Inbound marketing

Binnen online marketing wordt het steeds belangrijker om onderscheidend te zijn. In dat kader is het raadzaam om een strategie te bedenken waarmee je succes kan hebben. Dit kan bijvoorbeeld middels inbound marketing. Dit is een hedendaagse methode om leads te genereren en potentiële klanten te werven. LEQUAL maakt gebruik van deze techniek en kan aan de hand van een doeltreffende strategie ervoor zorgen dat je meer online succes kan hebben.

Wat is Inbound marketing?

Om erachter te komen hoe inbound marketing succesvol kan worden ingezet, is het eerst goed om te weten wat het precies inhoudt. Inbound marketing is een methode die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou vinden en naar je toekomen in plaats van andersom. Door relevante informatie en waardevolle content aan te bieden voor de juiste doelgroep. Het wordt ook wel gezien als pull-strategie waarbij verschillende marketingkanalen worden gebruikt om het uiteindelijke doel te behalen. Inbound marketing kan worden gezien als een hedendaagse methode, omdat vandaag de dag steeds meer mensen via het internet op zoek zijn naar informatie. Door de juiste content aan te bieden gedurende de inbound marketing funnel, is de kans groot dat ze bij jou terechtkomen. Uiteindelijk kom je met de juiste doelgroep in contact die serieuze interesse hebben en is de kans groot dat je van hen een lead of zelfs een klant kunt maken.

Buyer Persona als uitgaanspunt

Bij inbound marketing draait het om de juiste doelgroep benaderen met de juiste boodschap en via het juiste kanaal. Om dit succesvol in te zetten moet je zoveel mogelijk feeling hebben met de klant. Zij staan immers centraal binnen jouw organisatie en daarom wil je zoveel mogelijk van jouw kanten te weten komen. Het is dan goed om bepaalde buyer persona’s op te stellen. Dit zijn gedetailleerde klantprofielen die iets zeggen over wat voor soort personen je graag wil bereiken. Buyer Persona’s worden opgesteld aan de hand het gedrag, de doelen en de behoeften van huidige klanten. Analyseer deze gegevens en breng deze in kaart zodat je een zo goed mogelijk beeld hebt van je ideale klant en vanuit daar kan voortborduren op het ontwikkelen van een inbound marketing strategie.

Inbound marketing funnel: ga mee op klantreis

Het is duidelijk dat buyer persona’s een grote rol spelen binnen inbound marketing. Binnen inbound marketing staat de klant centraal. Deze klant legt een bepaalde reis af voordat diegene een product of dienst koopt. Om succesvolle campagnes te draaien is het goed om deze reis te analyseren en mee te gaan met de klant. Zodoende kan je de belangrijkste bevindingen in kaart brengen en is een ultieme klantbeleving mogelijk. Door de klant te begrijpen en te laten weten hoe ze over jouw producten of diensten denken is het mogelijk om ze op de juiste manier te benaderen. Alleen hoe breng je de klantreis in kaart? Daarvoor is het goed om de stappen van de inbound marketing funnel te doorlopen en te begrijpen waar klanten mee te maken krijgen of tegenaan lopen. Uiteindelijk moet jij ervoor zorgen dat ze bij jou terechtkomen. Welke fasen zijn er binnen de inbound marketing funnel?

1.      Interesseren

In de eerste fase van de inbound marketing funnel zijn consumenten zich aan het oriënteren en onderzoeken ze hun behoeften. Ze bepalen hun problemen en zoeken naar manieren op ze op te lossen. Bedrijven dienen deze consumenten voor zich te winnen door interesse te wekken en naar zich toe te trekken. Dit kan het beste worden gedaan door waardevolle informatie aan te bieden waarbij geïnteresseerden warm worden gemaakt. Eén van die manieren is door bijvoorbeeld te bloggen. Door content te creëren en deze vervolgens te verspreiden via verschillende kanalen, kunnen de juiste mensen worden benaderd.

