Impact van Review marketing

Review marketing is een term die steeds belangrijker is geworden binnen de online marketing. Hierin speelt het creëren van online zichtbaarheid een grote rol. Immers, hoe meer mensen online jouw brand noemen, hoe meer impact dit heeft op jouw zichtbaarheid. Daarnaast overtuigt het ook nieuwe klanten in het maken van een keuze om bij jou jouw dienst of product af te nemen, het creëert een extra stimulans. Maar hoe werkt het nou precies en hoe kan jij jouw klanten stimuleren om een positieve beoordeling te laten schrijven?

De betekenis van review marketing

‘Iedereen doet het, dus het zal wel goed zijn’ of, ‘iedereen zegt dat het klopt, dus ik ga ervoor’. Sociale druk is een krachtig middel om bezoekers te overtuigen. Veel bezoekers hechten een sterke waarde aan de mening van anderen wanneer het aankomt op eerdere ervaringen. Hoe vaak bekijk jij online wel niet beoordelingen voordat je bijvoorbeeld een hotel voor een vakantie boekt? Het geeft een geruststelling en een vorm van vertrouwen om jou uiteindelijk over te halen om iets te kopen. Deze vorm van sociale druk en daarmee overtuigingskracht is dan ook een sterk concept binnen de online marketing. Door de vele technologische mogelijkheden en dat het inmiddels veel wordt toegepast, heeft geresulteerd in een eigen marketingterm: Reviewmarketing. Reviewmarketing kan ook als mond-tot-mond reclame worden genoemd, maar dan in een modern (online) jasje. Mocht je reviewmarketing op dit moment nog niet toepassen, dan is dat nu de uitgelezen kans!

Reviewmarketing in de praktijk

Het is in de huidige online markt noodzakelijk om jouw concurrenten voor te blijven en het vertrouwen te winnen van jouw toekomstige klanten. Wanneer je besluit om aan reviewmarketing te doen, is het daarom ook van belang dat dit goed wordt uitgevoerd. Hoe? De eerste stappen op een rij:

  1. Klantcases

Zorg ervoor dat je reacties, verhalen of testimonials van bestaande klanten op jouw website krijgt. Vraag aan tevreden klanten of zij het leuk vinden om mee te doen aan een interview en doe dit met behulp van bijvoorbeeld een video of een uitgebreide case. Het mooiste is wanneer zij hun ‘probleem’ omschrijven en waarin jij een oplossing hebt geboden voor dit probleem. Het voordeel voor de klant hierin is dat zij ook weer extra aandacht krijgen voor hun brand of bedrijf, een win-win situatie.

  1. Google Mijn Bedrijf

Met GMB kan je er op een makkelijke en snelle manier voor zorgen dat beoordelingen direct worden gezien in de google zoekresultaten.

GMB LEQUAL

Het is hierin belangrijk dat je ook direct een goede en voornamelijk betrouwbare afbeelding laat zien en zorg ervoor dat de contactgegevens compleet en juist zijn. Vraag aan klanten waarmee je werkt om hierop een beoordeling te plaatsen, het systeem van GMB is namelijk zo ingericht dat het voor mensen die een beoordeling achterlaten een kleine moeite is.
GMB werkt niet alleen voor reviewmarketing, ook werkt dit bevorderend voor jouw organische zoekresultaten. Voor Google is dit namelijk weer een extra stimulans om jouw brand te laten zien in het organisch zoekverkeer, oftewel SEO. Tot slot is het ook mogelijk om direct de algemene beoordeling te zien vanuit Facebook, deze is direct geïntegreerd in GMB.

  1. Facebook

Via Facebook kunnen gebruikers en klanten door middel van een sterrensysteem jouw product of dienst makkelijk beoordelen. Daarnaast is het mogelijk om een opmerking te plaatsen bij de score. Probeer daarom actief bezig te zijn op Facebook. Het creëert meerwaarde voor jouw product of dienst en werkt mee aan een actieve interactie met jouw klanten.

  1. Gebruik review websites

Er zijn verschillende partijen actief die ervoor kunnen zorgen dat jouw website als betrouwbaar wordt bestempeld. Denk bijvoorbeeld aan Trustpilot, Klantenvertellen en webwinkelkeur. De beoordelingen via deze websites kunnen worden geïntegreerd op jouw website. Makkelijk en snel een directe betrouwbare indruk.

