Amazon SEO

Het bereik van Amazon wordt steeds groter, ook Nederlandse bedrijven zullen in de toekomst moeten wijken voor de macht van Amazon. Het enorme platform heeft plannen om uit te groeien tot de grootste marktplaats in Nederland. Daarnaast is de doelstelling van Amazon om mensen in zowat al hun behoeften te voorzien. Het groeipotentieel is dus enorm. Ook in Duitsland is deze verschuiving enorm, het platform heeft sinds 2018 meer dan 50% marktaandeel. Deze feiten openen nieuwe deuren voor ondernemers, maar hoe kunnen zij hoog terechtkomen in de zoekresultaten van Amazon op een organische manier?

Op een organische manier gevonden worden, dus zonder te adverteren, heeft een positieve invloed op de winst die aan het einde van de maand overblijft. Amazon zoekmachineoptimalisatie (SEO) kost geen geld, maar wel moeite. Daarnaast is er ook nog enige kennis vereist om bijvoorbeeld jouw productbeschrijving zo goed mogelijk te optimaliseren. Wil je iets verkopen op Amazon? Dan is het enorm belangrijk om vindbaar te worden.

Een goed product verkoopt zichzelf

Het klinkt erg cliché maar je producten op een organische manier verkopen begint bij het aanbieden van een goed product. Goede producten ontvangen uiteraard goede feedback, goede feedback helpt weer bij het hogerop raken in de zoekresultaten. Bedrijven weten uiteraard wat ze verkopen, maar voor individuele verkopers die nieuwe producten importeren is dit een ander verhaal. Laat daarom eerst een proefproduct komen voordat je besluit om de producten direct naar de klant te sturen. Deze maatregel zal de organische vindbaarheid ten goede komen.

Een duidelijke productomschrijving

Als het product de consument aanspreekt, dan zal de consument verder gaan naar de productomschrijving. Deze productomschrijving dient geoptimaliseerd te worden om organisch goed vindbaar te zijn. Deze productomschrijving bestaat uit de titel, bulletpoints met informatie, een foto en de prijs.

De titel

De consumenten op Amazon die krijgen een aantal zoekresultaten aan de hand van de zoekterm die zij invullen. Door met jouw producten in deze zoekresultaten te komen is het van belang om de zoektermen die je doelgroep gebruikt in jouw titel en productomschrijving te gebruiken. De elementen die belangrijk zijn bij het opstellen van een titel zijn als volgt:

  • Het merk en de productlijn
  • Het materiaal
  • Het producttype
  • De kleur
  • De afmetingen
  • De hoeveelheid

Naast deze informatie kun je ook kiezen om additionele zoektermen in de titel te gebruiken om zo nog eens extra zichtbaar te worden voor consumenten.

Productdetails

Wanneer de consument doorklikt op jouw product dan krijgt hij of zij de productdetails te zien (omschrijving). Deze omschrijving heeft twee doelen, namelijk het helpen van de consument en om hoger in de zoekresultaten te komen. Hoger in de zoekresultaten kun je komen doordat je de consument zo goed mogelijk helpt met jouw omschrijving, de tekst helpt de consument om voor jouw product te kiezen. Ook vindt de consument wellicht waar hij of zij naar opzoek was door de juiste zoekwoorden te gebruiken in de productomschrijving. Aan de hand van deze factoren bepaalt Amazon wie waar komt te staan in de zoekresultaten. Amazon maakt gebruik van het A9 algoritme, hiermee koppelt het platform de vraag van consumenten aan het aanbod van aanbieders.  Het doel van Amazon is dan logischerwijs ook om zoveel mogelijk winst te maken en daarom zet het platform de producten bovenaan die zo goed mogelijk converteren. Het A9 algoritme van Amazon let ook op relevantie, daarom krijg je aan de hand van jouw zoekopdrachten altijd de meest relevante resultaten.

Het is belangrijk om in de productomschrijving goede zoektermen te gebruiken, ook kun je wat belangrijke dingen over jouw product vertellen. Om de omschrijving af te sluiten kun je het best gebruik maken van een sterke call-to-action om zo de klant te winnen. Nog één tip: gebruik nooit dezelfde zoekterm twee keer in een productomschrijving/titel.

Productfoto

Heldere foto’s

Foto’s zijn enorm belangrijk, ook indirect op de zoekresultaten. Een product zonder duidelijke foto’s is gedoemd om te falen. Zoals al eerder benoemd is het mogelijk om zelf foto’s te maken van het product, doe dit vooral met een goede camera. Ook kun je ervoor kiezen om de afbeeldingen van de fabriek te gebruiken mits dit mogelijk is.

De prijs van het product

Ook de prijs van het product heeft indirect invloed op de vindbaarheid van je product. Voornamelijk bij de lancering van je product kan het een strategie zijn om de prijs laag te houden (penetratieprijsstrategie). Door deze prijsstrategie is de kans groter op conversie, hierdoor zul je ook meer positieve feedback krijgen wat op zijn beurt weer helpt bij de zoekresultaten. Wanneer je goede feedback hebt verzameld kun je de prijs langzamerhand wat laten stijgen.

Sales are king voor Amazon SEO

Uit eindelijk zijn het vooral de sales die ervoor zorgen dat jouw product hoger in de zoekresultaten eindigt. Omdat deze lastig te behalen zijn zonder goed vindbaar te zijn kan Amazon SEO goed gecombineerd worden met Amazon Advertising. Hierdoor behaal je eerst sales met advertenties waardoor ook de organische zoekresultaten een boost zullen krijgen. Daarnaast kun je met adverteren ook makkelijker reviews ontvangen wat ook een positieve invloed heeft op jouw plek in de zoekresultaten.