Rowen van Dijk Geen reacties

De mogelijkheden en voordelen van adverteren op YouTube

De mogelijkheden en voordelen van adverteren op YouTube

YouTube is de laatste jaren uitgegroeid tot een medium waar meer dan alleen muziekvideo’s en filmpjes op gekeken wordt. De statistieken van YouTube spreken daarom voor zich en bieden enorme kansen. Dagelijks wordt er zo’n miljard uur aan video’s bekeken door ruim 30 miljoen gebruikers en per minuut wordt er meer dan 100 uur aan videocontent geüpload. Vooral tieners kunnen urenlang video’s van hun favoriete gamers of vloggers bekijken. Dat YouTube een kanaal is waar serieus naar gekeken moet worden is wel duidelijk. In een eerder artikel legde ik de voordelen van remarketing op YouTube uit, en deze keer gaan we het hebben over de voordelen van het adverteren op YouTube.

 

YouTube adverteren – Mogelijkheden

TrueView InStream advertenties

TrueView InStream-advertenties kennen we allemaal wel, het zijn de advertenties die je te zien krijgt voorafgaand aan een video of tijdens het kijken van een video.

De advertenties die voorafgaand aan een video worden weergegeven kunnen door de kijker al na 5 seconde worden overgeslagen. Het is dus belangrijk dat de boodschap waar het om draait in deze 5 seconde helder wordt uitgelegd, maar ook moet de kijker getriggerd worden om de advertentie verder te kijken.

Het tweede soort advertenties, dat tijdens de video wordt afgespeeld, wordt getoond bij video’s langer dan 10 minuten en kan door de kijker niet worden overgeslagen. De duur van de advertentie is maximaal 30 seconde. Het lijkt hierdoor makkelijker de boodschap over te brengen, maar doordat het langer duurt is de kans groter dat de kijker even de aandacht ergens anders op richt. Ook hier geldt dus dat de boodschap al direct pakkend en duidelijk moet zijn.

De TrueView InStream advertenties zijn dus ideaal voor het overbrengen van een korte, krachtige boodschap zoals het introduceren van een nieuw product of aankondigen van een evenement.

 

TrueView InDisplay advertenties

TrueView InDisplay advertenties zijn betaalde videosuggesties. De videosuggesties worden naast de video getoond die wordt bekeken. De advertentie wordt getoond als het onderwerp overeenkomt met de video die wordt bekeken.

 

TrueView InSearch advertenties

TrueView InSearch advertenties zijn vergelijkbaar met de advertenties die worden getoond op Google. Ze komen bovenaan de pagina te staan nadat er een zoekopdracht is uitgevoerd. De advertentie wordt weergegeven als de zoekwoorden die de gebruiker invoert overeenkomen met de advertentie. Hierdoor weet je zeker dat de advertentie die wordt getoond ook relevant is aan de interesses van de gebruiker.

De TrueView InSearch advertenties worden alleen getoond wanneer erop geklikt wordt door de gebruiker. Hierdoor weet je al dat er interesse is in de boodschap die je wilt overbrengen en kan het wat meer gericht zijn op het genereren van leads.

 

YouTube Bumper advertenties

Bumper Ads zijn vergelijkbaar met de eerdergenoemde TrueView InStream advertenties. De YouTube Bumper Ads worden net als de InStream advertenties getoond voorafgaand aan de video. Het verschil is echter dat deze niet overgeslagen kan worden, en maximaal 6 seconde kan duren.

 

Voordelen van YouTube adverteren

YouTube is na Google de grootste zoekmachine op het web. Het is al een hele tijd niet meer zo dat YouTube alleen wordt aangezet om muziek te luisteren of tussendoor wat filmpjes te bekijken. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren meer naar YouTube kijken dan naar de televisie. Het is dus een gemiste kans om als onderneming dit medium niet in te zetten. Hieronder vind je alle voordelen op een rijtje:

  • YouTube heeft een groot bereik. Naast de jongeren die massaal filmpjes op YouTube bekijken zijn er natuurlijk ook volwassenen die er dagelijks gebruik van maken. Zeg nou zelf, kijk jij niet regelmatig een video op YouTube om meer over een onderwerp te weten te komen?
  • YouTube een stuk goedkoper dan tv-reclame. Via YouTube is het met een dagbudget van €10 per dag al mogelijk om duizenden mensen te bereiken, waar een tv-reclame gemiddeld €3.000 kost per 30 seconden.
  • Een campagne is ‘gemakkelijk’ op te zetten via Google Ads
  • Het is mogelijk om zeer gericht op je doelgroep te targetten.
  • Doordat de video altijd pas getoond wordt na een actie van de gebruiker heb je de volle aandacht.
  • Je deelt de advertentieplek meestal niet met een ander bedrijf.

Ben jij benieuwd wat de YouTube advertentiemogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met één van onze advertising specialisten.

Rick Burgers Geen reacties

Wat is de beste SEO tool voor zoekwoordanalyses?

Wat is de beste SEO tool voor zoekwoordanalyses?

Veel SEO specialisten voeren dagelijks zoekwoordanalyses uit. Deze analyses helpen experts om de juiste conclusies te trekken om een website verder te optimaliseren. Aangezien algoritmes van zoekmachines tegenwoordig sneller worden geüpdatet als nooit tevoren en daardoor het vaak sneller werkt als een menselijk brein, is het juist noodzakelijk om regelmatig deze zoekwoordanalyses uit te voeren. Hierdoor blijf je als expert op de hoogte van de ontwikkelingen en kan je daar op inspelen. Gelukkig hoef je dit niet uit je hoofd te doen, maar kan je gebruik maken van zogeheten zoekwoord analyse tools. Deze tools geven precies aan wat het zoekvolume van een bepaald keyword is, welke alternatieve zoekwoorden er zijn en hoe groot de concurrentie is. Anno 2018 zijn er meerdere keywordplanners die worden gebruikt. In dit artikel gaan we er 4 uitlichten en daarbij letten we op de essentiële verschillen en kijken we naar de functies. Daarbij toetsen we deze tools op toegankelijkheid, resultaat en prijs.

