Voordat de content ontwikkeld kan worden ontwikkeld is het goed om een content marketing plan op te stellen. Voor iedere organisatie zal het plan er anders uitzien, maar er kan wel worden gewerkt aan de hand van een aantal belangrijke onderwerpen.

  • Het selecteren van de belangrijkste onderwerpen
  • Het bepalen van een conversie strategie
  • Een planning van de content activiteiten opstellen
  • Waardige content creëren
  • Betreden van het conversie traject
  • Meten van de resultaten (o.b.v. impact op bedrijfsdoelstellingen/marketingdoelstellingen en conversaties)

Kanalen voor content marketing

Content kan natuurlijk op een aantal manieren worden verspreid en de keuze hiervoor zal situatie afhankelijk zijn. Er kan in ieder geval onderscheid worden gemaakt tussen drie soorten media; owned media, earned media en paid media. Onderstaand een korte toelichting van de verschillende content kanalen.

Owned media

De kanalen in eigen beheer zijn natuurlijk de meest eenvoudige om content te verspreiden. Niet alleen de eigen website hoort hierbij, maar ook de aangemaakte social kanalen, nieuwsbrief en microwebsites zullen bijdragen aan een goedlopende content marketing campagne. Zorg ervoor dat de berichten geleidelijk online komen, zodat niet in één keer het kruid wordt verschoten.

Earned media

Earned media zijn de mediakanalen die de eigen content heeft bereikt en wat gratis wordt overgenomen, omdat het van daadwerkelijke meerwaarde is voor de lezers van deze externe website of andere kanalen. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwswebsites zijn, maar ook belangrijke spelers in jouw branche kunnen jouw content als meerwaarde zien.

Paid media

Betaalde media zijn de kanalen waar jij zelf graag op wilt adverteren met de gecreëerde content, maar hier staan wel tarieven tegenover. Deze tarieven worden bepaald aan de hand van het aantal lezers op de desbetreffende kanalen, maar ook jouw eigen onderneming zal onder de loep worden genomen. Publishers vinden het vaak interessant om grotere merken aan zich te binden, maar zo nu en dan speelt de gunfactor een doorslaggevende rol voor de prijsbepaling. Wanneer een tussenpersoon de content verzorgt bij externe partijen hebben zij over het algemeen bulkkortingen weten te bedingen, omdat zij vaker met de uitgever werken.

Resultaten content marketing

Over het algemeen zijn er redelijke budgetten gemoeid met de huidige vorm van content marketing en dan moet het resultaat ook wel van daadwerkelijke grootte zijn om een minimale ROI te behalen. Maar hoe meet je de resultaten van een content strategie zodat je op termijn de strategie kan optimaliseren en betere resultaten kunt boeken?

  • Aantal unieke bezoekers
  • Bezoek vanuit sociale media
  • Organische bezoekers
  • Statistieken vanuit sociale media
  • Conversieratio
  • Betrokkenheid vanuit sociale kanalen

Indien er kan worden geconcludeerd dat bijvoorbeeld het aantal organische bezoekers harder is toegenomen ten opzichte van het bezoek vanuit social media zou je ervoor kunnen kiezen om de volgende campagne meer te richten op dit organische bezoek. Dit leverde de vorige campagne ook betere resultaten op, dus kan dit proces worden geoptimaliseerd.

Ook content marketing inzetten?

Zie je de meerwaarde in van content marketing voor jouw eigen onderneming of wil je graag meer weten over content ? Dan kan je vrijblijvend contact opnemen met LEQUAL om de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken.

Wat is content marketing
10 (100%) 1 Beoordelingen