SEA Dashboard

Het succes van SEA campagnes meten in een eigen dashboard?

Het snel reageren op nieuwe kansen en het aanpakken van uitdagingen is een vereiste wanneer je aan de slag gaat met SEA (Search Engine Advertising). SEA leeft op data en daarom is het nodig om betrouwbare, actuele en overzichtelijke data te hebben. Wanneer je actief bezig bent met marketing is het belangrijk om ten eerste jouw online KPI’s en prestaties te centraliseren. Versplintering in data is namelijk helaas nog een gegeven wat vaak voorkomt. Overal is tegenwoordig data en deze data kan je het beste vanaf het begin zo efficiënt mogelijk filteren. Alleen op die manier kan je er voor jou de beste voordelen uithalen. Om met SEA vanaf de basis te beginnen begin je bij het bepalen van jouw KPI’s.

Wat zijn SEA KPI’s?

Wanneer je je richt op je marketing en met name op SEO en SEA activiteiten, is het goed om altijd jouw KPI’s voor ogen te hebben. KPI’s (Key Performance Indicator) staan voor doelen om jouw prestaties te meten en te analyseren. Hierdoor krijg je focus op wat jij wilt bereiken. Bedenk daarom goed welke focus dat zal zijn. Wanneer jij bijvoorbeeld met jouw webshop meer verkopen wilt genereren dan kunnen de volgende KPI’s belangrijk zijn binnen SEA:

  • CTR (Click Through Rate)

CTR is het aantal kliks gedeeld door het aantal vertoonde advertenties. Hoe hoger de CTR, hoe betere indicatie dat bezoekers de advertentie interessant genoeg vonden. Vervolgens kan je de advertentie optimaliseren en doortesten, net zo lang totdat jij er het beste resultaat mee haalt.

  • CPC (Cost Per Click)

Dit zijn de kosten van de gemaakte kliks.

  • CPS / CPO / CPL (Cost Per Sale / Cost Per Order / Cost Per Lead)

Dit zijn de gemiddelde kosten van het maken van een sale, order of genereren van een lead.

  • ROI (Return On Investment)
    Dit is de verhouding tussen opbrengsten en investeringen.

Houdt bij het bepalen van jouw KPI’s altijd rekening met de door jouw bepaalde strategie. De KPI’s moeten namelijk aansluiten op deze strategie. Ook bij het bepalen van de KPI’s is het belangrijk om deze zodanig te definiëren dat deze eigenlijk direct kunnen worden gekoppeld aan lopende processen. Bovenstaand KPI’s in het voorbeeld zijn direct meetbare KPI’s om te monitoren en deze vervolgens direct te kunnen optimaliseren indien nodig. Uiteraard kan je altijd een AdWords specialist inschakelen om dit voor jou te meten en de juiste advertenties hierop aan te laten sluiten. Toch is het hebben van een goede SEA tool altijd noodzakelijk om jouw doordacht SEA analyse op de juiste manier door te voeren.

SEA specialist

Rowen van Dijk

Meer grip op betaald verkeer? Bekijk wat een SEA dashboard voor jouw organisatie kan betekenen!

Bel: 085-3030244

KPI dashboard

Om KPI’s te analyseren en te meten is het belangrijk om deze onder te brengen in een overzicht met behulp van SEA software. Dit kan door bijvoorbeeld een zogenoemd KPI dashboard of SEA dashboard te gebruiken. In een KPI dashboard wordt alle data samengevoegd en is het makkelijker om deze te bewaken. Om deze activiteiten bij elkaar te brengen is het dus van noodzaak om de juiste SEAtools te hebben. Het voordeel hiervan is namelijk dat je al jouw marketingactiviteiten op die manier bij elkaar brengt. Waarschijnlijk zal je naast SEA namelijk ook SEO in gaan zetten en maak je bovendien gebruik van Analytics en Facebook. Hoe meer jij je zal inzetten in allerlei marketingactiviteiten, hoe meer data je zal genereren. Des te efficiënter om al deze data in één keer onder te brengen onder een dashboard. Maar hoe kies je een dergelijk dashboard?

Het kiezen van een AdWords dashboard

Om de juiste AdWords tool te kiezen is het dus handig om te bepalen welke elementen jij belangrijk vindt. De belangrijkste indicatoren passen uiteindelijk bij jouw algehele strategie. Wanneer je deze indicatoren samen met de andere marketingactiviteiten in de Adwords tool kunt meten en je daarmee een overzicht van alle data hebt, kan jij deze data weer goed gebruiken in de verdere strategiebepaling. Het zou zomaar kunnen zijn dat je ook veel waarde hecht aan gebruiksvriendelijkheid, dat de SEA analyse tool een snelle en directe weergave moet hebben van de data en dat je gegevens kunt downloaden vanuit het dashboard in een rapportage. Bij LEQUAL zijn we altijd bezig om deze AdWords tool of Adwords dashboard continu te optimaliseren. Om een indruk te krijgen van wat een dergelijk tool kan bieden, nemen we een kijkje achter de schermen.