1.     Google Keyword Planner

Uiteraard mag de bekende Keyword Planner van Google niet ontbreken. Deze tool wordt dagelijks nog door veel online marketeers gebruikt voor het meten van zoekvolumes op bepaalde keywords, het zoeken naar alternatieve keywords of hoe groot de concurrentie is. Echter kleeft er ook een groot nadeel aan de Keyword Planner van Google en dat is dat je pas kan beschikken over exacte zoekvolumes als je een Google Adwords Campagne draait. Indien je deze tool wel normaal wil gebruiken krijg je een indicatie van het zoekvolume (100-1000).

2.     Keywordtool.io

Een ander veelgebruikte tool is Keywoordtool.io. Deze wordt voornamelijk ingezet om alternatieve zoekwoordcombinaties te vinden. Door een zoekwoord in te voeren krijg je uitgebreide lijsten met keywords mogelijk interessant zijn om ook te gebruiken. Daarbij is het mogelijk om exacte zoekvolumes te meten voor Nederlandstalige zoekwoorden (andere landen ook mogelijk). Echter dien je een account aan te maken om toegang te krijgen tot deze data. Om gebruik te maken van alle functionaliteiten betaal je $88 per maand.

3.    Ubersuggest

Een tool die we steeds vaker voorbij zien komen is Ubersuggest van Neil Patel. In 2018 heeft de tool een metamorfose ondergaan en is veel toegankelijk geworden. De tool kan data vanuit Google tracken waardoor deze gegevens altijd up-to-date zijn. Daarbij worden de exacte zoekvolumes weergegeven en geeft de tool ook interessante alternatieve keywords. Bovendien is Ubersuggest kosteloos te gebruiken en zit je niet vast aan een account.

4.    Ahrefs

Wist je ook dat je zoekwoordanalyses met Ahrefs kunt uitvoeren? Hoewel deze tool voornamelijk wordt gebruikt om backlinkprofielen te analyseren of om content strategieën te bedenken, leent Ahrefs zich ook prima voor zoekwoordanalyses uit te voeren. De tool geeft zich uitgebreide zoekwoordstatistieken voor de eigen website, maar ook waar concurrenten zoal op scoren. Denk bijvoorbeeld aan zoekvolumes, hoe lastig het is om op een keyword te ranken en wat de cost per click is. Bovendien worden er ook kansen weergegevens van zoekwoorden die je nog eventueel kunt gebruiken. Echter is Ahrefs is niet kosteloos, want je betaald minimaal $99 voor één gebruiker en om 5 campagnes te mogen draaien.

Voor- en nadelen

Hieronder nog alle voor- en nadelen op een rij:

 

Tool

 

Toegankelijkheid Resultaat Kosten per maand
Google Alleen met account Zeer nauwkeurig  Kosteloos
Keywoordtool.io Alleen met account en tegen betaling Zeer nauwkeurig  

$68 voor standaard pakket

Ubersuggest Geen account nodig Zeer nauwkeurig Kosteloos
Ahrefs Alleen met account en tegen betaling Zeer nauwkeurig  

$179 voor standaard pakket

Conclusie

Voor pure zoekwoordanalyses zijn er twee opties die kosteloos zijn, namelijk de Google Keyword Planner en Ubersuggest. Bij eerstgenoemde dien je wel een account aan te maken waardoor je daarna gebruik kunt maken van de keywordplanner. Mocht je even snel wat keywords willen onderzoeken zonder daar te veel poespas voor te gebruiken, dan is Ubersuggest de beste tool om te gebruiken. Het is kosteloos, de resultaten zijn zeer nauwkeurig en de toegankelijkheid is heel open. Daarentegen moet je wel betalen voor Ahrefs, maar dan heb je ook veel meer mogelijkheden.

Daag ons uit!

Heb jij ook ervaring met deze keywordplanners of wellicht gebruik je andere tool om zoekwoordanalyses uit te voeren. In dat geval zijn wij benieuwd naar jouw bevindingen. Heb je zin om met ons hierover te sparren? Neem dan vrijblijvend contact op en wie weet kunnen wij binnenkort samen een kop koffie drinken om te praten over ons vakgebied.

Koen Ras Geen reacties

Google Home Assistant en Smart Speaker – Hoe om te gaan met je online strategie

Google Home Assistant en Smart Speaker – Hoe om te gaan met je online strategie

De Google Assistant is sinds eind juli in Nederland op de markt beschikbaar, wat voor veel bedrijven betekent dat er een nieuwe factor aanwezig is die jouw online strategie positief of negatief kan beïnvloeden. In Amerika is de Google Assistant al een tijdje op de markt en ook de Smart Speaker is al sinds 2017 in veel Amerikaanse huishoudens te vinden.

Alhoewel de Google Home Smart Speaker nog geen officiële release date heeft in Nederland staat het wel al definitief vast dat deze er ook al snel aan komt. Ben jij benieuwd naar hoe je op de juiste manier in kan spelen op de release van zowel Google Assistant als Google Home Smart Speaker? Wij vertellen jou wat de Google Assistant en de daaropvolgende Google Home precies inhoudt, wat het voor jouw merk kan betekenen en hoe je er op de juiste manier op in kunt spelen.

Wat zijn Google Assistant en de Home Smart Speaker?

Net als het welbekende Siri dat in 2011 het debuut maakte is Google Assistant een spraak-geactiveerde assistent voor op je telefoon. Google Assistant functioneert als bot (AI) en is dus ook zelflerend om zo goed mogelijk in te spelen op jouw behoeften. Met het zelflerende aspect van de Assistant probeert Google het gevoel van een daadwerkelijke conversatie te simuleren en interactie aan te moedigen. Additionele zaken die je met de Google Assistant kan zijn onder andere:

  • Een zoekopdracht uitvoeren via Google
  • Een route beschrijven en verkeersinformatie aangeven
  • Het weerbericht achterhalen
  • Agendapunten creëren en verwijderen
  • Een boodschappenlijstje opstellen en opvragen
  • Vertalen

Daarnaast zijn er vanzelfsprekend nog veel meer opdrachten die je aan de assistent kan geven.

De Home Smart Speaker kan gekoppeld worden aan al je smart home producten van populaire merken zoals Philips, Samsung en Nest om zaken zoals slimme verlichting en audio via spraak gecontroleerde acties te bedienen. Naar verwachting zal het aantal koppelingsmogelijkheden met smart home producten alleen maar groeien na verloop van tijd.

Maar wat kan Google Home voor jouw organische Google rankings betekenen?

Wat betekent de release van de Google Home Assistant en speaker voor mijn positie in Google?

