Koen Ras Geen reacties

Google Home Assistant en Smart Speaker – Hoe om te gaan met je online strategie

De Google Assistant is sinds eind juli in Nederland op de markt beschikbaar, wat voor veel bedrijven betekent dat er een nieuwe factor aanwezig is die jouw online strategie positief of negatief kan beïnvloeden. In Amerika is de Google Assistant al een tijdje op de markt en ook de Smart Speaker is al sinds 2017 in veel Amerikaanse huishoudens te vinden.

Alhoewel de Google Home Smart Speaker nog geen officiële release date heeft in Nederland staat het wel al definitief vast dat deze er ook al snel aan komt. Ben jij benieuwd naar hoe je op de juiste manier in kan spelen op de release van zowel Google Assistant als Google Home Smart Speaker? Wij vertellen jou wat de Google Assistant en de daaropvolgende Google Home precies inhoudt, wat het voor jouw merk kan betekenen en hoe je er op de juiste manier op in kunt spelen.

Wat zijn Google Assistant en de Home Smart Speaker?

Net als het welbekende Siri dat in 2011 het debuut maakte is Google Assistant een spraak-geactiveerde assistent voor op je telefoon. Google Assistant functioneert als bot (AI) en is dus ook zelflerend om zo goed mogelijk in te spelen op jouw behoeften. Met het zelflerende aspect van de Assistant probeert Google het gevoel van een daadwerkelijke conversatie te simuleren en interactie aan te moedigen. Additionele zaken die je met de Google Assistant kan zijn onder andere:

  • Een zoekopdracht uitvoeren via Google
  • Een route beschrijven en verkeersinformatie aangeven
  • Het weerbericht achterhalen
  • Agendapunten creëren en verwijderen
  • Een boodschappenlijstje opstellen en opvragen
  • Vertalen

Daarnaast zijn er vanzelfsprekend nog veel meer opdrachten die je aan de assistent kan geven.

De Home Smart Speaker kan gekoppeld worden aan al je smart home producten van populaire merken zoals Philips, Samsung en Nest om zaken zoals slimme verlichting en audio via spraak gecontroleerde acties te bedienen. Naar verwachting zal het aantal koppelingsmogelijkheden met smart home producten alleen maar groeien na verloop van tijd.

Maar wat kan Google Home voor jouw organische Google rankings betekenen?

Wat betekent de release van de Google Home Assistant en speaker voor mijn positie in Google?

Binnen de Online Marketing wereld is een concrete online strategie van uiterst belang. Een dergelijke verschuiving in Google zoals Google Home kan de gewoonlijke gang van zaken binnen Google erg beïnvloeden, zoals gezien met de Mobile First update. Maar hoe kan de Google Assistant en de daaropvolgende Google Home Speaker de gemiddelde online strategie beïnvloeden?

Momenteel kun je verscheidene vragen aan de Google Assistant stellen, een beperkt deel van deze vragen zal echter maar nuttig gebruik maken van de Google zoekresultaten. Vragen zoals “welke cafés kan ik in de buurt vinden?” zullen beantwoord worden met resultaten uit Google Maps. Google Search wordt door de Home Assistant alleen gebruikt om antwoorden voor je te vinden op specifieke vragen zoals “Wat is de grootste staat van Amerika?”.

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag ‘wat betekent het voor mijn positie in Google?’: gelukkig kan er vrijwel niets gebeuren wat jouw organische zoekresultaten negatief kan beïnvloeden. Wel liggen er enkele kansen om de zoekresultaten positief te beïnvloeden.

Hoe kan ik met mijn online strategie inspelen op de Google Home Assistant?

De Google Home Assistant gebruikt dus alleen Google Search en Google Maps om antwoord te geven op enkele zoekopdrachten. Wanneer er gezocht wordt op “Waar in de buurt kan ik een autogarage vinden?” wil jij natuurlijk dat jouw autogarage als antwoord wordt gegeven. In enkele gevallen zal Google bij dit antwoord ook een link naar je website voorzien. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf of dienst/product getoond wordt?

Google Home Assistant haalt antwoorden uit de ‘featured snippets’ die je bij veel Google zoekopdrachten bovenin ziet staan om een snel antwoord voor je te realiseren. Om dus profijt te halen uit de Google Home Assistant binnen de organische Google zoekresultaten dien je er voor te zorgen dat je in de featured snippets terecht komt. Veelal zullen dit ‘long-tail’ zoekopdrachten zijn, zo zal je door te typen namelijk eerder “Restaurant in de buurt” opzoeken terwijl dit met de Google Home Assistant eerder “Welke restaurants zitten er allemaal in de buurt” op zal vragen. Indien je jouw snippet in de Local SEO resultaten wilt laten komen kan daar nog veel aan te pas komen.

Om jouw dienst, product of bedrijf in snippets te laten komen is het van belang dat je op de beste manier inspeelt op de zoekopdracht. Dit betekent dus onder andere dat je zo duidelijk en uitgebreid mogelijk antwoord geeft op de vraag die een ‘zoeker’ precies stelt. Ook is het van belang dat je precies inspeelt op de zoekopdracht. Wat willen mensen precies bereiken als ze de zoekopdracht uitvoeren en hoe realiseer je het beste antwoord?

Benieuwd naar onze verdere expertise op het gebied van online marketing en hoe we jou daar mee verder kunnen helpen? Je kunt te allen tijde vrijblijvend een gesprek met onze specialisten inplannen.

Google Home Assistant en Smart Speaker – Hoe om te gaan met je online strategie
10 (100%) 1 Beoordelingen

Geef een reactie