De SEO Trends voor 2020

Last Updated on

Zoekmachines blijven de algoritmes waarmee zij websites indexen constant ontwikkelen. Zo introduceert zoekmachine Google ongeveer vier keer per jaar een zogenaamde “broad core algorithm update” om hun algoritmes aan te scherpen; daarnaast voert het bedrijf regelmatig kleinere updates door. Deze updates brengen vaak grote veranderingen in de organische zoekresultaten teweeg. Het SEO-landschap is hierdoor onderhevig aan constante verandering. Ook in 2020 zijn er daarom een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden.

 

1. Lever kwalitatieve content 

Een van de sterkste signalen die Google de laatste jaren heeft afgegeven over het belang van kwalitatieve content was de broad core algorithm update uit augustus 2018. De update hing samen met de ontwikkeling van Google’s A.I., welke getraind werd in herkennend lezen en het begrijpen van teksten. Hierdoor is Google in staat websites te beoordelen op basis van de inhoud van hun content. De core updates die sinds augustus 2018 zijn doorgevoerd hebben zich met name gericht op het aanscherpen en bijsturen van deze kwaliteitsbeoordeling.

 

Websites voorzien van kwalitatieve, relevante en unieke content krijgen een stapje voor in de organische zoekresultaten. Daarom is het belangrijk content op een zo natuurlijk mogelijke manier in te zetten. Zorg er voor dat je content nauw aansluit op de zoekvraag van gebruikers. Let er daarnaast op dat je zoekwoordengebruik in dienst staat van je content, en niet andersom.

 

Denk bij het inrichten van webpagina’s ook aan andere content-elementen dan je body-tekst: het op een hiërarchische wijze gebruiken van header-tags, het inzetten van afbeeldingen, de daarbij behorende alt-tags, en andere (visuele) elementen spelen een belangrijke rol in de kwaliteitsbeoordeling van je pagina.

 

2. Straal autoriteit en expertise uit

Waaruit blijkt dat jij dé autoriteit bent binnen jouw vakgebied? Een belangrijke manier om autoriteit uit te stralen met goed geschreven stuk tekst is het toevoegen van auteursinformatie. Een herkenbare naam en netjes ingevulde biografie geven aan zowel lezers als zoekmachine-crawlers een duidelijk signaal dat er iemand tijd en aandacht aan het artikel heeft besteed. Wanneer de biografie voorzien is van social media-buttons verwijzend naar kanalen zoals LinkedIn wordt er nog een extra signaal gegeven dat de schrijver een echt persoon betreft.

 

Een tweede signaal wat bijdraagt aan je autoriteit is iets wat de meeste sites vaak simpelweg vergeten: bronvermelding. Wees niet bang om een keer een derde partij te citeren en een uitgaande link in een artikel op te nemen. Benadruk de expertise van je eigen artikel door naar een kwalitatief artikel of onderzoek van een betrouwbare partij te verwijzen. Maak van deze verwijzingen dan ook geen nofollow-links; je citeert nou eenmaal het werk van een ander; waarom zou je dan aangeven dat je de genoemde partij geen teken van vertrouwen schenkt?

 

3. Gebruik een Responsive Design 

Google gaf aan dat alle websites rond september 2020 “mobile first” geïndexeerd zullen worden. Alle websites op het internet zullen vanuit het perspectief van de mobiele gebruiker worden beoordeeld. Hoewel deze deadline door toedoen van het coronavirus iets is verschoven blijft het signaal van de zoekmachine duidelijk: zorg er voor dat je mobiele site op-en-top in orde is! 

 

Dit betekent dat de gebruikservaring van websites op mobiele telefoons minstens zo goed moet zijn als op desktop computers. Door gebruik te maken van een responsive website kan je hier goed op in spelen. Als je dit nog niet doet, dan is nu dus hét moment om je website klaar te maken voor deze verschuiving. Kijk daarbij naar zowel technische optimalisaties als naar kansen in het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de site. Zorg er daarnaast voor dat de content op je mobiele site overeen komt met die op de desktop site.