Binnen de Online Marketing wereld is een concrete online strategie van uiterst belang. Een dergelijke verschuiving in Google zoals Google Home kan de gewoonlijke gang van zaken binnen Google erg beïnvloeden, zoals gezien met de Mobile First update. Maar hoe kan de Google Assistant en de daaropvolgende Google Home Speaker de gemiddelde online strategie beïnvloeden?

Momenteel kun je verscheidene vragen aan de Google Assistant stellen, een beperkt deel van deze vragen zal echter maar nuttig gebruik maken van de Google zoekresultaten. Vragen zoals “welke cafés kan ik in de buurt vinden?” zullen beantwoord worden met resultaten uit Google Maps. Google Search wordt door de Home Assistant alleen gebruikt om antwoorden voor je te vinden op specifieke vragen zoals “Wat is de grootste staat van Amerika?”.

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag ‘wat betekent het voor mijn positie in Google?’: gelukkig kan er vrijwel niets gebeuren wat jouw organische zoekresultaten negatief kan beïnvloeden. Wel liggen er enkele kansen om de zoekresultaten positief te beïnvloeden.

Hoe kan ik met mijn online strategie inspelen op de Google Home Assistant?

De Google Home Assistant gebruikt dus alleen Google Search en Google Maps om antwoord te geven op enkele zoekopdrachten. Wanneer er gezocht wordt op “Waar in de buurt kan ik een autogarage vinden?” wil jij natuurlijk dat jouw autogarage als antwoord wordt gegeven. In enkele gevallen zal Google bij dit antwoord ook een link naar je website voorzien. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw bedrijf of dienst/product getoond wordt?

Google Home Assistant haalt antwoorden uit de ‘featured snippets’ die je bij veel Google zoekopdrachten bovenin ziet staan om een snel antwoord voor je te realiseren. Om dus profijt te halen uit de Google Home Assistant binnen de organische Google zoekresultaten dien je er voor te zorgen dat je in de featured snippets terecht komt. Veelal zullen dit ‘long-tail’ zoekopdrachten zijn, zo zal je door te typen namelijk eerder “Restaurant in de buurt” opzoeken terwijl dit met de Google Home Assistant eerder “Welke restaurants zitten er allemaal in de buurt” op zal vragen. Indien je jouw snippet in de Local SEO resultaten wilt laten komen kan daar nog veel aan te pas komen.

Om jouw dienst, product of bedrijf in snippets te laten komen is het van belang dat je op de beste manier inspeelt op de zoekopdracht. Dit betekent dus onder andere dat je zo duidelijk en uitgebreid mogelijk antwoord geeft op de vraag die een ‘zoeker’ precies stelt. Ook is het van belang dat je precies inspeelt op de zoekopdracht. Wat willen mensen precies bereiken als ze de zoekopdracht uitvoeren en hoe realiseer je het beste antwoord?

Benieuwd naar onze verdere expertise op het gebied van online marketing en hoe we jou daar mee verder kunnen helpen? Je kunt te allen tijde vrijblijvend een gesprek met onze specialisten inplannen.

Rowen van Dijk Geen reacties

Online marketing voor goede doelen (Google Ad Grants)

Online marketing voor goede doelen (Google Ad Grants)

Stel je voor: je hebt een non-profit organisatie en wilt dat jouw website goed zichtbaar is in Google. Om bovenaan in de organische zoekresultaten is een hele opgave wanneer er tal van andere websites zijn die schrijven over dierenleed. In dit geval kan het adverteren in Google Ads (voorheen Google AdWords) de uitkomst zijn. Helaas hebben non-profitorganisaties vaak niet het budget om de kosten die daarbij komen kijken op te hoesten. Hierom is Google Ad Grants in het leven geroepen door de zoekmachine gigant.

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants is een advertentie programma dat ontwikkeld is om ervoor te zorgen dat non-profitorganisaties en goede doelen gemakkelijker zichtbaar kunnen zijn in Google. Het programma steunt deze organisaties met een klikbudget dat kan oplopen tot 329$ per dag, wat neerkomt op $10.000 per maand (de verhouding naar euro’s fluctueert en verschilt). Dit is afhankelijk van de zoekvolumes op de zoekwoorden die relevant zijn aan de organisatie. Verder werkt Google Grants hetzelfde als Google Ads. Het beheren van de accounts gaat ook via Google Ads en er wordt gewoon betaald per klik. Het enige verschil is dat er normaal betaald moet worden voor de kosten die gemaakt zijn, en een Google Grants adverteerder deze kosten van Google krijgt.

Hoe kan ik me aanmelden voor Google Ad Grants?

Het aanmelden voor Google Ad Grants is vrij gemakkelijk. Je meldt jouw organisatie aan via deze link en wacht op de goedkeuring van Google. Scholen, ziekenhuizen en overheidsinstanties komen niet in aanmerking voor Google Grants. Na de aanmelding neemt Google binnen één tot drie dagen via e-mail contact met je op en kan er gestart worden met het opbouwen en beheren van het account.

Ik ben aangemeld en wat nu?

Wanneer je bent aangemeld is het belangrijk dat je het account goed bijhoudt. Google stelt namelijk hoge eisen aan de kwaliteit van het account. Als er niet aan de eisen wordt voldaan ben je snel je Google Grants account kwijt. De eisen waaraan voldaan moet worden zijn:

  • Het is opgebouwd volgens de structuur-eisen van Google Ads.
  • Het account wordt actief beheerd. Onder ‘actief beheren’ verstaat Google dat er gereageerd wordt op e-mailverzoeken en ten minste één keer per maand wordt ingelogd in Google Ads.
  • Een CTR van 5%. Lukt dit twee maanden op rij niet, dan wordt het account op non-actief gezet.
  • Cost per Click (CPC) niet hoger dan $2,-
  • De zoekwoorden zijn direct relevant aan de missie van je organisatie. Ook hebben ze een kwaliteitsscore van minimaal 3.

 

Heb je hulp nodig bij het aanvragen, opzetten en/of beheren van het account? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten!

