Mogelijkheden om Instagram TV [IGTV] in te zetten?

Het zal je niet ontgaan zijn dat op 20 juni IGTV gelanceerd is door Instagram (onderdeel van Facebook). Een videoplatform dat moet gaan concurreren met Youtube (onderdeel van Google / Alphabet) en Snapchat Discover (Snap Inc.) en daarmee wordt de strijd tussen tech-giganten nog maar eens aangegeven.

Starten met Instagram te laat?
Organisaties die actief zijn op social media platformen als Facebook, Instagram en Snapchat zijn nauwelijks meer weg te denken. Veel bedrijven gebruiken de social media kanalen als verlengstuk op de organisatie en hebben complete teams ingericht die zich enkel bezig houden met klanten via sociale media. Ondanks het feit dat er voldoende bewijs is dat de kanalen werken voor organisaties, zijn er nog steeds organisaties die beweren dat dergelijke platformen niet interessant zijn. Echter wanneer er voldoende onderscheidend vermogen is is het nooit te laat. Door als organisatie gebruik te maken van het early adopter program van IGTV kun je je als organisatie onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Voeg waarde toe op de plaats waar de aandacht naartoe gaat.

Ondanks dat Instagram inmiddels een enorme groei heeft laten zien sinds de overname door Facebook is het platform nog steeds een relatief goedkoop kanaal om op te adverteren. Bij traditionele marketing campagnes wordt vaak afgerekend op basis van bereik waar je binnen de social media kanalen veel meer kunt aansturen op betrokkenheid en dus aandacht. Het platform is niet voor niets het hardst groeiende social platform binnen Nederland.

De targeting opties van adverteren op Instagram zijn enorm uitgebreid. Door de juiste strategie te bepalen en in te zetten kan er effectief geadverteerd worden. Hierdoor kan uiteindelijk het rendement op de campagnes hoog zijn. Relatief gezien kun je dan dus goedkoop veel waarde creëren voor jouw organisatie.

Los van het adverteren op Instagram is het interessant om gebruik te maken van de opties die het bedrijf al biedt: Instagram Story, het plaatsen van foto’s en video’s en het inzetten van influencers. Met name het onderdeel influencer marketing zal nog interessanter gemaakt worden middels IGTV. IGTV is namelijk niet bedoeld om traditionele televisie te beconcurreren (Netflix doet dit wel), het is vooral bedoeld om vloggers (ofwel influencers) te volgen. Hoe zet ik dit dan in?

Hoe werkt Instagram TV [IGTV] en hoe kan ik als bedrijf profiteren van het platform?

Als organisatie kun je zelf een IGTV-kanaal aanmaken (via de IGTV App) en content publiceren om zo jouw doelgroep te bereiken. Echter is dit lang niet voor iedereen weggelegd en daarom is het in sommige gevallen verstandiger om gebruik te maken van de middelen van anderen, influencer marketing!

De video’s van IGTV worden gelabeld onder drie verschillende categorieën: ‘For You’ (o.b.v. interesses), ‘Following’ (o.b.v. personen en organisaties die je volgt)  en ‘Popular’ (o.b.v. trending en populariteit op het moment).  Kijkers kunnen reageren op de video’s of de video’s liken. Zodra jouw video of die van een influencer waar je een samenwerking mee bent aangegaan in de categorie ‘popular’ beland kom je in aanraking met het grote publiek en kun je jouw ‘following’ categorie verder uitbreiden.

Analyse & optimalisatie IGTV

Uiteraard kun je inzicht verkrijgen in hoe jouw doelgroep reageert op de video’s. Via IGTV Analytics kun je zien wanneer een kijker afhaakt zodat je de input van de video’s kunt optimaliseren. Deze informatie kan natuurlijk meegenomen worden naar andere video kanalen (o.a. Youtube) binnen jouw digitale marketing strategie. Een belangrijk verschil tussen Youtube en Instagram is dat IGTV inzet op ‘vertical videos’ waar alle video’s op Youtube horizontaal zijn.

IGTV Analytics biedt dus inzicht in het afhaakmoment, aantal likes, comments en views. Er is sprake van een view wanneer iemand langer dan drie seconden een video heeft bekeken.

Ook voor B2B biedt een dergelijk platform kansen. Momenteel kunnen reguliere gebruikers video’s uploaden van maximaal 10 minuten per video, grotere accounts kunnen nu al video’s van 1 uur plaatsen. Echter zal het natuurlijk een kwestie van tijd zijn voor dit mogelijk wordt voor het grotere publiek. Als B2B organisatie kun je hier dan van profiteren door via IGTV bijvoorbeeld webinars, cursussen of advies te geven.

Hoe IGTV straks invulling gaat geven aan nieuwe advertentie mogelijkheden is nog niet helemaal duidelijk. Wat zeker is, is dat het voor iedere organisatie interessant is om mee te beginnen!