SEO dashboard

Het succes van SEO meten in een eigen dashboard?

Meten is weten. Om organisch vindbaar te worden moet je een strategie bepalen in hoe je dit gaat aanpakken. Vervolgens moet je de KPI’s en daarmee jouw strategie omzetten in acties. Een actie kan zich bijvoorbeeld uiten in linkbuilding, content marketing of technische SEO-optimalisatie. Het mooiste is natuurlijk om deze drie pijlers van SEO met elkaar te combineren. Wanneer je jouw strategie inzet wil je de uitkomsten van deze acties monitoren. Er bestaan hier verschillende SEO programma’s, optimalisatie tools of software voor. Het liefst wil je natuurlijk alles in één met als belangrijkste functie een rank checker om jouw google posities te monitoren. Het monitoren doe je via een SEO tool met een inzichtelijk dashboard. Door de vele mogelijkheden kan het soms lastig zijn om een dergelijk dashboard te vinden die alle functies biedt die jij nodig hebt. Probeer daarom goed na te gaan wat voor jou de beste uitkomst kan bieden en bedenk welke functies direct belangrijk zijn om jouw SEO analyse perfect uit te voeren. Hoe begin je en waar moet je precies op letten?

Wij kunnen een dashboard voor jou inrichten voor slechts €3,75 per maand.
Is dit interessant voor jou? Vul dan hieronder het contact formulier in met de code LEQUAL 21 en wij regelen de rest voor je!

Kies de juiste tool voor SEO met een rank checker

Een dergelijke tool kan vele functies aanbieden. Daarnaast zijn er ook genoeg zoekwoorden tools die niet genoeg overzicht bieden, niet gebruiksvriendelijk zijn of waarbij je net een functie mist. Wanneer je jouw SEO analyse goed wilt uitvoeren is dit uiteraard wel noodzakelijk. De belangrijkste functie van een tool is natuurlijk het monitoren van jouw SEO rankings en daarmee het kunnen optimaliseren van jouw website rankings in Google (of andere zoekmachines zoals Bing). Wanneer je dit in het achterhoofd houdt, kan je makkelijker de juiste (Nederlandstalige) SEO software vinden. Wanneer je goede SEO software wilt gebruiken, is het goed om de volgende functies op zijn minst in de tool beschikbaar te hebben:

    • Rank tracker van jouw zoekwoorden (ook op mobiel)
    • Zoekvolume per zoekwoord tracker
    • Moeilijkheidsgraad ten opzichte van de concurrentie per zoekwoord
    • Leveren van zoekwoordsuggesties die passen bij jouw zoekwoordenveld
    • Monitoring van linkbuilding activiteiten
    • Koppelingen beschikbaar met onder ander Google Search Console, Google Analytics en Google Ads.

LEQUAL biedt een dergelijke SEO optimalisatie tool aan op basis van bovenstaande functies. Daarnaast is LEQUAL altijd bezig om het huidige dashboard zoals deze nu is, continu te verbeteren. Op die manier zullen de functies niet alleen altijd blijvend worden geoptimaliseerd, maar kan jij direct meevaren met de nieuwste ontwikkelingen. Om zeker te weten of jij jouw SEO analyse goed kan uitvoeren met deze SEO rank tracker, is het goed om te weten wat de software precies te bieden heeft en wat het precies inhoudt.

SEO specialist

Niels Hoogeveen

Meer grip op organisch verkeer? Bekijk wat een SEO dashboard voor jouw organisatie kan betekenen!

Bel: 085-3030244

Wat zijn de functies van het SEO dashboard?

Een SEO dashboard betekent overzicht en bewaking van jouw SEO-activiteiten. Wanneer je serieus aan de slag gaat met jouw website is het goed om zogezegd al jouw werkzaamheden in een speciaal SEO programma te hebben. Daarnaast is het natuurlijk een uitkomst wanneer deze werkzaamheden worden getrackt of gemonitord als een echte SEO analyse tool of een Google ranking tool. Een dergelijk dashboard kan daarom een goede uitkomst bieden om jouw SEO rankings bij elkaar te houden. Daarnaast is het hebben van een goed overzicht van belang, aangezien je real-time direct weet wat voor impact alle activiteiten hebben gehad. Een voorbeeld van een dergelijke weergave van de zichtbaarheid op basis van jouw SEO-activiteiten.

Naast het algemene overzicht is het fijn om ook direct inzage te hebben in wat jouw posities zijn binnen de zoekmachines, zoals het hoort bij een Google position checker.

