De feestdagen komen eraan, ben jij er klaar voor?

Het lijkt wel gister dat we nog met onze zwembroek in het park lagen, maar toch zijn we stiekem alweer in gedachte bij de aankomende feestdagen. Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de Nederlanders al in november of de eerste weken van december zijn/haar kerstinkopen doet. Een reden van deze groeiende trend is de groeiende populariteit van Black Friday in Nederland. Door de hoge kortingen deze dagen kunnen de cadeaus voor een aanzienlijk lager bedrag besteld worden. Om tijdens deze periode de (online) campagnes goed op orde te hebben is het verstandig om nu al de aandacht hierop te vestigen.

 

Waar wordt naar gezocht?

Door de steeds slimmer wordende zoekmachines zijn mensen gewend geraakt om antwoorden te krijgen op vragen die steeds meer generiek worden. Er wordt niet alleen gezocht op specifieke producten, maar steeds vaker op bijvoorbeeld ‘kerstcadeau voor een man’. Daarnaast is er nog een trend in het aantal ‘lokale zoekopdrachten’. Vooral op mobiel wordt er steeds vaker gezocht op ‘waar te koop’. Dit type zoekopdrachten worden vooral geruime tijd voor de feestdagen gedaan, wanneer de consument nog in de oriënterende fase zit. Als je een fysieke winkel hebt is het belangrijk je Google Mijn Bedrijf juist ingericht te hebben om vindbaar te zijn op zoekopdrachten als deze.

 

Veranderend zoekgedrag

Dat mobiel steeds belangrijker wordt is bij de meeste mensen wel bekend. Dit blijkt ook uit de onlangs uitgekomen ‘mobile first’ update van Google. We merken dat veel ZZP- en MKB-bedrijven nog moeite hebben met het volledig optimaliseren van de mobiele website. Rond de feestdagen hebben consumenten haast en zoeken hierdoor veel via mobiele apparaten. Als de mobiele website op orde is kan hierop ingespeeld worden door een bod aanpassing voor mobiele apparaten te doen. Hiermee wordt het bod verhoogt voor zoekopdrachten die gedaan worden vanaf mobiele telefoons.

 

Wanneer start de consument met shoppen?

Door het uit Amerika overgekomen event Black Friday gaan steeds meer consumenten in november al beginnen met shoppen. Black Friday, wat dit jaar plaatsvindt op 23 november, is ook in Nederland de afgelopen jaren erg populair geworden. Onderstaand een screenshot uit Google Trends met het zoekgedrag op het zoekwoord ‘Black Friday’.

 

 

Het populairder worden van Black Friday in combinatie met de gewenste zekerheid dat de kerstcadeaus op tijd geleverd worden zorgt ervoor dat er ruim op tijd geshopt wordt. Zorg er dus voor dat de campagnes vanaf begin november helemaal goed ingericht zijn.

 

Hoe speel je in op de aankomende feestdagen?

In Google Trends is op dit moment al een stijgende lijn te zien in het aantal zoekopdrachten naar Black Friday. Dit betekent dat men nu al bezig is met het oriënteren voor deze dag. Als bedrijf kan er op dit moment al nagedacht worden over waar de kansen liggen rondom Black Friday en kunnen er wellicht al nieuwsbrieven worden gemaakt om uit te sturen 1 à 2 weken voor deze dag.

December is een erg stressvolle maand en hierdoor zijn veel mensen bereid wat meer te betalen voor nét die extra service. Gratis verzending en de volgende werkdag in huis zijn dus punten waar extra naar gekeken wordt voordat er een aankoop gedaan wordt. Door de prijs van de producten met een paar euro te verhogen kan deze service wellicht wél gewaarborgd worden in deze drukke periode? Het is tegenwoordig ook mogelijk om pakketjes dezelfde dag nog te laten bezorgen. Bied dit ook aan, consumenten willen hier zeker rond de feestdagen wel extra voor betalen.

Door vandaag nog te starten met het maken van een gedegen online (advertising) plan weet je zeker dat jouw onderneming geen piekmomenten mist.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren en bijwerken van de campagnes? Wij kunnen uiteraard helpen met de Google Ads campagnes. Neem gerust eens contact op met een van onze specialisten!