Wat is de beste SEO tool voor on-page analyses?

Iedere SEO-specialist begrijpt dat on-page optimalisaties dé doorslaggevende factor kunnen zijn om een betere positie in de organische Google zoekresultaten te verkrijgen. Terwijl veel ‘basic’ on-page zaken in één oogopzicht opgelost kunnen worden, kan het voor de dieper liggende zaken erg verstandig zijn om een on-page SEO tool te gebruiken. Met de juiste on-page tools maak jij je werk als SEO-specialist een stuk makkelijker, maar belangrijker nog is dat je werk ook veel efficiënter wordt. LEQUAL heeft voor jou de (naar onze mening) beste on-page SEO tools op een rijtje gezet. Vanzelfsprekend zullen de meningen verschillen en heeft niet iedere tool dezelfde functies.

1.      Screaming frog seo spider – de ultieme website crawler

Screaming Frog is een bekende on-page SEO tool die alles wat je maar kunt bedenken analyseert. En dat allemaal in één (exporteerbaar) overzicht. Zo wordt de tool veel gebruikt voor verscheidene redenen, onder andere:

 

  • Het in kaart brengen van 301 redirects, 404 pagina’s en andere statuscodes
  • Analyseren en optimaliseren van page titles en meta descriptions
    • Optimaliseren kan via ‘SERP Snippet’
  • Canonicals en hreflang tags in kaart brengen
  • Duplicate content aankaarten

En daarnaast kun je Screaming Frog voor veel meer gebruiken om alle kleine en grote fouten uit je website te halen en de top te bereiken in de zoekresultaten. Screaming Frog is deels gratis, wanneer je meer dan 500 urls wilt analyseren zal je echter moeten upgraden naar de betaalde versie.

2.      Ahrefs site explorer

Ahrefs staat bekend als één van de meest all-round SEO tools op de markt op dit moment en ook voor on-page SEO elementen is Ahrefs een prima tool. Je kunt vrijwel alles aan je website via Ahrefs analyseren. Van uitgaande links naar je huidige top pagina’s. Je kunt met de site explorer van Ahrefs analyses doen voor iedere website die je maar wilt. Zo kun je er ook voor kiezen om de pagina’s van je concurrenten te analyseren en aan te kaarten op welke vlakken je het momenteel beter/slechter doet en welke stappen je kunt ondernemen om de concurrentie in te halen. Enkele on-page punten die je met Ahrefs kunt analyseren:

  • Organische zoektermen en de mate van concurrentie en zoekverkeer op desbetreffende zoektermen
  • Top pagina’s en subdomeinen
  • Concurrerende domeinen en pagina’s
  • Beste (en best groeiende) pagina’s op basis van links
  • Uitgaande links, anchorteksten en broken links

Je dient echter wel te betalen voor Ahrefs, de prijzen liggen daarbij uiteen afhankelijk van het pakket dat je af wilt nemen.

3.      Woorank

Woorank is een betaalde tool en plugin die jouw gehele website analyseert. Deze tool biedt een gehele rapportage van de verscheidene on-page elementen op je website. Daarnaast geeft de tool ook gedetailleerd advies om enige on-page problemen op te lossen en de moeilijkheidsgraad van de oplossing. Je kunt onder andere de volgende SEO-elementen inzien en optimaliseren via Woorank:

  • Page title, meta description en headers op de pagina
  • Interne en externe links (inclusief broken links)
  • URL structuur
  • Mobiele gebruiksvriendelijkheid
  • Mobiele snelheid
  • Gebruiksvriendelijkheid (custom 404, structured data, etc.)
  • Technische SEO

Woorank is dus een all-round tool die voor veel doelen ingezet kan worden. Naast het website rapport is het ook mogelijk om de Woorank keyword tool te gebruiken en om websites te crawlen.

Woorank biedt een gratis trial aan en verscheidene onderdelen van de website zijn bereikbaar zonder abonnement. Voor de beste ervaring is het echter wel handig om de tool aan te schaffen. De gratis trial biedt hierbij 2 weken tijd om te experimenteren.

4.      Moz on-page grader

Via de on-page grader van de populaire SEO-tool Moz kun je de details van je pagina vinden. Zo geeft Moz tips op ieder vlak en geeft ook aan wat goed gaat op de pagina. Het fijne van de Moz on-page grader is dat er inhoudelijk aangegeven wordt waarom iets een probleem is en hoe het opgelost kan worden.

Zo kun je direct aan het werk met het optimaliseren van je pagina’s. De on-page grader is echter niet gratis beschikbaar, maar alleen via Moz Pro, wat afhankelijk van het pakket tussen de $99 en $999 ligt.

Maar welke tool is nou de beste on-page SEO tool?

Er bestaat (nog) geen ‘beste tool’ om je on-page SEO elementen te analyseren en optimaliseren aangezien niet elke tool hetzelfde is. Sterker nog, geen één on-page SEO tool is hetzelfde, alle tools hebben specifieke USP’s. De ‘beste tool’ is in dit geval een combinatie van verscheidene tools om uiteindelijk één groot geheel te realiseren. Zo biedt Screaming Frog geen inzicht in Mobile SEO, maar geeft Woorank wel advies op het gebied van zaken zoals AMP’s en mobiele snelheid in het algemeen.

Benieuwd welke (combinatie van) tools we bij LEQUAL gebruiken om on-page optimalisaties te realiseren? Schroom dan niet om contact op te nemen, we staan je graag te woord!