Zodra je verschillende beoordelingen en cases uitwerkt op jouw website van tevreden klanten, creëert het bovendien unieke content. Een mooi extra voordeel om in een hogere positie te komen binnen het organisch zoekverkeer. Uniek geschreven content van kwaliteit is namelijk ontzettend belangrijk en geeft veel waarde aan de kwaliteit van jouw website in het algemeen. Klik hier om meer te weten te komen over contentmarketing.

Toch is het voor veel ondernemers een uitdaging om beoordelingen te ontvangen, laat staan hoe je moet omgaan met negatieve reacties. Daarom gaan we dieper in op deze kwestie.

Hoe ontvang je positieve beoordelingen?

Wanneer je geen negatieve beoordelingen ontvangt is dat natuurlijk mooi meegenomen. Maar zodra het helemaal stil blijft, is dit niet ook wenselijk. Het is goed om interactie te hebben met jouw klanten. Jouw onderneming draait nou eenmaal om de klanten, dus de basis hierin is dat ze tevreden moeten zijn over jouw product.
Wanneer mensen tevreden en zelfs enthousiast zijn, dan vergaar je de ‘gun’ factor. Deze factor heb je nodig om die leuke en enthousiaste recensies te ontvangen.
Doordat je interactie hebt met de klanten, weet je wat hun wensen zijn en kan je hierop inspelen. Vervolgens kan je jouw product of dienst weer aanscherpen of aanpassen. Benader de klant hierin persoonlijk en bouw een goede relatie op voor een investering. Die investering zorgt er namelijk voor dat jouw klanten uiteindelijk tevreden zijn en door hun enthousiasme juist een beoordeling ‘willen’ achterlaten.

Tot slot de laatste tip om het beoordelingssysteem zo makkelijk mogelijk te houden. Niemand zit te wachten op eindeloze vragenlijsten en stoffige enquêtes. Houdt het simpel en kort, zodat jij uiteindelijk jouw krachtige beoordeling binnenkrijgt.

Hoe ga je om met negatieve beoordelingen?

Wanneer je wel beoordelingen krijgt, maar deze vooral negatief zijn, dan is dit behoorlijk vervelend en ook wel confronterend. Iedereen kan deze namelijk zien en het liefst zou je deze ook zo snel mogelijk willen verwijderen. Doe dit vooral niet. Bekijk deze reacties vanuit een positieve kant; blijkbaar zijn mensen zo betrokken bij jouw onderneming dat ze de moeite hebben genomen om een reactie achter te laten. Vaak kan je uit deze beoordelingen een leermoment halen, want er valt nog veel te verbeteren.

Slechte beoordeling voorbeeld

Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus zorg altijd voor een goede basis van jouw product of dienst; kwaliteit. Wanneer je slechte kwaliteit levert, levert het uiteindelijk ook niets op, zowel op omzet als op klanttevredenheid. Slechte diensten leveren slechte beoordelingen en ontevreden klanten. Zet daarom altijd klanttevredenheid op één en zorg ervoor dat kwaliteit bovenaan staat.

Mocht je toch een slechte beoordeling krijgen, ondanks jouw inzet en prestaties, reageer dan professioneel en direct. Ga niet online in discussie, maar probeer de verstandige hierin te blijven. Geef aan dat je het jammer vindt en zorg ervoor dat je zichtbaar direct hier iets mee gaat doen. Als voorbeeld kan je vragen of hij of zij de contactgegevens kan doorgeven zodat diegene zo spoedig mogelijk wordt teruggebeld om de zaak op te lossen.

Ook wanneer je negatieve nieuwsartikelen of klachten op de eerste pagina van Google hebben staan, dan is de toepassing van online reputatiemanagement een uitkomst. Het doel hiervan is om de negatieve resultaten op pagina één als minder relevant te maken ten opzichte van nieuwe content door middel van kwaliteit. Daarnaast kan je altijd vragen om negatieve berichten te laten verwijderen door de webmaster van de website.

Wees dus niet bang voor deze berichten of slechte beoordelingen en laat ook zeker niet de moed zakken. Probeer ervan te leren en reageer professioneel, dit vergt veel tijd en energie; een schaars goed wat je als ondernemer nooit hebt. Toch zal het jouw onderneming op lange termijn helpen en zal je uiteindelijk de reacties krijgen die jij als ondernemer verdiend.