Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing, een steeds vaker horend marketingbegrip waar je eigenlijk niet meer omheen kan. Het is een snelgroeiende markt en een stijgend aantal bedrijven investeren in deze vrij ´nieuwe´ vorm van (online) marketing. De benadering voor deze marketingvorm is net weer even anders. Influencer marketing is namelijk een echte marketingvorm die is ‘geboren’ vanuit de huidige maatschappij; door de prominente rol van social media, de stijgende vorm van visuele communicatie en de snelheid en interactie waarmee iedereen met elkaar kan communiceren. Deze maatschappij staat in het teken van directe communicatie van mens tot mens, ongeacht de status of de rol van een persoon. Het inzetten van influencer marketing vergt daarom een aanpak die nog niet bij iedereen bekend is. Wil je weten hoe je influencer marketing kunt inzetten en wat het precies inhoudt? Lees dan snel verder, want misschien is het een efficiënte marketingvorm die geschikt is voor jouw onderneming!

Neem contact met ons op

Wat is influencer marketing?

Voordat we dieper ingaan op de materie van influencer marketing is het belangrijk om eerst de betekenis van influencers en de daarbij horende psychologische invloed uit te leggen.

De betekenis van een influencer

De betekenis van een influencer ligt in het woord zelf. Vanuit het Engels is dit letterlijk vertaald: beïnvloeder of iemand die veel invloed uitoefent. De invloed van bekende en beroemde personen bestaat al sinds het begin van de mensheid. Mensen zijn van nature volgers en bekende personen staan vaak letterlijk dag en nacht in de spotlights waardoor op elke moment van de dag kunnen worden bekeken. Volgers zien een dergelijk bekend persoon als een leider of ‘voorbeeld’. Zodra iemand met veel roem of status zijn of haar levensstijl naar buiten brengt, dan worden volgers getriggerd om elementen uit die levensstijl over te nemen. Er ontstaat invloed op gedrag.
Kijk maar naar de invloed van fans op een beroemde band of de hysterie wanneer een bekende acteur over straat loopt; wanneer je beroemd of bekend bent, willen veel mensen iets van je hebben. Zodra je dit volggedrag combineert met de huidige communicatiemiddelen van deze maatschappij, dan ontstaat de online influencer. Aangezien er nu meer mogelijkheden zijn door sociale media om jouw persoonlijke leven naar buiten te brengen (ook voor niet bekende personen), zijn er op dit moment meer influencers dan ooit tevoren. Het aantal zal ongetwijfeld de komende jaren nog verder toenemen.

Influencer marketing expert

Niels Hoogeveen

Meer halen uit influencers? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialist!

Bel: 085-3030244

De (online) influencer als marketingstrategie

Het maken van een Youtube filmpje is voor iedereen inmiddels niet meer zo moeilijk. Dit betekent dat er meer ruimte ontstaat voor de ‘gewone’ mens om zelf communicatie-uitingen te produceren door allerlei soorten social media. Wanneer je dit frequent doet en je maakt het vervolgens vermakelijk voor mensen, dan heb je een grote kans dat er snel volgers volgen. Zodra het aantal van die volgers stijgt, wordt het bereik van één persoon steeds groter; de online influencer is ontstaan. In dit stadium wordt het aantrekkelijk voor marketeers om de influencer te benaderen. De influencer heeft namelijk inmiddels al een aantal volgers en dat is een perfecte basis voor een marketingstrategie.

Influencer marketing in de praktijk

Influencers kunnen volgers in een specifieke branche inspireren, denk aan kunst, eten, sporten, dieren, interieur en reizen. Dit betekent dat ze allemaal een eigen vakgebied hebben. Het gevolg is dat je direct weet welke doelgroep achter de influencer zit. Wanneer een volger dagelijks een influencer volgt, dan ziet diegene continu posts, video’s en ander materiaal. Uiteraard zit er achter elke post een marketinggedachte en is daarmee de content professioneel opgezet. In die content laat de influencer elke keer bepaalde handelingen, producten of acties zien. Aangezien volgers hierdoor worden beïnvloed kunnen influencers volgers aanzetten tot het verrichten van een actie. Deze acties variëren tot het kopen van een product, het tekenen van een petitie of sportadvies opvolgen.

Als volger, maar ook als influencer bouw je namelijk met elkaar een band op. Deze band is belangrijk wanneer het gaat om betrouwbare aanbevelingen. De kans dat jij een product koopt op basis van een aanbeveling van een vriend in het algemeen is namelijk altijd groter dan wanneer je helemaal geen aanbeveling hebt.
Daarnaast is het bij influencer marketing cruciaal dat men de influencer gelooft en hiermee daadwerkelijk kan identificeren. Dit is makkelijker bij een ‘echt;’ ogend persoon dan bijvoorbeeld met een supermodel uit een gemiddelde studio.