Rowen van Dijk Geen reacties

Geoptimaliseerde datafeed marketing via Channable

Geoptimaliseerde datafeed marketing via Channable

Als webshop eigenaar kan het goed zijn om te adverteren op externe kanalen. Wanneer je wilt gaan adverteren op meerdere kanalen tegelijk, heb je voor ieder kanaal een specifieke datafeed nodig. Ieder platform hangt eigen eisen aan deze productfeeds, waardoor het voor adverteerders veel werk is om alles goed bij te houden. Door Channable in te zetten is het mogelijk om vanaf één platform te adverteren op al deze kanalen. Met Channable is het mogelijk om voor een (relatief) laag bedrag per maand veel tijd besparen met het aanbieden van je producten op verschillende kanalen.

 

Waar worden datafeeds voor gebruikt?

Datafeeds worden gebruikt door online platformen om producten van externe partijen in te kunnen laden op hun website. Platformen als Google Shopping, Kieskeurig en Bol.com vergelijken producten van andere websites of bieden deze aan en via deze zogenoemde datafeeds kunnen zij de data inladen die het best bij de bezoeker past. Deze platformen stellen hierom allemaal hun eigen eisen aan de datafeeds. De doelgroep van Kieskeurig kan bijvoorbeeld andere wensen hebben dan de doelgroep van Bol.com of bepaalde informatie dient wel of juist niet getoond te worden.

 

Wat is Channable?

Het vervelende is dat wanneer je als webshop beheerder op verschillende kanalen wilt adverteren, voor ieder kanaal een eigen feed aan moet maken. Dit kost erg veel tijd. Channable is een tool die ervoor zorgt dat je gemakkelijk al je producten naar verschillende externe partijen kunt sturen. Deze datafeed manager zorgt er dus voor dat je snel en gemakkelijk met feedmarketing aan de slag kunt.  Door ‘rules’ in te stellen is het mogelijk om voor alle platformen de data aan te leveren op de manier waarop deze voldoen aan de eisen.

 

Hoe werkt Channable precies?

Om te beginnen installeer je de module op jouw eCommerce platform. Het is mogelijk om koppelingen te maken met onder andere Magento, Lightspeed en WooCommerce. Channable exporteert door de koppeling regelmatig alle productinformatie uit je webshop naar de tool. Je stelt verschillende regels in waardoor je de volledige controle hebt over de productinformatie die je doorgeeft en de feed voldoet aan de eisen van het platform. Aan de hand van de regels die je meegeeft genereert Channable op maat gemaakte feeds voor iedere partner. Zodra de feed voldoet aan de eisen en is geaccepteerd krijg je dit in het Channable dashboard te zien. Dankzij de mogelijkheid om Google Analytics te koppelen aan Channable kan je alle data gemakkelijk analyseren en optimaliseren in de Channable omgeving.

 

Voor wie is Channable interessant?

Vanwege het lage maandelijkse bedrag is het interessant voor zowel ZZP’ers, MKB bedrijven als groot zakelijk. Zo is er een ‘small’ pakket beschikbaar. Met dit pakket is het mogelijk om tot 500 items te importeren en verspreiden via 3 verschillende kanalen. Indien het assortiment van jouw website groter is, is het uiteraard mogelijk om de grootte van dit pakket uit te breiden.

 

Ben je eigenaar van een webshop en van plan om datafeed marketing in te zetten, maar beschik je niet over de juiste kennis? Neem dan contact op met een expert van LEQUAL om de mogelijkheden voor jouw webshop te bespreken.

Rick Burgers Geen reacties

Voordelen van YouTube remarketing

Voordelen van YouTube remarketing

Remarketing is een marketingtool dat gebruikt wordt om mensen die al eens eerder jouw website hebben bezocht opnieuw te bereiken. Remarketing wordt door veel mensen gezien als irritant, maar wanneer het op de juiste manier wordt ingezet zal het echt een toegevoegde waarde zijn voor de organisatie. De kanalen die vooral gebruikt worden zijn Google, Facebook en Instagram. YouTube wordt vaak vergeten als remarketing kanaal, terwijl daar ook een groot publiek en verschillende doelgroepen te vinden zijn.

Hoe werkt remarketing en hoe kan het worden ingezet binnen YouTube

Om te beginnen moet je jouw YouTube account koppelen aan Google AdWords zodat het voor Google mogelijk is om bezoekers op je YouTube kanaal te retargeten. Remarketing werkt op basis van cookies die op de bezoeker zijn/haar webbrowser worden geplaatst wanneer een website wordt bezocht of een bepaalde YouTube video wordt bekeken. Hierdoor weet Google dat de bezoeker al eens interesse heeft getoond in het product en kan remarketing worden ingezet. De bezoeker wordt toegevoegd aan de retargetinglijst wanneer een van de onderstaande acties wordt uitgevoerd.

  • Er wordt een video van je kanaal bekeken (helemaal afgekeken of minimaal 30 seconden)
  • Er wordt een video geliked
  • Er wordt geabonneerd op een kanaal
  • Er wordt een video van een kanaal toegevoegd aan een afspeellijst
  • Jouw websites of een bepaalde pagina wordt bezocht
  • Iemand heeft jouw video gedeeld
  • Iemand heeft jouw kanaal bezocht

Waar kan YouTube remarketing voor worden ingezet?

Veel mensen zijn al bekend met remarketing via Google, maar aan remarketing via YouTube wordt vaak niet gedacht. Waar kan remarketing met videocontent nou precies voor worden ingezet en wat kan je eruit halen?

  • Volgers naar jouw YouTube kanaal trekken
  • Potentiele klanten naar je website leiden
  • Storytelling van je bedrijf
  • Acties vermelden om je doelgroep over te halen tot koop

De voordelen van YouTube remarketing

  • YouTube wordt door zoveel mensen gebruikt dat iedere doelgroep hier wel te vinden is.
  • Je betaalt alleen wanneer jouw boodschap ook daadwerkelijk wordt gezien
  • Hoog rendement doordat mensen al vooraf interesse hebben getoond in je product/bedrijf
  • Youtube is de op een na grootste zoekmachine ter wereld en daarmee is adverteren op Youtube naast het adverteren in Google en de fysieke wereld enorm waardevol.
Rick Burgers Geen reacties

Mogelijkheden om Instagram TV [IGTV] in te zetten?

Mogelijkheden om Instagram TV [IGTV] in te zetten?

Het zal je niet ontgaan zijn dat op 20 juni IGTV gelanceerd is door Instagram (onderdeel van Facebook). Een videoplatform dat moet gaan concurreren met Youtube (onderdeel van Google / Alphabet) en Snapchat Discover (Snap Inc.) en daarmee wordt de strijd tussen tech-giganten nog maar eens aangegeven.

