Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een planning met onderwerpen, interne en externe kanalen en doelstellingen om een opgemaakte contentstrategie af te werken. De organisatie en het plannen van content is belangrijk om de juiste content, op het juiste moment bij jouw doelgroep aan te dragen.

Een contentkalender maken

Voor iedere organisatie, dienst of product zal een contentkalender er altijd anders uitzien. Dit heeft natuurlijk te maken met de doelgroep, de gestelde doelen en de ingezette kanalen. Er zijn wel wat stappen waar iedere ontwikkeling van een contentkalender doorheen zal moeten gaan. Onderstaand de gewoonlijke stappen voor het maken van een contentkalender.

1. Contentstrategie uitdenken

Natuurlijk is het nodig om een duidelijke contentstrategie op te stellen voordat een contentkalender ingericht kan worden. Deze contentstrategie moet realistisch en haalbaar zijn, maar ook ambitie kan geen kwaad. Daarnaast zullen content doelstellingen een rode draad zijn binnen de volledige contentstrategie en dus ook de inzet van de kalender.

2. Brainstormen

Het is mogelijk om enkel met de content/marketing afdeling te zitten en de contentkalender uit te denken, maar input van andere afdeling kan zeker geen kwaad. Betrek dus ook wat personen van bijvoorbeeld de sales, productie of klantenservice afdelingen om een compleet beeld te krijgen.

3. Content creëren

Nadat alles is uitgedacht is zaak om de content te (laten) ontwikkelen. Zorg er voor dat je hier tijdig mee begint om deadlines zonder stress te halen. Het maken van een infographic zal over het algemeen meer manuren vergen dan een artikel of een persbericht. Houd hier dus rekening mee.

4. Paid media benaderen

Indien er content wordt gecreëerd voor externe websites waarvoor betaald is moet je hen aanschrijven en de redactie een laatste check laten uitvoeren voor het stuk online komt. Alle redacties hebben verschillende criteria en daarom goed om minimaal een week voor de gewenste publicatie de redactie aan te schieten.

5. Overige content kanalen

Naast paid media (bijv. een advertorial) zijn er natuurlijk een hoop andere kanalen om content op te verspreiden. Owned media is natuurlijk eenvoudig, want hier moet enkel de webredacteur aanwezig zijn om de content online te zetten. Earned media kunnen vakbladen zijn waar een goede relatie mee is opgebouwd. Zorg dat alles in stijl met de ‘publisher’ wordt geschreven, zodat het aansluit bij de lezers.

6. Timing van publicatie

Een belangrijk punt van een succesvolle content campagne is de timing van publicatie. Op sommige platformen zijn lezers enkel in de avond actief en is het dus onverstandig de content al vroeg in de ochtend te plaatsen. Het grote publiek zal hierdoor de content missen door recentere publicaties. Bij nieuwswaardige berichten is het goed om dit binnen 48 uur te publiceren.

7. Samenvatting

Nu alle kanalen duidelijk zijn, de geschreven content aanwezig is en de timing van de publicatie duidelijk is, is het tijd om alles samen te vatten in de contentkalender. In deze kalender, over het algemeen op basis van weken, staat aangegeven welke content wanneer online komt. Het is verstandig om hier de contactgegevens van alle betrokkenen te vermelden, zodat iedereen contact met elkaar kan opnemen.

8. Resultaten doormeten

De content zal nu live gaan en het is goed om dit proces dan ook te volgen. Bekijk wat de reacties zijn onder bepaalde artikelen en reageer hierop indien nodig. Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat je precies weet wat de knelpunten zijn en zo kan een toekomstige contentstrategie verder ontwikkeld worden.

Voordelen van een contentkalender

Het inzichtelijk maken van een uitgewerkte contentstrategie middels een contentkalender heeft een aantal voorbeelden. Onderstaand een aantal aantoonbare voorbeelden van het werken met een contentkalender.

Efficiënt werken

Doordat alles overzichtelijk is gemaakt aan de hand van een vooraf bepaalde periode weet de hele organisatie precies wat er op een bepaald moment moet gebeuren. Zijn er externe tekstschrijvers die aan de slag moeten of zijn paid media ingezet om content te verspreiden? Dan is het zaak om hier tijdig mee aan de slag te gaan, zodat het niet last minute geregeld moet worden.

Overzicht

Alles is natuurlijk samengevat weergegeven en opgedeeld in tijdsperioden. Hierdoor weten alle betrokkenen welke content wanneer aangeleverd moet worden bij een externe partij en wat de deadlines zijn van oplevering van content stukken.

Mede hierdoor is het ook eenvoudig om betrokkenen aan te sturen en taken te verdelen. Iedereen heeft zijn/haar eigen verantwoordelijkheden binnen de contentkalender.

Kwaliteit verbeteren

Door het uitwerken van en brainstormen over een contentkalender zullen er altijd nieuwe inzichten verkregen worden. Mogelijkheden die voorheen nooit naar voren kwamen kunnen zorgen voor nét dat extra stukje creativiteit wat de doelstellingen ten goede komt. Nadat de content geschreven of gemaakt is, is het goed om meerdere personen er een blik op te laten werpen om de hoge kwaliteit te waarborgen.

Leren van verleden

Als de content wordt verspreid zullen er altijd zaken zijn die beter kunnen of niet in goede aarde vallen bij lezers op bepaalde platformen. Met een contentkalender is dit niet anders. Volgende keer misschien iets anders timen of de call to action subtieler plaatsen? Met de contentkalender krijg je precies inzicht in de resultaten en do’s en dont’s voor de volgende keer.

Timing van content

Het is natuurlijk goed om na te denken over de timing van het verspreiden van content, maar het is niet meer de grootste succesfactor. Toegankelijkheid van de content en aanspraak op emoties van de doelgroep zijn belangrijke prestatie-indicatoren.

Wil je meer weten over het opstellen van een content strategie en dit visueel maken middels een contentkalender? Neem dan vrijblijvende contact op met één van onze specialisten.

Contentkalender
10 (100%) 1 Beoordelingen