2.      Overtuigen

In de tweede fase zijn bezoekers overtuigd geraakt van de content die wordt geboden. Ze krijgen nu behoefte aan informatie waarbij ze meer willen weten over een bepaald product. Voor bedrijven wordt het nu tijd om deze bezoekers in leads om te zetten door te bieden waar ze naar op zoek zijn. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van een nieuwsbrief waar bezoekers zich voor inschrijven of het creëren van specifieke landingspagina’s. Bezoekers zijn in deze fase bereid om meer te delen en daarbij is het belangrijk dat hier vertrouwelijk mee wordt omgegaan.

3.      Activeren

De derde fase zorgt er voor dat iemand over de streep wordt getrokken. De lead moet nu definitief een klant worden en dat gaat alleen als diegene een positief gevoel krijgt. Bedrijven dienen in deze fase goed in beeld te blijven, want vaak worden er ook vergelijkingen uitgevoerd waarbij de plus– en minpunten tegen elkaar worden afgestreept. Eén manier om een klant te activeren is door het inzetten van gepersonaliseerde e-mails. Doordat er bijvoorbeeld gebruikerstips of adviezen worden weergegeven die specifiek zijn gericht op een bepaald persoon, kan iemand er doen besluiten om net bij dat ene bedrijf zijn product aan te schaffen.

4.      Inspireren

Het behouden van klanten is misschien nog de moeilijkste fase in het aankoopproces. Veel bedrijven besteden aandacht aan het binnenhalen van nieuwe klanten, maar vergeten soms hun huidige klanten tevreden te houden. In de praktijk halen deze bedrijven juist het de meeste omzet door bestaande klanten. Hierbij is het essentieel dat deze klanten persoonlijk benaderd blijven worden. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door steeds nieuwe en relevante content te creëren die van toegevoegde waarde is.

 

Content vormt de basis

Nu het duidelijk is in welke fasen een koper zich kan begeven en je hebt geanalyseerd waar een potentiéle klant zich bevindt op jouw website, wordt het tijd om van deze bezoeker een lead te maken. Content vormt hier een belangrijke rol in. Middels content kan je inspelen op de behoeften van deze leads en is het zelfs mogelijk om een bepaald probleem op te lossen. Alles draait om de juiste informatie bieden op het juiste moment en voor de juiste doelgroep. Wanneer iemand daadwerkelijk het gevoel heeft dat jij de juiste partij bent om het probleem op te lossen, dan is de kans groot dat deze lead daadwerkelijk een klant wordt. Echter is het soms nog complex om te bepalen welke content op welk moment moet worden ingezet. Dit hangt grotendeels af van de fase waarin een koper zit. In dat geval is een doeltreffende inbound marketing strategie de ideale oplossing.

Doeltreffende inbound marketing strategie inzetten

Inbound marketing is een vak apart. Het gaat erom dat je de juiste content aan de juiste doelgroep toont en dit op het juiste moment doet. Daarbij moet je altijd rekening houden met de behoeften van de klant. Om hierop in te spelen is een doeltreffende inbound marketing strategie nodig die jou helpen om deze klanten te bereiden. Aan de hand van de buyer persona, huidige klantdata en de fase waarin een koper zich begeeft, kan je een strategie ontwikkelen die succes kan opleveren. Analyseer daarom altijd het gedrag, de houding en de behoeften van huidige en potentiële klanten, zodat je de juiste content kan creëren en de klant zo goed mogelijk kan bedienen. Uiteindelijk levert dit de ideale klantbeleving op waar je altijd naar op zoek bent geweest.

Inbound marketing uitbesteden bij LEQUAL

Het inzetten van inbound marketing is een ingewikkelde en tijdrovende klus. Bovendien vergt het veel kennis en middelen om inbound marketing succesvol in te zetten. In dat geval kan LEQUAL jou helpen met het bedenken van een doeltreffende strategie om potentiële klanten te benaderen en jouw online succes te vergroten. Ons team van gedreven specialisten zijn getraind en opgeleid om inbound marketing op een effectieve wijze in te zetten voor jouw business. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wie weet kunnen we binnenkort kennismaken om de gehele inbound methode te doorlopen en een passende strategie te bedenken.

Inbound marketing
4 (40%) 3 Beoordelingen