Wat is sponsored content?

Sponsored content is een vorm van content dat betaald is door een organisatie om met eigen gecreëerde content tussen de redactionele artikelen te staan. Het voornaamste verschil zit hem dus in de partij die de content creëert. Over het algemeen plaatsen publishers dit soort type content onder vermelding van “sponsored”, “ingezonden” of andere sponsorvermeldingen.

Aandragen van sponsored content

Voorheen werd sponsored content altijd tussen de redactionele content geplaatst en was dit oké. In de huidige markt heeft de lezer dit echter al snel door en kwam steeds meer verzet vanuit de lezer. Daarom plaatsen de meeste redacties op dit moment een sponsored post met een vermelding van het feit dat het gaat om een sponsored post. Met deze vermelding weet de lezers direct dat het gaat om een betaald bericht en zullen eventuele negatieve reacties minimaal zijn.

Inzetten sponsored content

In je van plan bent om sponsored content in te zetten is het zaak om op een aantal zaken te letten om de campagne succesvol in te steken.

  1. Allereerst is het goed om een goede balans te vinden tussen sponsored berichten en branded content. De zoekmachines zullen kunnen crawlen dat bepaalde berichten gesponsord zijn en voor een sterk backlinkprofiel is hierin variatie nodig.
  2. Bij het schrijven van de content is het zaak om redactionele stukken te gebruiken als inspiratie en de juiste ‘tone of voice’ te gebruiken. Zo biedt het een meerwaarde voor de lezers van de publishers
  3. Engagement checken. Dit houdt in dat je de gesponsorde artikelen in de gaten houdt en wellicht vragen van lezers beantwoordt.
  4. De laatste stap is natuurlijk het inzichtelijk maken van de resultaten. Wat heeft de investering opgeleverd en is het voor herhaling vatbaar? Meten is weten en dit is dan ook een belangrijk speerpunt voor LEQUAL.

Voor jouw organisatie?

Zie je de voordelen van sponsored content, maar heb je nog geen duidelijk idee voor ogen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden voor het creëren, verspreiden en doormeten van sponsored content.

Sponsored content
4 (40%) 3 Beoordelingen