Starten met Instagram te laat?
Organisaties die actief zijn op social media platformen als Facebook, Instagram en Snapchat zijn nauwelijks meer weg te denken. Veel bedrijven gebruiken de social media kanalen als verlengstuk op de organisatie en hebben complete teams ingericht die zich enkel bezig houden met klanten via sociale media. Ondanks het feit dat er voldoende bewijs is dat de kanalen werken voor organisaties, zijn er nog steeds organisaties die beweren dat dergelijke platformen niet interessant zijn. Echter wanneer er voldoende onderscheidend vermogen is is het nooit te laat. Door als organisatie gebruik te maken van het early adopter program van IGTV kun je je als organisatie onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Voeg waarde toe op de plaats waar de aandacht naartoe gaat.

Ondanks dat Instagram inmiddels een enorme groei heeft laten zien sinds de overname door Facebook is het platform nog steeds een relatief goedkoop kanaal om op te adverteren. Bij traditionele marketing campagnes wordt vaak afgerekend op basis van bereik waar je binnen de social media kanalen veel meer kunt aansturen op betrokkenheid en dus aandacht. Het platform is niet voor niets het hardst groeiende social platform binnen Nederland.

De targeting opties van adverteren op Instagram zijn enorm uitgebreid. Door de juiste strategie te bepalen en in te zetten kan er effectief geadverteerd worden. Hierdoor kan uiteindelijk het rendement op de campagnes hoog zijn. Relatief gezien kun je dan dus goedkoop veel waarde creëren voor jouw organisatie.

Los van het adverteren op Instagram is het interessant om gebruik te maken van de opties die het bedrijf al biedt: Instagram Story, het plaatsen van foto’s en video’s en het inzetten van influencers. Met name het onderdeel influencer marketing zal nog interessanter gemaakt worden middels IGTV. IGTV is namelijk niet bedoeld om traditionele televisie te beconcurreren (Netflix doet dit wel), het is vooral bedoeld om vloggers (ofwel influencers) te volgen. Hoe zet ik dit dan in?

Hoe werkt Instagram TV [IGTV] en hoe kan ik als bedrijf profiteren van het platform?

Als organisatie kun je zelf een IGTV-kanaal aanmaken (via de IGTV App) en content publiceren om zo jouw doelgroep te bereiken. Echter is dit lang niet voor iedereen weggelegd en daarom is het in sommige gevallen verstandiger om gebruik te maken van de middelen van anderen, influencer marketing!

De video’s van IGTV worden gelabeld onder drie verschillende categorieën: ‘For You’ (o.b.v. interesses), ‘Following’ (o.b.v. personen en organisaties die je volgt)  en ‘Popular’ (o.b.v. trending en populariteit op het moment).  Kijkers kunnen reageren op de video’s of de video’s liken. Zodra jouw video of die van een influencer waar je een samenwerking mee bent aangegaan in de categorie ‘popular’ beland kom je in aanraking met het grote publiek en kun je jouw ‘following’ categorie verder uitbreiden.

Analyse & optimalisatie IGTV

Uiteraard kun je inzicht verkrijgen in hoe jouw doelgroep reageert op de video’s. Via IGTV Analytics kun je zien wanneer een kijker afhaakt zodat je de input van de video’s kunt optimaliseren. Deze informatie kan natuurlijk meegenomen worden naar andere video kanalen (o.a. Youtube) binnen jouw digitale marketing strategie. Een belangrijk verschil tussen Youtube en Instagram is dat IGTV inzet op ‘vertical videos’ waar alle video’s op Youtube horizontaal zijn.

IGTV Analytics biedt dus inzicht in het afhaakmoment, aantal likes, comments en views. Er is sprake van een view wanneer iemand langer dan drie seconden een video heeft bekeken.

Ook voor B2B biedt een dergelijk platform kansen. Momenteel kunnen reguliere gebruikers video’s uploaden van maximaal 10 minuten per video, grotere accounts kunnen nu al video’s van 1 uur plaatsen. Echter zal het natuurlijk een kwestie van tijd zijn voor dit mogelijk wordt voor het grotere publiek. Als B2B organisatie kun je hier dan van profiteren door via IGTV bijvoorbeeld webinars, cursussen of advies te geven.

Hoe IGTV straks invulling gaat geven aan nieuwe advertentie mogelijkheden is nog niet helemaal duidelijk. Wat zeker is, is dat het voor iedere organisatie interessant is om mee te beginnen!

Koen Ras Geen reacties

Linkjuice genereren en optimaliseren

Linkjuice genereren en optimaliseren

Linkbuilding is een zeer belangrijk aspect van Search Engine Optimization (SEO), door linkbuilding op een goede manier in te zetten zorg je er voor dat Google aan jouw website kan zien dat deze meer waarde heeft dan concurrenten. Doordat Google meer waarde toekent aan jouw website zal je hiermee ook hogere posities behalen in de zoekresultaten. Linkwaarde wordt in de SEO wereld ook wel linkjuice genoemd en is één van de meest belangrijke factoren in het behalen van hoge posities in Google.

Linkbuilding kan onderverdeeld worden in interne linkbuilding en externe linkbuilding. Beide linkbuilding methodes zijn essentieel voor het behalen van een hogere positie in Google en zullen in dit artikel nader worden aangekaart.

Externe linkbuilding

Externe linkbuilding wordt gebruikt om waarde voor je website te genereren. Linkjuice wordt gegenereerd door relevante websites in de branche waarin jouw websites zich begeeft. De beheerder van de relevante website plaatst dan een link met anchortekst naar jouw website. Door dit te doen zegt de website waar de link op geplaatst wordt als het ware tegen Google dat jouw website relevante informatie bevat en een bezoek waardig is.

Hoe hoger de autoriteit/kwaliteit van de website, hoe meer linkjuice er naar je eigen website zal gaan en hoe beter je met deze pagina zal gaan ranken in Google. Op basis van zowel relevantie en kwaliteit zal je website een waarde en dus ook positie in Google toegekend krijgen. Aangezien Google naar zowel kwaliteit als relevantie kijkt is het belangrijk om een balans te creëren.

