De 5 SEO-voordelen van het maken van een blog op je site

Last Updated on

Je ziet het ongetwijfeld regelmatig terug op vrijwel iedere website die je bezoekt; een blogpagina waar regelmatig blogs op worden geschreven. Hier zit ook een goede reden achter, een blogpagina waar regelmatig nieuwe blogs voor worden geschreven heeft meerdere voordelen voor je Search Engine Optimization (SEO). Benieuwd naar deze voordelen? Leer er in dit artikel meer over!

1.      Meer verkeer naar je website via long-tail zoekwoorden

Voor al je belangrijkste zoekwoorden zal je wel al een aparte landingspagina gemaakt hebben. Maar wat doe jij momenteel met je long-tail zoekwoorden? Vaak worden de long-tail keywords nog te weinig benut. Je blog is een geweldig platform op je website waar je deze long-tail kansen kunt benutten. Ook kun je een blog schrijven over onderwerpen die niet direct relevant aan jouw bedrijf zijn maar zich wel in dezelfde branche bevinden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een webdesign bureau dat een blog schrijft over de invloeden van e-mail marketing op website bezoekers. Niet direct relevant aan webdesign, maar voor bezoekers alsnog relevant aangezien ze (hoogstwaarschijnlijk) de website bezoeken om een website te laten maken.

Een blog is geweldig voor long-tail zoekwoorden dus, mede door het feit dat long-tail zoekwoorden aanzienlijk minder moeite kosten om hoog mee in Google te komen vanwege de lagere concurrentie. Je zult dan met je gehele website (goed) gaan ranken voor meer zoekwoorden, waardoor jouw algehele organische verkeer weer opgekrikt wordt.

Het aantal long-tail keywords en hoe veel traffic dit binnen kan trekken wordt duidelijk gemaakt in het onderstaande data-gedreven onderzoek van Ahrefs:

Zoekvolume distributie op basis van type zoekwoorden, welke

Het percentage long-tail zoekwoorden bedraagt ruim 90 procent van alle maandelijkse zoektermen. Long-tail zoekwoorden zijn dan ook onmisbaar in een concrete SEO-strategie.

2.      Vergeet de Google freshness factor niet

Wie zich al een tijdje bezig houdt met SEO zal ongetwijfeld weten wat de freshness factor inhoudt, het is immers een belangrijke ranking factor. Google’s ‘freshness’ factor is gebaseerd op hoe vaak je de content op je website updatet en/of nieuwe content voor je website schrijft. Dit is opgedeeld in ‘content freshness’, ofwel het updaten van oude content en ‘sitewide freshness’, gebaseerd op hoe vaak de website nieuwe content plaatst. Dit allemaal om te zorgen dat jouw website en jouw content relevant blijft voor je doelgroep. Een blog ‘tuintrends voor 2018’ gaat in 2019 niet relevant meer zijn voor de doelgroep, dus zaak is dan om die blog te updaten om verval te vermijden zoals in het onderstaande voorbeeld van AuthorityHacker:De freshness factor van Google en hoe dit pagina traffic beïnvloedt

Deze freshness factor is ook erg afhankelijk van de content. Zo is er namelijk minder reden om een artikel over ‘de samenstelling van het menselijk lichaam’ te updaten dan een tech artikel zoals ‘welke koptelefoons hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding’. Het ene artikel blijft vrijwel constant hetzelfde en het updaten zal qua freshness niet zo veel meewegen. In een artikel over de beste prijs/kwaliteitsverhouding van koptelefoons zal het echter aanzienlijk meewegen, het is immers zo dat koptelefoons komen en gaan.

Google erkent deze freshness factor op meerdere manieren:

  • Content aanpassingen
  • Klanteninteractie
  • Nieuwe backlinks naar het artikel
  • Publish date / last modified date
  • Aanwezigheid van keywords die freshness aanduiden
    • – Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van het huidige jaartal in de content en het weghalen van oude jaartallen

Denk er wel aan dat simpelweg je blog post opnieuw plaatsen zonder daadwerkelijk aanpassingen te maken waarschijnlijk niet zal werken. Google zal dergelijke kleine aanpassingen hoogstwaarschijnlijk negeren.

