De mogelijkheden en voordelen van adverteren op YouTube

YouTube is de laatste jaren uitgegroeid tot een medium waar meer dan alleen muziekvideo’s en filmpjes op gekeken wordt. De statistieken van YouTube spreken daarom voor zich en bieden enorme kansen. Dagelijks wordt er zo’n miljard uur aan video’s bekeken door ruim 30 miljoen gebruikers en per minuut wordt er meer dan 100 uur aan videocontent geüpload. Vooral tieners kunnen urenlang video’s van hun favoriete gamers of vloggers bekijken. Dat YouTube een kanaal is waar serieus naar gekeken moet worden is wel duidelijk. In een eerder artikel legde ik de voordelen van remarketing op YouTube uit, en deze keer gaan we het hebben over de voordelen van het adverteren op YouTube.

YouTube adverteren – Mogelijkheden

TrueView InStream advertenties

TrueView InStream-advertenties kennen we allemaal wel, het zijn de advertenties die je te zien krijgt voorafgaand aan een video of tijdens het kijken van een video.

De advertenties die voorafgaand aan een video worden weergegeven kunnen door de kijker al na 5 seconde worden overgeslagen. Het is dus belangrijk dat de boodschap waar het om draait in deze 5 seconde helder wordt uitgelegd, maar ook moet de kijker getriggerd worden om de advertentie verder te kijken.

Het tweede soort advertenties, dat tijdens de video wordt afgespeeld, wordt getoond bij video’s langer dan 10 minuten en kan door de kijker niet worden overgeslagen. De duur van de advertentie is maximaal 30 seconde. Het lijkt hierdoor makkelijker de boodschap over te brengen, maar doordat het langer duurt is de kans groter dat de kijker even de aandacht ergens anders op richt. Ook hier geldt dus dat de boodschap al direct pakkend en duidelijk moet zijn.

De TrueView InStream advertenties zijn dus ideaal voor het overbrengen van een korte, krachtige boodschap zoals het introduceren van een nieuw product of aankondigen van een evenement.

TrueView InDisplay advertenties

TrueView InDisplay advertenties zijn betaalde videosuggesties. De videosuggesties worden naast de video getoond die wordt bekeken. De advertentie wordt getoond als het onderwerp overeenkomt met de video die wordt bekeken.

TrueView InSearch advertenties

TrueView InSearch advertenties zijn vergelijkbaar met de advertenties die worden getoond op Google. Ze komen bovenaan de pagina te staan nadat er een zoekopdracht is uitgevoerd. De advertentie wordt weergegeven als de zoekwoorden die de gebruiker invoert overeenkomen met de advertentie. Hierdoor weet je zeker dat de advertentie die wordt getoond ook relevant is aan de interesses van de gebruiker.

De TrueView InSearch advertenties worden alleen getoond wanneer erop geklikt wordt door de gebruiker. Hierdoor weet je al dat er interesse is in de boodschap die je wilt overbrengen en kan het wat meer gericht zijn op het genereren van leads.

YouTube Bumper advertenties

Bumper Ads zijn vergelijkbaar met de eerdergenoemde TrueView InStream advertenties. De YouTube Bumper Ads worden net als de InStream advertenties getoond voorafgaand aan de video. Het verschil is echter dat deze niet overgeslagen kan worden, en maximaal 6 seconde kan duren.

Voordelen van YouTube adverteren

YouTube is na Google de grootste zoekmachine op het web. Het is al een hele tijd niet meer zo dat YouTube alleen wordt aangezet om muziek te luisteren of tussendoor wat filmpjes te bekijken. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren meer naar YouTube kijken dan naar de televisie. Het is dus een gemiste kans om als onderneming dit medium niet in te zetten. Hieronder vind je alle voordelen op een rijtje:

  • YouTube heeft een groot bereik. Naast de jongeren die massaal filmpjes op YouTube bekijken zijn er natuurlijk ook volwassenen die er dagelijks gebruik van maken. Zeg nou zelf, kijk jij niet regelmatig een video op YouTube om meer over een onderwerp te weten te komen?
  • YouTube een stuk goedkoper dan tv-reclame. Via YouTube is het met een dagbudget van €10 per dag al mogelijk om duizenden mensen te bereiken, waar een tv-reclame gemiddeld €3.000 kost per 30 seconden.
  • Een campagne is ‘gemakkelijk’ op te zetten via Google Ads
  • Het is mogelijk om zeer gericht op je doelgroep te targetten.
  • Doordat de video altijd pas getoond wordt na een actie van de gebruiker heb je de volle aandacht.
  • Je deelt de advertentieplek meestal niet met een ander bedrijf.

Ben jij benieuwd wat de YouTube advertentiemogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met één van onze advertising specialisten.