Ook het aantal links dat je van andere websites binnen krijgt en met welke frequentie (ook wel het backlinkprofiel genoemd) is een belangrijke factor voor de rankings van je website. Het is belangrijk dat Google ziet dat er een natuurlijke spreiding gecreëerd wordt naar de verschillende pagina’s op je website, daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat er structureel grote aantallen backlinks worden geplaatst naar je website. Dit zorgt er namelijk voor dat Google ziet dat dit niet natuurlijk is, waardoor er potentieel negatieve gevolgen voor je zoekmachine rankings ontstaan.

Wat bepaalt de kwaliteit van een pagina binnen de zoekresultaten van Google?

Voordat je begint met linkbuilding campagnes inzetten is het verstandig om er voor te zorgen dat de kwaliteit van je eigen website en de pagina’s daarop voldoet aan de richtlijnen van Google. Het is daarbij vanzelfsprekend handig als je weet waar je aan moet denken bij het optimaliseren van je website voor Google.

Google hanteert een algoritme waarvan niemand behalve Google zelf weet waar precies naar gekeken wordt. Enkele punten van het algoritme zijn echter wel bevestigd door Google of door statistieken gevalideerd:

  • De pagina dient unieke content te hebben. Dit houdt dus in dat content op een pagina niet elders op het internet te vinden is.
  • De pagina dient goed aan te sluiten op de zoekopdracht en de intentie van de persoon die de zoekopdracht heeft uitgevoerd.
  • Kwalitatieve backlinks, ook van editorials en andere autoritaire websites.
  • Pagespeed is zeer belangrijk, vooral sinds de implementatie van de Mobile First Index.
  • Het gebruikersgemak dient goed te zijn op ieder platform (pc, mobiel, tablet).
  • Geen tot weinig spelfouten, Google kan je website hier op afstraffen
  • Content is makkelijk te lezen en te begrijpen en linkt ook naar relevante autoritaire bronnen om lezers verder te helpen
  • Indien je alleen afbeeldingen of andere non-tekst content op een pagina gebruikt dienen deze een duidelijke ALT-Tag te bevatten. Dit komt omdat Google nog niet de capaciteiten heeft om afbeeldingen zelfstandig te lezen. Met een ALT-Tag geef je dus aan Google aan waar een afbeelding over gaat.

Er kan voor gezegd worden dat de bovenstaande punten de meest belangrijke punten zijn bij het optimaliseren van je website voor Google. Buiten de bovenstaand genoemde punten zijn er nog verscheidene andere punten die je rankings kunnen beïnvloeden, maar gezien de grootte van het algoritme van Google is het zeer lastig om er zeker van te zijn wat de Google rankings precies beïnvloedt.

Voldoen één of meerdere pagina’s niet aan de bovenstaande punten? Dan kan het zijn dat deze pagina’s nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn voor Google en is er nog genoeg te doen.

Wat bepaalt de kwaliteit en waarde van een externe link

Er bestaan verschillende soorten links, zo heb je bijvoorbeeld content links. Deze links zijn verwerkt in de tekst van een website en heeft in de meeste gevallen de hoogste waarde. In veel gevallen lever je bij content links een zelfgeschreven tekst aan voor een website met daarin een link verwerkt. Een groot voordeel van een content link is dat je Google context kan geven over wat de link precies inhoudt door slim te spelen met de tekst om de link heen.

De waarde van een externe link hangt af van verscheidene factoren, onderstaand de belangrijkste:

  • Anchortekst om het onderwerp van de link aan te kaarten
  • Kwaliteit van de website waarvan je een backlink vergaart
  • Relevantie aan het hoofdonderwerp van de website waar je een backlink van krijgt
  • Relevantie aan de pagina waarop de link wordt geplaatst
  • Leeftijd van het domein dat linkt; een link op een oudere website heeft meer waarde

Als je meerdere backlinks vergaart van dezelfde pagina zal alleen de eerste backlink waarde meenemen, het is daarom ook niet verstandig om meerdere links naar dezelfde pagina op één pagina te plaatsen.

Interne linkbuilding

Niet alleen het vergaren van autoritaire backlinks is belangrijk voor de SEO van je website. Je dient er namelijk ook voor te zorgen dat de crawler van Google jouw website kan navigeren en welke pagina’s daarbij het belangrijkst zijn. Dit wordt veelal gedaan door goed gebruik te maken van interne links (zoals deze).

Interne links zijn links van een specifieke pagina op je website naar een andere pagina binnen dezelfde website. Je geeft met een interne link voornamelijk linkjuice aan de andere pagina’s op je website, dit kan nog verder geholpen worden door intern te linken naar een relevante pagina of een pagina die in de volgende tak van de hiërarchie zit.

Het is van belang dat er minimaal één interne link naar iedere belangrijke pagina van je website gaat, anders kan Google de pagina waar geen interne link naar gaat niet crawlen. Zo kan je op pagina ‘1’ een interne link hebben naar zowel pagina’s ‘2’ als ‘3’, maar zonder interne link naar pagina ‘4’ zal deze pagina niet of slecht geïndexeerd worden en zal de kans op een goede positie in Google klein zijn.

Je laat met een interne link dus aan Google zien dat de andere pagina ook relevant is voor de bezoekers van de pagina van oorsprong. Ook is het voor het gebruikersgemak erg belangrijk om goed gebruik te maken van interne links, je helpt een bezoeker van de pagina namelijk met het navigeren op je website.

Hoe verspreid ik door middel van interne links de grootste hoeveelheid linkjuice?

Net als externe links zijn er ook verschillende manieren om interne links te verwerken in je website, de ene manier is effectiever dan de andere manier. Zo zie je bij vrijwel iedere website bovenin een navigatiebalk, de pagina’s die hierin verwerkt worden gelden ook als interne links en is de meest gebruikte methode van interne linkbuilding. Dit hoeft echter niet per se te betekenen dat dit de beste methode is voor interne linkbuilding. Onderstaand een overzicht van de meest effectieve manieren om linkjuice door te geven naar andere interne pagina’s:

