Hoe kan je jouw Youtube kanaal laten groeien?

Last Updated on

Youtube is de laatste jaren enorm gegroeid in populariteit. In Nederland maken 2,2 miljoen mensen dagelijks gebruik van het videoplatform en wel 8 miljoen mensen regelmatig. Met name jongeren zijn veel te vinden op Youtube. Jongeren kiezen er liever voor om zelf te bepalen waar ze naar kijken op Youtube of Netflix in plaats van de televisie aan te zetten en te zappen. Doordat steeds meer mensen gebruik maken van Youtube, liggen er ook veel kansen en voordelen voor bedrijven op Youtube. Om onder de aandacht te komen van je doelgroep op het kanaal is het wel belangrijk dat je views en abonnees genereerd, maar hoe doe je dat?

Speel in op trends

Om je Youtube kanaal te laten groeien is het goed om in te spelen op huidige trends in de markt waarin je je begeeft. Door hier snel op in te spelen kom je bovenaan een zoekresultaat te staan op Youtube en bekijken mensen je video. Maak je interessante video’s over onderwerpen dat de doelgroep trekt, dan worden er meer mensen abonnee van je Youtube kanaal. Een interessante video maken heeft bovendien nog meer voordelen. Als mensen namelijk lang naar je Youtube video kijken wordt dit door Google ervaren als een interessante en goede video. Hierdoor kom je niet alleen in de zoekresultaten van Youtube, maar ook in de resultaten van Google en trek je nog meer aandacht van je doelgroep.

Reageren op recente en relevante video’s

Om onder de aandacht te komen van je doelgroep en mensen naar je kanaal te trekken is het goed om te reageren op recente video’s die relevant zijn voor je bedrijf. Veel mensen kijken naar reacties onder een Youtube video. Als jij dit als bedrijf zijnde ook doet, zullen mensen op je kanaal klikken. Het is wel belangrijk om onder een video te reageren van een populair kanaal. Reageren op een Youtube kanaal met 2 abonnees is niet effectief.

Youtube subscribe

Samenwerken met influencers en andere bedrijven

Een andere manier om je Youtube kanaal te laten groeien is om samen te werken met influencers en andere bedrijven die wel al een bekend YouTube kanaal hebben. Bekijk wat een populair merk of persoon is binnen je doelgroep. Vaak is een samenwerking met een influencer niet kosteloos. Voor kleine ondernemers is het daarom niet aan te raden om direct zoveel geld te investeren in een samenwerking, maar te kiezen voor andere opties die gratis zijn of weinig geld kosten.

Youtube kanaal promoten met Google Ads

Youtube is enkele jaren overgenomen door Google. Om te adverteren op een video van andere personen of bedrijven op Youtube moet je gebruik maken van Google Ads om deze advertenties te maken. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een bedrijfsfilm. Door te adverteren op Youtube kan je het aantal weergaven en abonnees van je kanaal vergroten. Er zijn 3 manieren van adverteren op Youtube:

  • TrueView – Instream
  • TrueView – Discovery
  • Bumperadvertentie

Trueview Instream

Trueview instream is een advertentievorm dat wordt weergegeven aan bezoekers voor-, tijdens- of na een video. Trueview- instream een langere advertentie die bezoekers na 5 seconden kunnen wegklikken. Het voordeel van trueview instream is dat je langere advertenties kan maken en pas betaalt als bezoekers 30 seconden van je advertentie bekijken.

Trueview Discovery

Het is ook mogelijk om te adverteren op een video boven gerelateerde video’s, in de zoekresultaten en op de homepage van Youtube. Dit worden trueview-discovery advertenties genoemd. Bij dit soort advertenties betaal je als een kijker daadwerkelijk op je video klikt.

Bumperadvertenties

Je kan ook voor advertenties van maximaal 6 seconden kiezen. Dit worden bumperadvertenties genoemd. Deze advertenties worden net als trueview-instream voor-, tijdens- of na een video weergegeven. Bezoekers kunnen deze advertentie niet wegklikken. Je bent er dus van verzekerd dat je doelgroep je advertentie ziet. Als adverteerder betaal je per 1000 vertoningen.

Er zijn verschillende manieren om je Youtube kanaal te laten groeien. Wij kunnen je helpen om succesvol te worden op Youtube. Neem contact op met onze advertising specialisten om meer te weten te komen over de mogelijkheden.