 

4. Bereid je voor op de Page Experience Update

Het gebeurt steeds vaker dat Google core updates enkele dagen van te voren aankondigt. De aankondiging van de Page Experience Update was echter een unicum: deze werd zes maanden van te voren aangekondigd. Naar verwachting wordt de update in begin 2021 uitgerold. Dat betekent dat er nog voldoende tijd is om je hier op voor te bereiden.

 

In het kort is de update gefocust op het beter beoordelen van de gebruikservaring op websites. Dit betreft met name de basiselementen die gebruiksvriendelijkheid faciliteren: de mobielvriendelijkheid, het gebruik van het HTTPS-protocol en de aanwezigheid van een beveiligingscertificaat, de laadtijd van pagina’s,  en de daarbij behorende “Core Web Vitals”. In Google’s PageSpeed Insights-tool worden de volgende elementen bestempelt als als Core Web Vitals:

 

  • Largest Contentful Paint: is het grootste element “above-the-fold” binnen 2,5 seconden geladen? Als dit niet gebeurd kan het voor de gebruiker lijken alsof de pagina niet goed geladen wordt.
  • First Input Delay: werken de interactieve elementen op de pagina binnen 100 milliseconden? Voorkom dat gebruikers het gevoel hebben dat de pagina is vastgelopen wanneer zij elementen niet meteen aan kunnen klikken.
  • Cumulative Layout Shift: is de pagina binnen 0,1 seconde visueel stabiel? Voorkom dat er elementen verschuiven nadat een gebruiker er al op probeert te klikken.

 

5. Verhoog je CTR via Rich Snippets en Featured Snippets

Via Schema opgemaakte rich snippets zoals de FAQ- en de HowTo-snippets worden steeds vaker weergegeven in de organische zoekresultaten. Het verschijnen van rich snippets – en het verschijnen van website-informatie in de Featured Snippers – kan je Click-Through Rate aanzienlijk verhogen. Gezien het grote aantal implementaties van Schema heeft Google de selectie van welke snippets worden weergegeven in de SERPs echter strikter gemaakt.

 

Om er voor te zorgen dat jouw structured data in aanmerking komt voor vertoning in de organische zoekresultaten moeten je snippets foutloos geïmplementeerd zijn, op de juiste pagina’s staan en geen informatie bevatten die niet visueel op de pagina waaraan zij gekoppeld zijn bevatten. Hou er daarbij rekening mee dat sinds april 2020 data-vocabulary niet meer ondersteund wordt door Google; de zoekmachine geeft de voorkeur aan Schema, opgemaakt middels JSON-LD.

 

Blijf op het totale plaatje letten

Ondanks Google’s sterke focus op kwalitatieve content en een sterke gebruiksvriendelijkheid is het belangrijk om de basis van SEO niet uit het oog te verliezen: wanneer een website technisch niet in orde is zullen noch je content, noch je backlinks goed uit de verf komen. Het gebeurt vaak dat de backlink-waarde van een domein vast komen te zitten wanneer zoekmachines de site niet als een kwalitatief platform zien en ook kwalitatieve content zal minder bijdragen aan je positiedata als je site niet goed afgesteld is.

 

Kort samen gevat is 2020 het jaar van de gebruiker: met name Google (en Bing) hebben hun algoritmes dusdanig sterk ontwikkelt dat zij min of meer met het oog van een menselijke gebruiker naar websites kunnen kijken, en deze dan ook vanuit hun oogpunt beoordelen. Bied gebruikers waardevolle, unieke content, een fijne gebruikservaring en voorkom de over-optimalisaties uit het verleden om een zo natuurlijk mogelijk web-ervaring te bieden – dan volgt de positieve kwaliteitsbeoordeling vanuit de zoekmachines vanzelf.