  • Content links; omdat de content om de link heen ook erg belangrijk is voor Google zal je met een content link in de meeste gevallen meer linkjuice realiseren dan met een navigatielink, ook al is het verschil aanzienlijk klein.
  • Navigatielinks; de navigatiebalk van een website is op iedere pagina van de website te zien, dit is dus ook de plek waar je de belangrijkste pagina’s vermeld. Door de belangrijkste pagina’s van je website in de navigatiebalk te vermelden zorg je er voor dat deze pagina gecrawld wordt en op iedere pagina van je website gevonden kan worden.
  • Een pagina waar veel externe links naartoe verwijzen zal met interne links ook meer linkjuice doorgeven.
  • Interne links die vaker op je website worden gebruikt geven de pagina waar naartoe gelinkt wordt meer waarde. Zorg er daarbij voor dat er geen dubbele interne links op een pagina staan, alleen de bovenste link op een pagina geeft linkjuice mee.
  • Zichtbaarheid van je interne link heeft ook invloed, zo is een erg link met een klein lettertype minder goed zichtbaar voor bezoekers en aangezien Google gebruikersgemak erg belangrijk vindt is de link dus ook minder waard voor Google.
  • Des te minder interne links er op een pagina staan, des te meer linkjuice er mee wordt gegeven in de interne links die er wel staan. Het is dus aan te raden om interne links op een doordachte manier te gebruiken, niet om een pagina vol te gooien met interne links.

Links in de footer van je website hebben minder waarde, daarbij is het wel zo dat een footer link erg handig kan zijn om te linken naar pagina’s waar de waarde onbelangrijk is, bijvoorbeeld de ‘contact’ pagina of soortgelijke pagina’s die geen conversie creëren.

Hoe verspreid ik linkjuice over mijn website?

Externe links creëren meer waarde voor je pagina’s, echter is het bijna niet te doen bij grootschalige websites om te linkbuilden voor iedere pagina op je website. Je moet een website zien als hiërarchie; De homepage van een website is de eerste-laag van een website, de pagina’s in het navigatiemenu zijn de 2e laag. Om linkjuice te genereren voor pagina’s die in de 3e of 4e laag zitten dien je hierbij slim met interne links te werken.

Merk je dat een bepaalde pagina op je website heel slecht rankt in Google vergeleken met andere pagina’s? In dat geval zijn er verscheidene stappen die je kunt ondernemen om voor deze pagina linkjuice te genereren:

  • Relevante content op je website zoeken. Stel dat je een website hebt over elektronische producten, dan kan het zijn dat je een pagina over ‘Koptelefoons’ hebt waar je graag waarde aan toe wilt kennen. In het geval dat je een pagina over ‘Audio’ of dergelijke relevante pagina’s hebt kan je hier een interne link in de content verwerken.
    • Mocht je geen relevante content voor de pagina vinden, of de pagina zit al vrij vol met interne links omdat de desbetreffende pagina veel waarde heeft en dus ook doorgeeft, dan kan je ook nog de overweging maken om een nieuwe pagina voor de 2e laag te creëren welke wél relevant is aan de pagina’s waarnaar je wilt linken. Denk hierbij aan het bovenstaande voorbeeld over de website met elektronica; zo kan je bijvoorbeeld een pagina over ‘audio’ creëren in het geval dat deze nog niet bestaat.
  • Plaats interne links op pagina’s waar al veel interne links naartoe verwijzen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de pagina ‘producten’ of ‘over ons’, deze pagina’s zullen intern meer waarde doorgeven dan een pagina waar niet veel interne links naartoe verwijzen.
  • De beste manier om linkjuice effectief te verspreiden over je website is door de hiërarchie goed aan te houden; zo heb je bijvoorbeeld pagina ‘A’, deze staat in het navigatiemenu van je website en genereert ook waarde door middel van externe links. Pagina ‘Aa’ is relevant aan pagina ‘A’, maar heeft geen waarde omdat deze niet in het navigatiemenu staat, de logische stap is dan om een link van ‘A’ naar ‘Aa’ te plaatsen.
    Ditzelfde geldt voor pagina ‘B’, deze linkt naar pagina ‘Bb’, maar pagina ‘Bbb’ heeft ook waarde nodig. In dit geval is het verstandiger om een link van pagina ‘B’ naar pagina ‘BBB’ te plaatsen, aangezien deze meer waarde genereert dan pagina ‘Bb’. Door de hiërarchie op deze manier te onderhouden zorg je er voor dat iedere belangrijke pagina op je website waarde krijgt.

Met de bovenstaande tips en potentiële valkuilen kun je ver komen met het verspreiden van de linkjuice op jouw website. Het is van groot belang dat je sterke interne en externe linkbuilding campagnes voor jouw website inzet, door op de 1e pagina van Google te staan vergroot je de kans op conversie. Minder dan 10 procent van de personen die de zoekopdracht invoeren zal de 2e pagina van Google bezoeken. Ongeveer een derde van de personen zal op de website klikken die op de #1 positie staat, de #2 positie zal ongeveer 17% van het totale zoekverkeer verkrijgen. Dit is een exponentiële afname naarmate je de #10 positie nadert, waar het percentage rond de 2% ligt.

Ben jij benieuwd naar hoe je website er momenteel voor staat? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze linkbuilding specialisten om de huidige situatie van jouw website in kaart te brengen.

Davy Slof Geen reacties

Duckduckgo als alternatief voor Google?

Duckduckgo als alternatief voor Google?

Wie aan zoekmachines denkt, komt automatisch uit bij Google. Momenteel gebruikt vrijwel iedere Nederlander Google om informatie te zoeken en te speuren op het web. Een klein gedeelte maakt nog wel gebruik van Yahoo of Bing, maar dat is het dan ook wel. Echter zijn er nog veel meer zoekmachines in de markt die vrijwel onbekend zijn, maar wel degelijk hun toegevoegde waarde hebben. Eén daarvan is Duckduckgo. Wat weten we van deze zoekmachine en wat kunnen we ermee?

Wat is Duckduckgo?

Duckduckgo is een zoekmachine die, in tegenstelling tot Google, Bing en Yahoo, anoniem zoeken garandeert. Zoekopdrachten worden niet opgeslagen en ook wordt er geen profiel bijgehouden die automatisch zoekresultaten toont die wellicht interessant zijn voor jou als bezoeker. Alles is compleet anoniem en iedereen krijgt dan ook dezelfde resultaten voorgeschoteld bij het invoeren van een soortgelijke zoekopdracht. Zeker met de laatste schandalen over dat giganten als Google en Facebook alles over je weten is het een hele geruststelling dat er ook nog zoekmachines zoals Duckduckgo zijn waar je nog anoniem kunt blijven. Zij maken gebruik van het zogenoemde Tor-netwerk waar zoekopdrachten volledig onherkenbaar zijn en waar vrijwel altijd dezelfde zoekresultaten naar voren komen.

