Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is het planmatig aanpakken van het creëren, verspreiden en beheren van relevante en kwalitatieve content om een organisatiedoel te bereiken. Aan de hand van doelstellingen kan de insteek van de content uitgedacht worden en daarnaast een selectie van mogelijke content kanalen.

Doelen van een contentstrategie

Er zijn veel bedrijven bezig met het verspreiden en creëren van content alleen in veel gevallen ontbreekt er een duidelijke contentstrategie. Vaak komt dit door ontbrekende kennis of tijdsdruk bij het uitdenken van de te voeren strategie. In goed doordachte en aansluitende contentstrategie kan een aantal doelen hebben voor een organisatie, product of dienst.
1. Naamsbekendheid
2. Werven van klanten
3. Betrokkenheid
4. Direct sales
5. Websiteverkeer verhogen
6. Klantloyaliteit
7. Genereren van leads

Afhankelijk van de aankoopfase waarin je een organisatie of consument gaat benaderen kunnen de doelen worden opgesteld. De doelen dienen meetbaar te worden gemaakt, zodat er achteraf conclusies getrokken kunnen worden.

Stappenplan contentstrategie

Om een contentstrategie volledig en correct uit te werken zijn er een aantal stappen die te allen tijde voltooid dienen te worden. Wanneer dit het gedaan wordt vergroot het de kans op het halen van doelstellingen en kan het content budget optimaal worden benut.

1. Bepaal de doelstellingen voor de organisatie bij de inzet van content marketing

2. Wat los je op binnen de organisatie?

Wordt het aantal verkopen bevorderd of komt een nieuw product op een positieve manier onder de aandacht?

3. Wat zijn de succesfactoren/verbeteringen van de strategie?

Na het formuleren van een content strategie en de daadwerkelijke inzet moet er natuurlijk gemeten worden. Maar wanneer is een strategie succesvol en heeft het een volledige ROI behaald.

4. Bepaal de context van de content aan de hand van het publiek

Om content aan te laten sluiten bij een bepaalde doelgroep of een kanaal moet er goed worden nagedacht over gedrag. Welk gedrag heeft een specifieke doelgroep op het gebied van (online) communicatie en wat zijn de buyer persona’s?

5. WIIFM (ofwel What’s in it for me)

Wat is de meerwaarde voor het publiek bij het bekijken of lezen van de content en een eventuele call to action?

6. Welke informatie is nodig om de behoeften te vervullen?

Niet iedere content zal bij een willekeurige doelgroep aanslaan en daarom is het goed om dit compleet, a.d.h.v. actualiteiten en relevant te maken.

7. Wat is jouw tactiek?

Doelen zijn gesteld, maar hoe worden deze dan ook daadwerkelijk bereikt? Wordt jouw organisatie, product of dienst bezocht via de eigen kanalen of worden er voornamelijk externe kanalen ingezet waar al een community op actief is.

8. Inzetten van kanalen

Moeten de betrokkenen uitkomen op een landingspagina of zichzelf inschrijven voor een nieuwsbrief? Dat is bij de voorgaande stap duidelijk geworden. Nu zal het juiste online kanaal gekozen moeten worden. Social media kan voor B2C een goede oplossing zijn, terwijl vakmedia voor B2B over het algemeen het hoogste slagingspercentage heeft.

9. Wanneer presteert het voldoende?

Het is natuurlijk leuk om een contentstrategie te bedenken en content weg te zetten, maar het moet uiteindelijk ook iets opleveren. Aan de hand van een aantal prestatie-indicatoren, afhankelijk van de doelstellingen, kan bepaald worden of een campagne succesvol is gebleken.

10. Resultaten doormeten

De prestatie-indicatoren zijn bij de vorige stap opgesteld, maar met welke systemen of tools ga je daadwerkelijk deze informatie verkrijgen? Rapportage en analyse systemen zijn een must om de uitgevoerde contentstrategie door te meten.

11. Betrokken partijen

Wanneer de contentstrategie ingezet gaat worden zijn er natuurlijk een groot aantal betrokkenen. Zo moet de content gemaakt worden, moet eventueel een redactie de concepten nog goedkeuren en zal het management ook actief worden betrokken.

12. Continueren van de strategieën

Websites blijven zich ontwikkelen, nieuwsberichten blijven er om verspreid te worden en onderzoeken worden gedaan om inzichten te krijgen in de markt. Hierdoor zal content marketing nooit klaar zijn en nadat een bepaald content plan is uitgewerkt, doorgemeten en geoptimaliseerd dient er een nieuwe strategie opgesteld te worden.

Contentstrategie uitbesteden

Heb je zelf de juiste kennis niet voor het ontwikkelen van een contentstrategie of hier simpelweg geen tijd voor? Neem dan contact op met een van onze specialisten om te sparren over jouw toekomstige contentstrategie.

Contentstrategie
5 (50%) 2 Beoordelingen