Meervoormamas.nl

Klantcase: Kwalitatieve content creëren met behulp van marktonderzoek

Een marktonderzoek geeft je meer inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep. Je klanten, prospects en mensen die betrokken zijn bij jouw onderwerpen of producten geven zelf hun mening over specifieke zaken die te maken hebben met jouw bedrijf of organisatie. Met de resultaten uit een onderzoek kun je allerlei kanten op. Je kunt uiteraard je productaanbod of je dienstenpakket aanscherpen. Maar wanneer we kijken naar de mogelijkheden van online marketing kun je met behulp van de uitkomsten bijvoorbeeld een infographic ontwikkelen en delen met relevante partijen, een whitepaper maken of een persbericht versturen naar belangrijke websites. Een marktonderzoek biedt verschillende kansen om creatief aan de slag te gaan met linkbuilding. In dit artikel delen we graag de case van Gewoonborstvoeding.nl en Meervoormamas.nl met je. Met behulp van marketonderzoek werd kwalitatieve content in de vorm van een persbericht gecreëerd.

Gewoonborstvoeding.nl doet onderzoek naar borstvoeding in Nederland

Tijdens de Wereld Borstvoeding Week 2019 deed Gewoonborstvoeding.nl in samenwerking met  MeerVoorMamas.nl een onafhankelijk onderzoek naar de keuze over het wel of niet geven van borstvoeding, steun vanuit de omgeving voor het geven van borstvoeding en reacties van omstanders wanneer er voeding wordt gegeven in openbare ruimtes. Aanleiding hiervan was de rel die ontstond op social media rondom het beleid van Luchtvaartmaatschappij KLM op het gebied van borstvoeding. KLM kwam recent onder vuur te liggen omdat het bedrijf wil dat moeders die aan boord borstvoeding geven een dekentje over de baby en de borst leggen om te voorkomen dat anderen er aanstoot aan nemen.

Hoe ging Gewoonborstvoeding.nl te werk?

Een goed haakje is belangrijk om een onderzoek te doen en om momentum rondom je persbericht te krijgen. Naar aanleiding van de KLM rel en de wereldwijde borstvoedingsweek, werd een vragenlijst opgemaakt met in totaal 17 vragen. Deze vragenlijst werd opgemaakt in Surveymonkey en er werden verschillende flows gemaakt. Mensen die wel borstvoeding geven, kregen uiteraard andere vragen dan mensen die geen borstvoeding geven.

Vervolgens werd gekeken naar een mogelijkheid om via een uitgeverij met een groot bereik in de jonge gezinnenmarkt het onderzoek te verspreiden. Er werd gekozen voor een samenwerking met Meervoormamas.nl. Dit online platform voor en door jonge moeders heeft een eigen nieuwsbriefdatabase met meer dan 100.000 adressen van jonge moeders en zwangere vrouwen en een bereik van meer dan 30.000 fans via sociale media. Via een dedicated nieuwsbrief en verschillende berichten op social media werden moeders uitgenodigd om mee te doen aan het onderzoek. En met succes!

Resultaten van het onderzoek

Meer dan 3.500 respondenten vulden het onderzoek volledig in. Uit het onderzoek blijkt dat 70% van borstvoeding gevende moeders wel eens borstvoeding heeft gegeven in een openbare gelegenheid. Maar liefst 45% van borstvoeding gevende moeders voelt zich ongemakkelijk bij het voeden van kind in een openbare gelegenheid.

En dit ongemakkelijke gevoel lijkt ook ergens op gebaseerd zo blijkt ook uit het onderzoek: Meer dan 4% van de borstvoeding gevende moeders geeft aan wel eens negatieve reacties te krijgen bij het voeden in openbare ruimtes. En bijna 23% van de vrouwen die aangeeft zelf geen borstvoeding te geven, geeft aan dat ze het prima vinden dat moeders in openbare ruimtes hun kind de borst geven, zolang ze dat zelf maar niet hoeven te zien.

Het persbericht

Met deze uitkomsten uit het onderzoek gingen we aan de slag. Vanuit Gewoonborstvoeding.nl, dé webwinkel op het gebied van borstvoeding en borstvoedingsproducten, werd een persbericht opgemaakt, dat we vanuit LEQUAL zijn gaan verspreiden naar verschillende websites in de jonge gezinnenmarkt. Het doel was om de uitkomsten breed te verspreiden om daarmee de maatschappelijke discussie rondom borstvoeding positief te beïnvloeden, én om Gewoonborstvoeding als specialist nog beter te positioneren en om te zorgen voor kwalitatieve backlinks naar de webwinkel.

Mathijs Visser, mede-eigenaar van Gewoonborstvoeding.nl: “We zijn zeer tevreden over de samenwerking met onze partners bij dit onderzoek. De promotie van het onderzoek in de doelgroep via Meervoormamas.nl liep goed en heeft ervoor gezorgd dat we extreem veel deelnemers hadden. De uitkomsten gaven ons een goed representatief beeld en we hebben hiermee een interessant persbericht kunnen maken. LEQUAL heeft gezorgd voor goede promotie en verspreiding van het bericht naar relevante websites. Door hierbij intensief samen te werken is het goed opgepakt door, voor ons relevante, media. We hebben met behulp van het onderzoek de discussie rondom borstvoeding positief kunnen beïnvloeden en er zijn veel nieuwe kwalitatieve backlinks geplaatst. Wat ons betreft dus zeker voor herhaling vatbaar!”