Rick Burgers Geen reacties

Google introduceert nieuwe features

De technische mannen bij Google zitten niet stil en zullen altijd proberen om de algoritmes en de lay-out van de SERP zo perfect mogelijk te maken. Zo zijn wij recent op drie nieuwe ontwikkelingen gestuit welke wij graag met jullie willen delen, want waar gaat dit naar toe? Google gaat namelijk ver, héél ver! Zo zijn er al meerdere discussies en rechtszaken gaande m.b.t. privacy. Onderstaande voorbeelden zijn voorbeelden waarbij we eindeloos kunnen discussiëren of Google hier té ver gaat op het gebied van privacy schending. 

Local brand searchesIKEA

Google heeft al meerdere keren aangegeven dat lokale zoekresultaten een steeds grotere rol gaan spelen binnen de SERP.
Zo is sinds Augustus 2015 de oude Local Pack (7 bedrijven getoond) vervangen door de Local Stack (3 bedrijven getoond). De Local Stack is vooral relevant bij algemene zoektermen als “Loodgieter Amstelveen“, wanneer je als searcher al weet naar welke winkel je straks gaat maar enkel nog even wat extra informatie zoekt, zoek je vaak op “Merknaam + Stad“. In onderstaand voorbeeld deden wij dit voor “IKEA Amsterdam“, zoals je kunt zien is er een ruimte gereserveerd voor “Populaire tijden”. De grote vraag is natuurlijk, hoe komt Google aan deze data? Wij denken dat deze data afkomstig is vanuit mobiele devices waar Android besturingssystemen op draaien (Android = Google!). Het gaat namelijk in dit geval zeker niet om online bezoeken. De meeste websites bezocht worden in de (late)avond uren en zoals je in deze grafiek kunt zien, is dit geen populaire bezoektijd.

Kortom: Google genereert deze data hoogstwaarschijnlijk op basis van GPS data uit Android smartphones. Ja, het gaat vér!

Online aankopen wandelen index binnen

Deze feature lijkt nog een test te zijn, Google vraagt namelijk nog om feedback:”Is deze informatie nuttig: ja/nee“. In onze ogen is dit in ieder geval de meest opmerkelijke nieuwe feature die wij tegen gekomen zijn! Want ook hier luidt de vraag; hoe komt Google aan deze informatie? Het antwoord lijkt heel simpel, uit je Google account! Dit zou een voor de hand liggend antwoord zijn, omdat Google begin 2014 aangekondigd heeft met haar virtuele assistent Google Now informatie te gaan filteren uit Google Calendar, Google Maps en Gmail. Zo zou Google meer informatie aan elkaar kunnen koppelen en daarmee de gebruiker verder kunnen helpen, denk hierbij aan het feit dat als iemand een uitnodiging stuurt voor een meeting op 21 juni 2016, je deze heel eenvoudig toe kunt voegen aan Google Calendar. Nu zien we dat er ook informatie over aankopen uitgelezen wordt en deze zelfs in de SERP terecht komt. Er heeft recent een aankoop bij Zalando plaatsgevonden en wanneer er vervolgens enkel op de brandname (in dit geval dus Zalando) gezocht wordt, wordt de meest recente aankoop in de SERP getoond. Deze zoekresultaten zijn weliswaar personalized (vanwege een ingelogde gebruiker), maar dit betekent dus dat Google in principe je gehele Google account uit kan lezen..
TESTEN GOOGLE PERSONALIZED SEARCH

Desktop verzendt routebeschrijving naar Android devices

Je routebeschrijving printen hoeft al enkele jaren niet meer, maar zoals gewoonlijk lijkt Google ook hier weer een stap verder te zijn dan de rest. Wanneer je een navigatie nodig hebt voor een bezoek, zal je hoogstwaarschijnlijk je mobiele telefoon gebruiken als navigatie. Deze stap is dus ook een zeer logische stap vanuit Google en schendt absoluut niet de privacy van de gebruiker (wat bij bovenstaande punten te betwijfelen valt..). Zo kun je namelijk met een nieuwe feature (ook in samenwerking met Android devices) heel eenvoudig een routebeschrijving van jouw desktop naar jouw Android smartphone sturen. Zodra je ingelogd bent op je desktop en je gebruikt Google Maps voor het opzoeken van een route, kun je zodra je in het bezit bent van een Android device de betreffende route “naar je telefoon verzenden” en ontvang je binnen enkele seconden een push bericht op je telefoon met de betreffende route daarin. Een enorm gebruiksvriendelijke feature en in onze ogen!

Google introduceert nieuwe features
10 (100%) 2 Beoordelingen

Over Rick Burgers

Oprichter en Eigenaar van LEQUAL.

Actief op online marketing gebied sinds 2008. Enorm veel geleerd door te doen: "trial and error". Altijd opzoek naar kansen en innovatie!

Interesse in: SEO, Linkbuilding, CRO en Affiliate marketing.

"Het maximale uit je sterktes halen!"

Bekijk alle berichten