3.      Het zorgt voor natuurlijke verspreiding van je content

Schrijf je een blogpost op een website waar veel traffic op binnen komt? Dan kan een kwalitatief geschreven artikel wat echt bezoekers trekt en ook relevante en nuttige informatie biedt vaak gedeeld worden op verschillende kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, afhankelijk van het onderwerp en de branche.

Wellicht wordt er zelfs een link naar je artikel toe geplaatst vanaf een andere website in jouw branche. Dit heeft als resultaat dat jouw blog nog meer stijgt in SEO-waarde, waardoor jouw artikel nóg meer traffic binnenhaalt en wellicht zelfs nog meer links. Op deze manier zal je op een goede manier

4.      Je kunt er je categoriepagina’s mee versterken

Wist je al dat je jouw andere pagina’s kunt versterken via je blog? Dit gebeurt door middel van interne links naar relevante pagina’s op je website. Door interne links in je blogposts te zetten zorg je er voor dat:

  • Er SEO-waarde (linkjuice) doorgegeven wordt naar de pagina’s waar naartoe gelinkt wordt (net als met externe links moeten deze wel relevant zijn)
  • Google meer relevantie ziet tussen het artikel en de pagina waar je naartoe linkt
  • Hoe meer interne links er naar een pagina verwijzen, hoe belangrijker Google deze pagina acht

Denk er echter wel aan dat het aantal interne (en externe) links op een pagina en de correlatie tussen de blogpost en de pagina waarnaar gelinkt wordt invloed heeft op de hoeveelheid PageRank, ofwel pagina waarde, wat doorgegeven wordt door de interne link. Zo zal een blog met 10 twijfelachtige interne links er in aanzienlijk minder waarde doorgeven naar de gelinkte pagina’s dan een blog met 2 relevante interne links.

Naast dat een grote hoeveelheid interne links op een pagina de waarde van een individuele interne link zal verminderen staat het ook niet netjes. Wanneer er in vrijwel iedere zin op een blog een interne link staat leest dit voor je bezoekers ook niet lekker en aangezien Google de afgelopen jaren steeds meer inzoomt op gebruikerservaring signalen zoals bounce rate zal dit niet meehelpen.

Bekijk hieronder het PageRank concept:Pagerank afbeelding die in kaart brengt hoe interne links en pagina waarde andere pagina's kunnen beïnvloeden

Je ziet in de bovenstaande afbeeldingen dat de ‘pagina’s’ met 1,6% waarde helemaal geen interne links hebben. Pagina ‘A’ heeft maar één interne link, van een pagina die niet heel veel waarde heeft. Pagina ‘C’ heeft aanzienlijk meer waarde maar heeft ook maar één interne link, echter is deze interne link afkomstig van een zeer waardevolle pagina.

5.      Je kunt de blog delen via social media en andere kanalen

Je denkt misschien dat social media niks voor je SEO doeleinden kan betekenen. Niets is echter minder waar. Een afbeelding van meerdere social media logo'sTerwijl Google steevast aanhoudt dat social media signalen geen directe ranking factoren zijn, hebben meerdere data-gedreven onderzoeken wel bewezen dat social media indirect zwaar mee kan wegen voor je SEO-activiteiten.
Zo kun je een nieuwe blog op Facebook delen om er voor te zorgen dat deze sneller wordt geïndexeerd, maar ook om op natuurlijke wijze sterke links te verkrijgen.

Jouw blog kan via een social post door een bedrijf of werknemer in de branche gelezen worden, waardoor er kans is dat deze op de website wordt gedeeld en jouw. Afhankelijk van het onderwerp  van je blog (denk aan een data-gedreven onderzoek of infographic, of simpelweg een in-depth artikel) kan er ook naar jouw blog gelinkt worden als autoritaire bron.

 

Op deze manieren kun jij een blog op je website benutten voor je SEO-doeleinden. Heb je hier hulp bij nodig? Schroom niet om contact met onze content marketing afdeling op te nemen. Hulp bij een ander aspect van online marketing nodig? Wij kunnen je op ieder gebied ontzorgen!