De uitvoering van influencer marketing

Er zijn genoeg mooie verhalen te vinden en te horen over het positieve effect van een influencer voor een bedrijf. Dat is dan ook de reden waarom deze marketingvorm steeds populairder wordt. Influencer marketing in Nederland is populair, maar ook vanuit buitenland zie je steeds meer influencers voorbijkomen.
Om een goede campagne in influencer marketing op te zetten, is het goed om eerst een influencer marketingonderzoek uit te voeren. Belangrijke elementen hierin zijn om uit te zoeken waarom je precies een influencer campagne wilt uitvoeren en met welk doel. Denk bijvoorbeeld aan:

– Genereren van naamsbekendheid
– Lanceren van een nieuw product
– Traffic (verkeer) op de website genereren
– Promotie van sociale media

Dit zijn enkele voorbeelden, maar natuurlijk zijn er meer. Het doel is altijd afhankelijk van jouw algemene marketingstrategie en de daarbij behorende KPI’s. Daarnaast is een juiste aanpak van de influencer strategie belangrijk, want zodra je een campagne laat draaien bij een doelgroep die helemaal niet bij jou product past, zal de campagne uiteindelijk ook mislukken. Een goede influencer-campagne is gebaseerd op het in eerste instantie goed zoeken naar de juiste influencer. Vervolgens kan je de campagne in samenwerking met de influencer afstemmen, dit is belangrijk aangezien de influencer in contact staat met (jouw) doelgroep.

Afspraak = Afspraak

Heel simpel. Geen verrassingen!

Betrokkenheid

We houden van snel schakelen, proactief handelen en een persoonlijke benadering.

Data-driven

Wij maken geen keuzes o.b.v. gevoel, alles gebeurt o.b.v. harde cijfers! Wij zijn selectief in onze influencers.

Kennis en ervaring

Met meer dan 5 jaar ervaring in huis zijn wij op de hoogte van alle ontwikkelingen.

De kosten van influencer marketing

De kosten van influencer marketing lopen uiteen en zijn afhankelijk van de volgers van de influencer. Zo zijn er verschillen tussen verschillende soorten influencers:

  • Nano-influencer: maximaal 5.000 volgers
  • Micro-influencer: maximaal 50.000 volgers
  • Meso- influencer: maximaal 100.000 volgers
  • Macro-influencer: maximaal 1.000.000 volgers
  • Mega-influencer: maximaal meer dan 1.000.000 volgers

Je kan je voorstellen dat het inhuren van een Macro-influencer met 1.000.000 volgers uiteraard prijziger is dan een Nano-influencer. De kosten zijn ook afhankelijk van de tijdspanne van de campagne.

Zijn we trots op

Klanten

Wat levert influencer marketing op?

Uiteindelijk biedt influencer marketing behoorlijk veel voordelen. Niet alleen biedt het naamsbekendheid en betrokkenheid van de volger, maar genereert het ook direct verkeer naar bijvoorbeeld de website. Daarnaast genereert het een soort ‘automatische’ autoritaire linkbuilding aangezien er veel backlinks worden verkregen die invloed hebben op de autoriteit van de website. Deze backlinks worden voornamelijk verkregen vanuit sociale media en de daarbij horende reacties.

Influencer marketing in Amsterdam uitbesteden?

Het kan zomaar zijn dat je niet weet waar je precies moet beginnen als je influencer marketing wilt gaan inzetten. Het is daarom goed om eens te kijken bij een (lokaal) influencer marketing bureau in Amsterdam. Om eerst te oriënteren en de doelen te bepalen, bespreken wij namelijk eerst de mogelijke opties, dit is geheel vrijblijvend. Wanneer het doel en de mogelijkheden bekend zijn, nemen we samen de juiste beslissing in een efficiënte influencer strategie.

De mogelijkheden zijn enorm, dus het is handig wanneer er professioneel advies wordt gegeven.
Het is daarnaast ook belangrijk dat een influencer marketing bureau in Amsterdam of een andere plaats een goed bestaand netwerk heeft voor het benaderen van influencers. Wij kunnen daarbij helpen.
Wanneer je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden en op zoek bent naar een influencer marketingbureau in Amsterdam dan kunnen wij advies geven. Mocht je daarom vragen hebben of je bent benieuwd of influencer marketing iets voor jou is? Neem dan contact met ons op.