App Store Optimalisatie: maak je applicaties beter vindbaar

Last Updated on

Tegenwoordig hebben veel bedrijven een applicatie laten ontwikkelen voor hun organisatie. Het vormt niet alleen een perfect visitekaartje voor je onderneming, maar het verhoogt ook het gebruiksgemak voor jouw doelgroep. Tegenwoordig vormt het voor velen een belangrijk onderdeel voor hun online strategie waarmee zoveel mogelijk bezoekers moeten worden gegenereerd. Maar wat als je een applicatie hebt gemaakt die totaal geen downloads oplevert? In dat geval kan je App Store Optimalisatie toepassen waarmee je jouw mobiele applicaties beter vindbaar maakt. Hoe pak je dat aan en wat heb je daarvoor nodig?

 

Wat is App Store Optimalisatie?

Om antwoord te geven hoe je applicaties optimaliseert, is het goed om te weten wat App store optimalisatie precies inhoudt. App Store Optimalisatie (ASO) is speciaal in het leven geroepen om mobiele applicaties beter vindbaar te maken. ASO wordt ook wel gezien als SEO voor mobiele applicaties, waarbij het doel is om hoge posities te behalen en zoveel mogelijk downloads te genereren. Pas je dit goed toe, dan kom je bovenaan in de App Store of Google Play Store terecht.

 

Waarom jouw app in de App store of Google Play store?

Alle applicaties die worden gemaakt komen uiteindelijk terecht in de app stores. Met miljoenen applicaties in de Apple Store en Google Play store ben je actief in een grote vijver met veel concurrenten. Afhankelijk van het besturingssysteem van een mobiel apparaat, komen alle applicaties uiteindelijk hier terecht. Maar hoe val je dan op tussen alle andere spelers?

Net als bij zoekmachine optimalisatie zijn er bepaalde factoren die uiteindelijk bepalen hoe hoog een applicatie komt in de Store. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt in een aantal factoren die belangrijker zijn dan de andere. Wanneer je zelf een applicatie gaat maken of laat ontwikkelen, is het verstandig om wel om de hoogte zijn van deze ranking factoren. Wij geven een tipje van de sluier wat er allemaal bij komt kijken.

 

Welke aandachtspunten zijn er bij het optimaliseren van apps?

Sinds enkele jaren wordt het steeds vanzelfsprekender om een applicatie te ontwikkelen voor je organisatie. Wanneer jij dit ook wel doen, wil je natuurlijk wel dat deze goed vindbaar is in de App Store of Google Play Store. Dat lijkt haast een onmogelijke taak, want met meer dan vijf miljoen applicaties is het een ware jungle waarin iedereen probeert bovenaan te komen. Om daar tussen te komen of het zelfs beter te doen dan de concurrentie, zijn er een aantal aandachtspunten die je moet toepassen om je apps zo goed mogelijk te optimaliseren.

  1. Begin met een keyword onderzoek

Net als bij zoekmachine optimalisatie vormen keywords de basis bij App Store Optimalisatie. Meer dan de helft van alle app-gebruikers zoekt een applicatie via één of meer zoekwoorden. Op dezelfde keywords wil je ook dat jouw applicatie naar voren komt als gebruikers daarop zoeken. Breng in kaart welke zoekwoorden concurrenten gebruiken, waar jij graag op gevonden wil worden en hoeveel volume er op deze keywords zit.

  1. Optimaliseer je content

Vergeleken met een website werkt het optimaliseren van content voor applicaties net even wat anders. Bij App Store Optimalisatie heb je minder ruimte en mogelijkheden om hoog te kunnen ranken door middel van content. De velden die je wel tot je beschikking hebt moet je uiteraard wel goed en correct invullen waarbij keywords een belangrijke rol vertolken. Welke velden zijn dat precies?

  • Beschrijving: zet altijd de belangrijkste keywords vooraan in de beschrijving en zorg ervoor dat gebruikers overtuigd raken van jouw applicatie
  • Titel: in de App Store en Google Play Store kan je ongeveer 30 tekens gebruiken. Zorg voor een pakkende titel en een goede omschrijving
  • Icoon: de afbeelding van de applicatie is het uithangbord van je onderneming. Een duidelijk en opvallend pictogram mag dan absoluut niet ontbreken
  1. Zorg voor duidelijke screenshots

Beelden zeggen vaak meer dan woorden en dat geldt ook bij applicaties. Wanneer je apps gaat optimaliseren en wil laten opnemen in de App Store & Google Play Store, dan lezen gebruikers niet alleen de beschrijvingen, ze kijken ook naar de screenshots. Bij veel apps zie je vaak een screenshot per functionaliteit die je in de applicatie kunt gebruiken. Sommige bedrijven passen zelfs video’s toe om de app zo goed mogelijk uit te leggen aan de gebruiker waardoor de kans op downloads aanzienlijk groter wordt. Overtuig je doelgroep dus met heldere afbeeldingen en vergroot je CTR.

  1. Vraag om reviews

In sommige gevallen kunnen reviews ook de doorslag bieden om iets wel of niet te gebruiken. Zeker bij onbekende producten of diensten kijken veel gebruikers naar wat anderen erover zeggen en hoe hun ervaringen zijn. Zo werkt het ook vaak met applicaties. Vraag dus of jouw klanten reviews willen achterlaten als ze jouw applicatie gebruiken. Hoe meer van deze positieve berichtgevingen, des de groter de kans dat anderen jouw app ook zullen downloaden. Bovendien dragen reviews ook bij aan een betere vindbaarheid. Voor meerdere belangen is het dus belangrijk dat jouw applicatie recensies ontvangt.

 

Aan de slag met jouw App Store Optimalisatie!

Achter App Store Optimalisatie schuilt dus een hele theorie om uiteindelijk beter vindbaar te worden met jouw applicatie. Het is niet even een app ontwikkelen, aanmelden in de store en wachten tot er downloads komen. Nee, hier vergt een gedegen aanpak voor die gepaard gaat met een dosis kennis en een doeltreffende strategie. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Bij LEQUAL hebben we specialisten die jou hierbij kunnen helpen. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden. Wij helpen je graag om jouw app goed in de markt te zetten en beter vindbaar te laten worden.