Conversie attributie

De laatste jaren ervaart conversie attributie een constante groei in populariteit, het is dan ook een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie. Het aantal bedrijven welke inmiddels op de hoogte zijn van het belang van conversie-attributie en welke voordelen dit voor hen biedt is ook alleen maar aan het groeien. Wat conversie attributie is, hoe de conversie attributie modellen werken en hoe conversie attributie voor jouw bedrijf van meerwaarde kan zijn? Laat één van onze experts vrijblijvend meekijken.

Daag ons uit!

Wat is conversie attributie?

Een bezoeker van je website kan via meerdere kanalen op jouw website terecht komen. Zo kan een potentiële klant theoretisch gezien wel 10 kanalen bezocht hebben voordat hij of zij converteert. Het doel van conversie attributie is om inzicht te genereren in welke kanalen conversie zullen realiseren en waar het budget dus zo effectief mogelijk aan gespendeerd kan worden. Je geeft bepaalde kanalen dus een specifieke waarde (vaak een percentage) op basis van hoe veel deze kanalen van invloed waren op de uiteindelijke koopbeslissing van de klant.

Bij conversie attributie wordt een attributiemodel gebruikt om accurate data te kunnen genereren. Op deze manier kan er besloten worden hoe het marketingbudget wordt verspreid over de verscheidene kanalen.

Conversie specialist

Lennart van der Leest

Door onze ervaring toe te passen en te combineren met data weten we in iedere situatie een hoog rendement te behalen! Wij kunnen een vrijblijvende review uitvoeren!

085-3030244

Waarom conversie attributie?

Het belang van conversie attributie wordt nog wel eens ondergewaardeerd. Om een duidelijk beeld te krijgen van de verscheidene kanalen die een uiteindelijke conversie te realiseren wordt conversie attributie gebruikt. Op deze manier wordt er gekeken naar een manier om het beschikbare budget zo optimaal mogelijk in te zetten op de converterende kanalen. Zo wordt er geen budget gespendeerd aan kanalen die mogelijk niet goed converteren en hou je meer budget over om de kanalen die juist wel converteren nog een extra boost te geven.

Een goede manier om dit te kunnen realiseren is door middel van een conversie attributie model. Met een attributiemodel kies je de meest effectieve waarde verspreiding voor jouw kanalen. Maar welke modellen bestaan er?

Expert reviews

Voordat we daadwerkelijk beginnen met het uitvoeren van data analyses en (grootschalige) tests, zal één van onze conversie specialisten een advies geven. Dit advies is gebaseerd op ervaring en daarmee worden de quick-wins direct aangepakt.

Data- en web analyses

In deze fase nemen we alle binnenkomende data tot ons en vormen we een oordeel. Het vergaren van voldoende data is noodzakelijk om de juiste beslissingen te maken op het gebied van conversie optimalisatie.

Optimaliseren van kanalen

Door de analyses hebben we inzicht in welke kanalen goed en welke kanalen minder goed converteren en bijdrage leveren aan conversies. In samenwerking met onze traffic specialisten schakelen we naar de juiste verhoudingen.

Attributiemodel – conversie attributie berekenen

Om de conversie attributie te berekenen zal je één van de verscheidene attributiemodellen moeten gebruiken. De verschillende bekende attributiemodellen zijn als volgt:

  • Laatste klik attributiemodel
    Dit is het attributiemodel dat door Google Analytics in de rapportages gebruikt wordt en geeft waarde aan de laatste pagina die is bezocht voor de conversie.
  • Laatste niet-directe klik attributiemodel
    Vrijwel gelijk aan laatste klik, echter focust het op het laatste kanaal dat is bezocht met uitzondering van direct verkeer.
  • Eerste klik attributiemodel
    In tegenstelling tot het laatste klik attributiemodel zal het eerste bezochte kanaal alle waarde krijgen.
  • Lineair attributiemodel
    Bij een lineair attributiemodel zal er gelijke waarde gegeven worden aan ieder kanaal dat wordt gebruikt om een conversie te realiseren.
  • Tijdsverval attributiemodel
    Bij tijdsverval wordt waarde gegeven aan alle kanalen die gebruikt zijn, echter zal het laatste gebruikte kanaal de meeste waarde krijgen en het eerste gebruikte kanaal de minste waarde.
  • Positiegebaseerd attributiemodel
    Het eerste en laatste kanaal verkrijgen bij een positiegebaseerd attributiemodel de hoogste waarde. De tussenliggende pagina’s zullen allen een gelijke waarde verkrijgen.

Deze attributiemodellen staan niet vast en je kunt aanpassingen maken om een model beter aan te laten sluiten op jouw voorkeur. Dit zijn echter wel de basismodellen. Welk attributiemodel optimaal is verschilt per website, omdat iedere website anders is. Meer informatie nodig over de attributiemodellen en hoe deze voor jou het beste ingezet kunnen worden? Neem vooral contact op met onze specialisten om onder het genot van een kop koffie jouw situatie in kaart te brengen en alle mogelijkheden door te spreken.

Zijn we trots op.

Klanten