De strijd met Google

Hoewel Duckduckgo al langere tijd bestaat, zo is deze zoekmachine pas de laatste tijd gestegen in aanzien. Door alle negatieve publiciteit over privacygegevens van Google en andere zoekmachines, zijn mensen meer op hun hoede geworden en vertrouwen ze de zoekmachinegigant niet meer blindelings. Nu ze weten wat er met hun data gebeurt, vinden het sommigen het toch eng om zomaar een zoekopdracht uit te voeren via de grotere zoekmachines. Zij zijn op zoek naar alternatieven zoals Duckduckgo waar hun privacy wordt gewaarborgd en waarbij ze anoniem kunnen zoeken.

Er is natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal, want Duckduckgo maakt geen gebruik van personalisatie, waardoor het algoritme niet kan sturen in de zoekresultaten. Google houdt precies bij waar je naar hebt gezocht en welke websites je hebt bekeken. Hierdoor wordt er als het ware een selectie gemaakt op basis van interesses en voorkeuren en kunnen er andere zoekresultaten worden getoond als bij een ander. Je belandt dan in een soort Filter bubble waarbij de resultaten niet geheel objectief zijn.

Duckduckgo vs. Google; wat kies jij?

Met deze recente veranderingen kan het best zijn dat jouw voorkeur voor zoekmachines sterk is veranderd. Momenteel gebruiken sommigen al Duckduckgo als zoekmachine vanwege privacy redenen. Toch lijkt het erop dat het overgrote deel Google blijft gebruiken om informatie te zoeken. Immers hebben zij nog steeds verreweg het grootste marktaandeel en daar verandert in de loop der tijd ook helemaal niets aan. De keuze voor zoekmachines hangt dus geheel af van hoe jij over de privacy kwesties denkt en of jij principieel tegen het gebruik van Google bent. Anders is er geen reden om te wijzigen van zoekmachine.

Wat moet je doen met een eigen website?

Als ondernemer kunnen er misschien ook wat vragen opspelen met wat voor gevolgen dit heeft voor jouw website. Steeds meer mensen gebruiken nu Duckduckgo, maar t men verwachr niet dat een andere zoekmachine de komende jaren Google voorbij gaat streven. Het merendeel zal deze zoekmachine veelvuldig gebruiken en dat is voor jou als ondernemer ook het meest interessant om online vindbaar te zijn en hoog in Google te komen. Wel kan je nadenken over de eventuele verschuiving in het gebruik van zoekmachines en kijken hoe je kunt inspelen om de behoefte van de gebruiker. Ook kan het geen kwaad vast na te denken over een aangepaste SEO-strategie, want net als Google probeert Duckduckgo ook relevante content te tonen en de gebruiksvriendelijkheid hoog te houden. Het valt dus altijd te overwegen om je ook op andere zoekmachines te richten, maar voorlopig is en blijft Google de belangrijkste zoekmachine.

Davy Slof Geen reacties

Google Speed Update: laadsnelheid als ranking factor voor mobiele websites

Wat heeft de Google Speed Update voor gevolgen?

Op 17 januari 2018 bracht Google naar buiten dat de laadsnelheid een belangrijke ranking factor wordt voor mobiele websites. Vanaf juli 2018 gaat de Google Speed Update van kracht en daarmee worden websites de dupe die te langzaam openen. Webmasters met een trage website moeten dus opschieten. Er is nog even tijd, maar niet voor lang meer!

Van desktop naar mobiel

Mobiele snelheid

Waarom wordt de Google Speed Update doorgevoerd? Het antwoord is simpel: Google streeft naar een hoog gebruiksgemak en wil de beste resultaten tonen. In 2017 werd al de waarschuwing gegeven dat er begin dit jaar een ingrijpende verandering zal plaatsvinden in de vorm van een Mobile-first index. Hierbij dient de mobiele versie als uitgangspunt en wordt er gekeken of een website mobielvriendelijk is. De voornaamste reden is dat steeds meer zoekopdrachten via mobiele apparaten gaan en niet meer via de desktop. Door deze verandering dienen websites hun content dusdanig te optimaliseren, dat ze goed worden weergegeven op een mobiele website. Er wordt nog meer nadruk gelegd op een hoge gebruiksvriendelijkheid.

Hogere conversies

Wanneer een website niet snel genoeg opent, bestaat de kans dat bezoekers weggaan. En hoe meer mensen dit doen, des te slechter het is voor de rankings. Er ontstaat een te hoge ‘pogo sticking’ waarmee wordt aangeduid dat bezoekers op een zoekresultaat klikken om vervolgens weer razendsnel terug te keren naar de resultatenpagina om een andere website te openen. Voor Google is dit een negatief signaal als dit vaak gebeurt. Uiteindelijk kan dit veel posities schelen, omdat de bezoeker niet het gewenste resultaat heeft gevonden.  Het is daarom van essentieel belang een snelle laadtijd toe te kennen aan de website. Opent de website binnen enkele seconden, dan is de kans groot dat bezoekers erop blijven en verder kijken. Duurt het langer, dan bestaat de kans dat ze weggaan. Uit diverse onderzoeken is ook gebleken dat snellere laadtijden tot hogere conversies leiden. Zorg daarom dat jouw website ook voldoet aan deze regel.

Is jouw website al snel genoeg?

Anno 2018 zou je zeggen dat iedere website dusdanig is geoptimaliseerd dat ze voor zowel desktop als mobiel snel genoeg openen. Helaas is dat niet zo en zijn er nog steeds veel websites die niet aan de juiste eisen voldoen. Hoe kom je erachter of jouw website snel genoeg laadt? Er zijn verschillende tools om dat te weten. Eén van de bekendste is de PageSpeed Insights. Door de link van de website in de balk te plakken wordt er vanzelf een rapport gemaakt met alle bevindingen. Op een schaal van 1-100 wordt bepaald hoe snel jouw website is voor zowel desktop als mobiel. Mocht de website onvoldoende scoren, worden er automatisch enkele optimalisatietips gegeven met hoe de laadsnelheid kan worden verhoogd. Veelal gaat het om het verkleinen van afbeeldingen of het comprimeren van grote bestanden. Doe de test en bekijk hoe snel jouw website is.