Rank tracker; direct inzicht in jouw zoekwoorden

Het gebruik van een SEO rank checker begint met het bepalen van relevante zoekwoorden die passen bij jouw website en het doel van de website. Bepaling van deze zoekwoorden zijn belangrijk, aangezien de intentie is dat jouw website op deze zoekwoorden hierop gaan ranken. Hiervoor kan je in eerste instantie bijvoorbeeld een zoekwoordenanalyse uitvoeren in een ranking tool. Met een SEO zoekwoorden tool kom je er namelijk al vrij snel achter waar mensen op zoekmachines naar zoeken en hoeveel zoekvolume er achter een zoekwoord zit. Gebruik hiervoor de functie ‘Zoekwoord Suggesties’. Hieruit kan je veel zoekwoord ideeën halen in combinatie met het zoekvolume en moeilijkheidsgraad ten opzichte van de concurrentie. Hieronder een voorbeeld op het zoekwoord ‘online marketing bureau’ in de ranking tool:

De vervolgstap is om interessante zoekwoorden eruit te halen en deze vervolgens ook in het dashboard in de zoekwoord rank tracker te plaatsen. Dit kan met deze SEO optimalisatie tool automatisch door ze te selecteren en de ranking bij te houden. Daarnaast is het mogelijk om deze zoekwoord suggesties te downloaden. Op die manier kan je alle posities van zoekwoorden die jij interessant vindt bijhouden in jouw eigen SEO dashboard en heb je ze direct in een mooi overzicht.

Naast de posities van de zoekwoorden zorgt de SEO rank monitor ervoor dat jij ook inzicht hebt in de pagina’s die ranken. Deze pagina’s van jouw website ranken op de zoekwoorden die jij in het dashboard hebt geplaatst. Vervolgens kan je hierop inspelen door bijvoorbeeld interne links te plaatsen, pagina’s eventueel samen te voegen en content te optimaliseren.

Vrijblijvende demo

Het is mogelijk om een vrijblijvende demo van ons SEO dashboard aan te vragen. Na de demo kun je een gratis trial verkrijgen van 2 weken.

Koppelingen

Zodra besloten wordt om de software in gebruik te nemen is het belangrijk dat de juiste data binnenkomt. Alle koppelingen met externe zoals Google Analytics, GSC (Search Console) en advertentiekanalen als Facebook en Google worden gemaakt voor een totaaloverzicht.

Data- en web analyses

In deze fase nemen we alle binnenkomende data tot ons en vormen we een oordeel. Het vergaren van voldoende data is noodzakelijk om de juiste beslissingen te maken.

Wat kan je nog meer met deze SEO software?

Middels de software heb je overzicht in al jouw online marketingactiviteiten. Naast het monitoren van jouw relevante zoekwoorden is het ook mogelijk om alle linkbuilding werkzaamheden te tracken. Wanneer je bijvoorbeeld waardevolle links hebt verkregen, is het handig om de geplaatste links bij elkaar te houden. Op die manier is het ook mogelijk om jouw links snel te bekijken en kan je de status bijhouden van een (geplaatste) link. Zo kunnen verwijderde en gebroken links snel gevonden worden.

Ook het automatiseren van het vinden van potentiële partners kan makkelijk via het dashboard worden uitgevoerd. Automatisch haalt het systeem partners naar voren die jij via de tool kan mailen. Het instellen van de mail hoef je maar één keer uit te voeren om vervolgens met één klik de mail eruit te sturen. In onderstaande printscreen zie je een overzicht van de externe partners die naar voren komen op basis van een zoekwoord die jij hebt ingevuld:

De communicatiestatus van de externe partners kan worden gewijzigd in Open – Afgewezen – In behandeling – Aangevraagd – Geplaatst. Op die manier is het direct overzichtelijk betreft welke partners jij nog benaderen en welke niet.

Zijn we trots op.

Klanten

SEO dashboard koppeling: Google Analytics

Om zowel de bezoekers als de posities bij elkaar te houden is het van belang dat ook in het dashboard een koppeling kan plaatsvinden met Analytics. In Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. Probeer deze doelen in lijn te trekken met jouw strategie en analyseer de data vanuit het dashboard Analytics. Op die manier kan je jouw SEO ranking door middel van de tool in lijn trekken met analytics.

Naast het koppelen van het SEO dashboard met Analytics is het ook mogelijk om deze te koppelen met Google Search Console en Google AdWords. Op die manier heb je alle belangrijke koppelingen samen in één en dezelfde SEO ranking tool.

Heb ik een SEO tool nodig?

Een SEO zoekwoorden tool is voor elke webmaster een handige tool om te gebruiken. Wanneer een dergelijk tool ook nog inzage biedt in verschillende functies zoals dashboard Analytics, alle position checkers en de linkbuildingactiviteiten bij elkaar brengt, heb je overzicht in alle beschikbare data.
Zonder overzicht in data weet je namelijk ook niet of je op de juiste weg zit naar jouw ingecalculeerde doelen. Dit is helemaal relevant wanneer je meerdere projecten/websites in beheer hebt en hiervan de status tegelijk wilt inzien. Wil je daarom meer inzicht hebben in de werking van SEO ranking tool? Wij laten graag zien hoe het werkt!

Mocht je op dit moment niet weten wat jouw huidige status is van jouw uitgevoerde SEO-activiteiten? Of ben je nog helemaal nieuw op SEO-gebied en wil je weten op welke punten jouw website op SEO vlak scoort? Doe de gratis SEO check. Wij helpen je graag verder met jouw SEO optimalisatie.