Vrijblijvende demo

Het is mogelijk om een vrijblijvende demo van ons SEA dashboard aan te vragen. Na de demo kun je een gratis trial verkrijgen van 2 weken.

Koppelingen

Zodra besloten wordt om de software in gebruik te nemen is het belangrijk dat de juiste data binnenkomt. Alle koppelingen met externe zoals Google Analytics, GSC (Search Console) en advertentiekanalen als Facebook en Google worden gemaakt voor een totaaloverzicht.

Data- en web analyses

In deze fase nemen we alle binnenkomende data tot ons en vormen we een oordeel. Het vergaren van voldoende data is noodzakelijk om de juiste beslissingen te maken.

Hoe werkt SEA software in de praktijk?

Om online beter vindbaar te worden of om meer omzet te genereren, heb je besloten om te investeren in SEA. Dit kan door middel van het inzetten van bijvoorbeeld Bing Ads van Microsoft en het bekendere Google AdWords. Om inzage te krijgen in jouw KPI’s en de bijbehorende data kan je jouw Google AdWords account aan de SEA analyse tool (dashboard) koppelen. Naast het koppelen van het AdWords account is het ook mogelijk om zowel Facebook, Google Mijn Bedrijf en bijvoorbeeld jouw linkbuilding activiteiten erin te plaatsen. Vervolgens kan je in dit dashboard alle data vinden die belangrijk zijn om mee te nemen in jouw strategie.

Om jouw Adwords activiteiten te starten is het uiteraard belangrijk om de juiste data in de SEA analyse tool te plaatsen. Bij het creëren van advertenties staan Adwords keywords (zoekwoorden) uiteraard centraal. Je moet daarom eerst de juiste zoekwoorden zien te vinden die passen bij jouw strategie en bedrijf. Dit kan door middel van een Adwords keyword tool. Aan de hand van jouw doelen bepaal jij welke zoekwoorden jij gaat inzetten op basis van zoekvolume en zoekintentie. Het is hierin belangrijk dat het doel (KPI) van de website hierin betrokken wordt. Is de website puur informatief? Of is de website gericht op verkoop? Zodra je dit soort belangrijke zaken inzichtelijk hebt kan je de zoekintentie van zoekende aan laten sluiten op jouw website. Mensen die bijvoorbeeld zoeken op een zoekwoord en vervolgens ‘kopen’ erachter plaatsen, zijn eerder bereid om direct een conversie te doen dan wanneer men zoekt op een generiek zoekwoord. Daarnaast is het ook een voordeel dat je in het AdWords dashboard zoekwoord ideeën kunt laten genereren om meer potentiële AdWords keywords te gebruiken met een goed zoekvolume.

Om vervolgens alle data van de AdWords activiteiten inzichtelijk te hebben is er een overzichtelijk scherm geproduceerd zodat er direct een algemeen oordeel en SEA analyse kan worden gegeven over de huidige data en daarmee de KPI’s:

In bovenstaande printscreen is het algemene overzicht te zien zodra je binnenkomt in de SEA tool. Dit overzicht is te bereiken via de volgende onderwerpen:

  • Campagnes
  • Advertentie groepen
  • Zoekwoorden
  • Advertenties
  • Conversies

Zodra je elk van de bovenstaande onderwerpen aanklikt, krijg je een direct overzicht van alle data en analyses die zijn gemaakt aan de hand van jouw doelen of KPI’s.

Om data inzichtelijk te houden is het daarnaast mogelijk om een dashboard rapportage uit te draaien. Met een dergelijk rapportage kan je de data direct mailen, uitprinten of makkelijk bekijken. Uiteraard kan een AdWords specialist je altijd helpen bij het begrijpen van de SEA software.

Zijn we trots op.

Klanten

Aan de slag met SEA tools

SEA tools en daarmee het dashboard kan je direct al gebruiken zodra je een website hebt. Begin je enthousiast om met jouw doelen en jouw strategie serieus aan de slag te gaan? Breng dan vanaf het begin alle data samen, alleen op die manier is het mogelijk om overzicht te bewaken en jouw KPI’s in lijn te houden.
Mocht je SEA tools al gebruiken, maar weet je niet zeker of je op de goede weg zit? Maak handig gebruik van onze SEA check. Deze check wordt deskundig uitgevoerd door onze Adwords specialist en is geheel vrijblijvend. Mocht je verder nog vragen hebben over de opties en mogelijkheden in het beheren van een dashboard, vraag het gerust aan één van onze teamleden.